Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Top money managers are turning to gold — should you?

Bullion bulls now outnumber bears, an astonishing improvement

“Gold is undervalued” at around $1,155 an ounce, say a small majority of managers

The last time they were bullish was in 2009, says Merrill — just before it began skyrocketing.

Gold is slumping to its lowest level in five years.

http://finance.yahoo.com/news/us-stocks-edge-higher-midday-161852962.html

2 Likes

Jeg er helt ute av det fondet @holmes. Solgte alt i gÄr. Mitt fÞrste realiserte tap i Är.

1 Like

Jeg er fortsatt inne, ingen god utvikling for gullet sÄ jeg forstÄr deg godt. Egentlig er jeg overrasket nÄr alt annet er dyrt og det er liten tillit til banksystemet, men det kan vÊre at folk satser pÄ bitcoin i stedet eller foretrekker cash nÄ som inflasjonen er lav og rentene kanskje skal opp i USA.

Delte meninger:

1 Like

Det er til en hvis grad Kina og India som har drevet gullsalget. Begge landene er vel i ikke sÄ gode Þkonomiske tider, sÄ kan det hende at etterspÞrselen etter gull har fallt? For Kina og India sin del, sÄ ser jo etterspÞrselen etter gull Ä henge sammen med gode, ikke dÄrlige tider.

http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2015/02/19/china-buys-more-gold-than-the-world-produces/


 know that China, along with India, leads the world in gold demand. This Chinese New Year is no exception. Official “Year of the Ram” gold coins sold out days ago, and since the beginning of January, withdrawals from the Shanghai Gold Exchange have grown to over 315 tonnes, exceeding the 300 tonnes of newly-mined gold around the globe during the same period.

1 Like

Det jeg hÄper er at gullprisen har steget ved neste store nedgang i aksjemarkedet og at jeg da kan cashe ut gullfondet og kjÞpe billige kvalitetsaksjer. Det er ikke noe jeg ser pÄ fra dag til dag som vanlige aksjer, selv om det alltid er hyggelig nÄr verdiene stiger.

1 Like

Opinion: Investors are sick of gold, and that’s why it’s time to buy now

Credit Suisse gold analyst Anita Soni says gold is poised for a rally in the third and fourth quarters because the bearishness is overdone. She puts the trading range at $1,100 to $1,300 per ounce over the next several quarters.

Besides the tradable bounce, you might also want to take advantage of low gold prices to put some in your portfolio as a form of disaster insurance.

1 Like

Ser tankegangen her, men gull har fallt siden august 2011, sÄ hva er det som gjÞr at vi har nÄdd bunnen nÄ? Litt risky Ä prÞve Ä time bunn, og tryggere Ä prÞve seg pÄ kjÞpe seg inn i gull nÄr det er pÄ vei opp?

Jevnt fallende trend siden 2013:

1 Like

Jeg ser pÄ gull som en forsikring og ikke noe jeg forventer skal Þke sÄ lenge aksjene gÄr bra
 det gÄr sikkert an Ä trade gull pÄ TA, men det er en litt annen tankegang jeg har rundt dette sÄ prÞver jeg heller Ä vÊre noe mer aktiv nÄr det gjelder aksjene.

Tanken er Ă„ sitte pĂ„ noe gull i “gode tider” i aksjemarkedet og selge det unna nĂ„r det har gĂ„tt skikkelig utfor og da Ăžke aksjeandelen.

4 Likes

Det skal jo sies at mot kronen, sÄ er trendkanalen jeg tegnet inn over ca vannrett, ettersom kronen har svekket seg kraftig mot dollaren i samme periode.

Problemet jeg ser med Ä hedge i gull er at du fort kan bomme med et Är eller to pÄ nÄr det var lurt Ä gÄ fra aksjer til gull, og ende opp med at hedgen ikke gir deg noe sÊrlig tilbake.

Jeg sier ikke all-in i gull, men ca 10% av det jeg har tilgjengelig for Ă„ aktivt plassere. NĂ„ har den fallt ganske mye og aksjemarkedet har steget mye, man kan sikkert presse ut noen drĂ„per til, men fĂžr eller senere snur det. NĂ„r det er sagt sĂ„ er jeg ogsĂ„ inne med en del aksjer nÄ 

2 Likes

Jeg har bare 40% aksjer og resten i cash. Planer om Ä kjÞpe litt mer aksjer, men finner ingen nye klare kandidater. Opera kanskje. Vurderer Ä Þke i de som er i minus heller. Men ikke i rec. Øker ikke der. Men selger ikke heller. Thin Film er spennende og her er jeg i minus. Nel ogsÄ, men der har jeg veldig lite. Statoil, norwegian, telenor og Storebrand er i pluss. Golden Ocean og rccl er i null.

2 Likes

Jeg venter med Opera til etter rapporten. HÄper Ä fÄ den billig igjen. RUB har vel vÊrt ganske svak mot USD

1 Like

Og der var jeg jaggu nesten i null pÄ ThinFilm. Den spratt raskt opp igjen ja :slight_smile: Fikk desverre ikke kjÞpt mer i dag. LÄ for lavt. Jaja fornÞyd jeg :slight_smile:

Ja, alt er relativt

Her er gullprisen i rubler

http://www.goldpriceoz.com/gold-price-russia/

Jeg har tatt en liten spekulativ post i Kopy Goldfields AB som operer i Russland og kom med denne meldingen i dag

Based on the 1,838 assay tests received from the Stage 2 drilling, we see that the new exploration results strongly confirm the existing geological model and new mineralized intervals discovered increase the upside potential. - See more at: http://globenewswire.com/news-release/2015/07/30/756435/0/en/Krasny-license-Operational-update-July-2015.html#sthash.RT0kYDrR.dpuf

2 Likes

Uppdateringen var av en klar positiv karaktĂ€r dĂ„ bolaget meddelar att borrningarna som hittills genomförts under steg 2 starkt bekrĂ€ftar den föreliggande geologiska modellen av Krasny‐fyndigheten och nyupptĂ€ckta mineraliserade intervall ökar potentialen i fyndigheten.

Dagens marknadsvÀrdering av Kopy Àr vÀldigt restriktiv enligt vÄr mening

http://www.redeye.se/analys/today/kopy-goldfields-allt-enligt-planen-i-krasny

Rccl gikk over ATH i dag pÄ kvartalsrapporten :slight_smile:

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=382636

Hedge fund mogul Paulson - Gold is now 'fairly valued’

Paulson called the position small, but said it was a reasonable one to have because it is a hedge against the unforeseen.

Paulson’s view on gold has been closely followed ever since he earned roughly $5 billion on a bet on the metal in 2010, following on the heels of a similarly successful $4 billion payday on his bet against the overheated housing market in 2007.

At the end of the 2015 first quarter, Paulson & Co had more bets on pharmaceutical and healthcare stocks than metals, owning names like Shire, Allergan, Valeant and Mylan.

http://www.reuters.com/article/2015/07/31/us-hedgefunds-paulson-gold-idUSKCN0Q52LL20150731

Mange negative spekulanter. “HĂžy rente” og lav inflasjon er dĂ„rlig cocktail for gullprisen. Litt utrolig Ă„ kalle renten i USA for hĂžy eller at den skal bli hĂžy synes jeg, og da er det andre som i sĂ„ fall fĂ„r store problemer. NĂ„r du fĂ„r bedre rente pĂ„ hĂžyrentekontoen enn i aksjemarkedet kommer markedet til Ă„ falle hardt, det samme gjelder obligasjoner.

Wall Street Bets Gold Drops Below $1,000

Jeffrey Currie, head of commodities at Goldman Sachs, said last month that gold would drop below $1,000 by the end of the year. Analysts at Bank of America Merrill Lynch are also calling for a drop below $1,000, as rising interest rates and a lack of inflation create “the most bearish cocktail for gold in the past 43 years.”

“Low prices may contain the seeds of the next rally,” HSBC says.

Still, they expect gold to drop as low as $1,025 per troy ounce before turning around.

Gold And The Grave Dancers

Matt O’Brian, actually gets one thing right, although his conclusion remains utterly wrong – he writes:

“When you think about it, a bet on gold is really a bet that the people in charge don’t know what they’re doing.”

That’s exactly what it is Mr. O’Brian. The wrong conclusion he comes to is this one:

”But economists do, for the most part, know what they’re doing.”

Yes, in some parallel universe perhaps. That people can profess such beliefs after the twin debacles of the tech and housing bust and after yet another giant asset bubble has been blown by these “economists who know what they are doing” is truly stunning. How blind and naïve can one possibly be? This article is a good example of statist propaganda. Our wise leaders know what they are doing! How can anyone doubt it!

When everybody in a market is looking in the same direction, it is time to pay close attention. Contrarians should really love the current juncture in the gold market. At the very least, a playable counter-trend move should be close at hand, and perhaps a long term turn is actually finally in the offing.