Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Hvordan går du fram for å kjøpe gull? Har tenkt litt på dette selv, men tror ikke jeg kan kjøpe gull direkte fra investeringskontoen min (Netfonds).

3 Likes

Jeg har ikke funnet en måte å kjøpe gull direkte på, men via fond som investerer i gullgruver

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04AR8

2 Likes

Jeg har kjøpt fysisk (over noen år) gjennom en mynthandler jeg kjenner; stort sett til spotpris.
Ikke veldig fort gjort å eventuelt bli kvitt igjen med andre ord (til max pris), men fysisk gull er ikke trading produkt for meg sånn sett.
Mere en “nedsylting” av midler i realverdier utover bolig. Min egen lille gullreserve dersom dagens fiat økonomi skulle gå til he…, liksom :wink:

Kan vel kjøpe gullsertifikater eller eksponere deg inndirekte mot gull (og edelmetaller generelt) via gruveselskapene som AVM etc, men det er jo litt mere risky.

Edit: eller fond som er spesifikt eksponert mot gull som @holmes skriver.

3 Likes

Jeg ser at DNB har en gull ETN

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/investeringsprodukter/etp/etn/produkter/etn-gull.html

2 Likes

Ser gullprisen i $5000

1 Like

Kort OMX og lang gull?

Dersom du kjøper gull fordi du frykter at fiat pengene ryker en dag så kjøper du fysisk gull og så lagrer du det hjemme i en safe eller en annen plass du stoler på, men ikke hos en institusjon / bank eller lignende.

Hele poenget med å eie gull da er jo at du fysisk er i besittelse av gullet slik at du slipper hele problemstillingen med at den som evnt sitter på gullet du eier (papirgull) ikke fysisk er i besittelse av det heller eller at dersom fiat hits the fan så får du ikke hentet ut det fysiske gullet fordi den du har kjøpt papirgullet av også er konkurs eller rett og slett nekter å levere det ut.

Ellers så er gullmynter den beste og enkleste måten for en hobby “stacker” å lagre gull på. Banken aksepterer det som cash og du slipper å betale formueskatt på det så lenge du har for under 1 mill eller noe i den dur (har ikke satt meg grundig inn i regelen).

***men dersom du ikke frykter at fiat hits the fan så kan du kjøpe papirgull på 2 måter, du kan kjøpe aksjer i gruveselskap som graver gull (NB velg en gruve der de allerede graver gull, ikke et prosjekt som skal realiseres om 5-10 år etter at de har blåst alle pengene til investorene…) ellers så kan du kjøp gjennom verdipapirer (børsnoterte fond som igjen investerer i gullderivater o.l.).

3 Likes

Hvor stor “spread” er det på fysisk gull?

Det kommer an på om det er oppadgående trend eller nedadgående trend har jeg hørt. Men det er ikke uvanlig å spørre gullhandleren hva hans innkjøpspris er, dersom han ønsker å beholde deg som kunde så vil han gjerne fortelle deg det. 3-5 % er vel å forvente.

Jeg er ikke ekspert på feltet, men tenker på å kjøpe gull selv.

Sider som http://www.apmex.com/ viser selv hvor mye de tar. Der tar de 49$ per unse, som i øyeblikket er 1192$ så da er det 49/1192 = 4%.

3 Likes

Varierer litt, men starter som regel på rundt 4-5% over spotpris i markedet, så reduseres den som oftest ved kjøp av litt større volum. Er du flink til å forhandle, har riktige kontakter eller kjøper nok, kan du klare 1% eller lavere.
Som Irathi er inne på, spiller trenden også litt inn, sammen med hva slags gull du kjøper (mynter vs gullbarrer etc)

Edit: ved salg må du nok regne med dårligere % i andre rettning (via gullforhandlere), med mindre det er samleobjekter. Har kun kjøpt så langt, så er litt usikker der :slight_smile:

En spennende utvikling:

3 Likes

Hvor mye koster en gullbarre ca? :slight_smile:

hehe, kommer ann på hvor stor den er (unsers / Oz). Du får dem vel opp i 400 unsers (12,5 KG) i hvert fall (trolig mere også) og mener jeg har sett helt nede i 5 oz også. Spotpris pt. er 1191,70 USD/oz, så da kan du jo regne selv :slight_smile:

1 Like

3.7 millioner kroner :sunglasses:

2 Likes

For storeslem ja :wink:

BitGold

Østerrike henter hjem gullet sitt

Austria has steadily working to move more of its official gold reserves from unallocated to allocated accounts in recent years

http://www.incrementum.li/en/research-analysis/in-gold-we-trust-2015/

1 Like

Driver å frigir litt mere midler til litt mere gullkjøp i disse dager selv. Føles som en relativt trygg langsiktig investering på dagens nivå.

1 Like

Skulle jo tro at gull og sølv var gode investeringer i disse usikre tider, men det kan være at nedgangen i Kina har spilt en rolle.

China increased its gold reserves 57 percent, overtaking Russia to become the country with the fifth-largest hoard in its first disclosure in six years.