Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Hvor mye koster en gullbarre ca? :slight_smile:

hehe, kommer ann pÄ hvor stor den er (unsers / Oz). Du fÄr dem vel opp i 400 unsers (12,5 KG) i hvert fall (trolig mere ogsÄ) og mener jeg har sett helt nede i 5 oz ogsÄ. Spotpris pt. er 1191,70 USD/oz, sÄ da kan du jo regne selv :slight_smile:

1 Like

3.7 millioner kroner :sunglasses:

2 Likes

For storeslem ja :wink:

BitGold

Østerrike henter hjem gullet sitt

Austria has steadily working to move more of its official gold reserves from unallocated to allocated accounts in recent years

http://www.incrementum.li/en/research-analysis/in-gold-we-trust-2015/

1 Like

Driver Ä frigir litt mere midler til litt mere gullkjÞp i disse dager selv. FÞles som en relativt trygg langsiktig investering pÄ dagens nivÄ.

1 Like

Skulle jo tro at gull og sĂžlv var gode investeringer i disse usikre tider, men det kan vĂŠre at nedgangen i Kina har spilt en rolle.

China increased its gold reserves 57 percent, overtaking Russia to become the country with the fifth-largest hoard in its first disclosure in six years.

Top money managers are turning to gold — should you?

Bullion bulls now outnumber bears, an astonishing improvement

“Gold is undervalued” at around $1,155 an ounce, say a small majority of managers

The last time they were bullish was in 2009, says Merrill — just before it began skyrocketing.

Gold is slumping to its lowest level in five years.

http://finance.yahoo.com/news/us-stocks-edge-higher-midday-161852962.html

2 Likes

Jeg er helt ute av det fondet @holmes. Solgte alt i gÄr. Mitt fÞrste realiserte tap i Är.

1 Like

Jeg er fortsatt inne, ingen god utvikling for gullet sÄ jeg forstÄr deg godt. Egentlig er jeg overrasket nÄr alt annet er dyrt og det er liten tillit til banksystemet, men det kan vÊre at folk satser pÄ bitcoin i stedet eller foretrekker cash nÄ som inflasjonen er lav og rentene kanskje skal opp i USA.

Delte meninger:

1 Like

Det er til en hvis grad Kina og India som har drevet gullsalget. Begge landene er vel i ikke sÄ gode Þkonomiske tider, sÄ kan det hende at etterspÞrselen etter gull har fallt? For Kina og India sin del, sÄ ser jo etterspÞrselen etter gull Ä henge sammen med gode, ikke dÄrlige tider.

http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2015/02/19/china-buys-more-gold-than-the-world-produces/

know that China, along with India, leads the world in gold demand. This Chinese New Year is no exception. Official “Year of the Ram” gold coins sold out days ago, and since the beginning of January, withdrawals from the Shanghai Gold Exchange have grown to over 315 tonnes, exceeding the 300 tonnes of newly-mined gold around the globe during the same period.

1 Like

Det jeg hÄper er at gullprisen har steget ved neste store nedgang i aksjemarkedet og at jeg da kan cashe ut gullfondet og kjÞpe billige kvalitetsaksjer. Det er ikke noe jeg ser pÄ fra dag til dag som vanlige aksjer, selv om det alltid er hyggelig nÄr verdiene stiger.

1 Like

Opinion: Investors are sick of gold, and that’s why it’s time to buy now

Credit Suisse gold analyst Anita Soni says gold is poised for a rally in the third and fourth quarters because the bearishness is overdone. She puts the trading range at $1,100 to $1,300 per ounce over the next several quarters.

Besides the tradable bounce, you might also want to take advantage of low gold prices to put some in your portfolio as a form of disaster insurance.

1 Like

Ser tankegangen her, men gull har fallt siden august 2011, sÄ hva er det som gjÞr at vi har nÄdd bunnen nÄ? Litt risky Ä prÞve Ä time bunn, og tryggere Ä prÞve seg pÄ kjÞpe seg inn i gull nÄr det er pÄ vei opp?

Jevnt fallende trend siden 2013:

1 Like

Jeg ser pÄ gull som en forsikring og ikke noe jeg forventer skal Þke sÄ lenge aksjene gÄr bra
 det gÄr sikkert an Ä trade gull pÄ TA, men det er en litt annen tankegang jeg har rundt dette sÄ prÞver jeg heller Ä vÊre noe mer aktiv nÄr det gjelder aksjene.

Tanken er Ă„ sitte pĂ„ noe gull i “gode tider” i aksjemarkedet og selge det unna nĂ„r det har gĂ„tt skikkelig utfor og da Ăžke aksjeandelen.

4 Likes

Det skal jo sies at mot kronen, sÄ er trendkanalen jeg tegnet inn over ca vannrett, ettersom kronen har svekket seg kraftig mot dollaren i samme periode.

Problemet jeg ser med Ä hedge i gull er at du fort kan bomme med et Är eller to pÄ nÄr det var lurt Ä gÄ fra aksjer til gull, og ende opp med at hedgen ikke gir deg noe sÊrlig tilbake.