Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Jeg gjorde et screen på Canada | Basic Materials | Gold & silver og screenet returnerte 1925 aksjer. Blant disse hadde 58 selskaper steget mere enn 100% de siste 30 dagene(!).
Videre forsøkte jeg å se forskjellen mellom aksjene som har tatt av, og de aksjene som beveger seg mere beskjedent, men jeg klarte ikke helt å finne en entydig forklaring…

Noen som har forslag til hva som setter fyr på enkelte, mens andre virker å ha litt våtere lunte?

Det er primært de aller største selskapene som har en viss grad av visibilitet og er gjennomanalyserte. Forøvrig er det veldig mange små og mellomstore selskaper. Disse er tildels meget spekulative og har verken produksjon eller eiendeler med dokumentert verdi - les påviste ressurser som er geologisk verifisert av anerkjente aktører. Sektoren har også vært utsattt for endel shorting. Med nesten 2000 aksjer vil nødvendigvis mange av disse komme med nyheter - og flere har presentert Q2 den siste måneden. PM har også steget mange prosent, slik at de som har mest gearing mot høyere pris vil stige mest (forskjellige selskap har vidt forskjellig potensiell inntjening med høyere/lavere PM priser).

Noen ting å vurdere som variabler. …

5 Likes

Selskaper som er i ferd med å gå i produksjon ser ut til å være en vinnerformel. I 90% av tilfellene har aksjen steget med 90% eller mer siste halve året inn mot første produserte unse.

Pure Gold Mining er et slikt selskap. Har allerede gått mye, men det er mer oppside. Første produsert unse blir ca på julaften.

https://puregoldmining.ca

1 Like

Du burde føye til en advarsel vedrørende selskaper som ikke har en eksisterende positiv kontantstrøm og særlig i denne sektoren - at ting kan gå at skogen. Det skjer forbausende ofte i denne sektoren.

2 Likes

Denne dippen er en fin mulighet for de som vil inn.
Pengemaskinen Kirkland er f. eks ned 3%

2 Likes

Har for tiden selv en stor portefølje i gruveselskapene (primært gull) relativt sett i forhold til tidligere. Denne består hovedsaklig i fra junior-cap til mid-cap, fra rene exploration - til produkssjonsselskaper og en kombinasjon av disse, plassert tildels forskjellig geografisk i verden.
Vel, PGM (pure gold mining) er en av disse, og kan vel ansees som relativt lav-risiko med godt potensial. Som nevnt, fra å være en explorer, til å bli en produsent med planlagt oppstart rundt juletider, regner man med en reprising rett etter første utvinning er påbegynt. Denne reprisingen vil inkludere den pågående drillingen som tilsynelatende indikerer at ressursene (primært gull) øker i omfang, noe som vil både styrke/øke gruvens omfang. Ledelsen i selskapet mener de bare har “scratched the surface” og at de vil tilhøre en høyere liga blandt produsentene når de får fullført exploration programmet sitt, som førøvrig er både stort og ambisiøst.
Dette er selvfølgelig spekulativt, men resultatene som så langt er lagt frem i, tyder på at de faktisk kan ha rett.
Lurer man på å gå inn her, tror jeg det krever at man må forvente å være tolmodig ut dette året og noe forbi. Kursen videre vil etter all sannsynlighet styres av nyheter (primært fra det pågående drill programmet) og ikke nødvendigvis av gullprisen da de ikke produserer enda.
Med tilhold til i kjernen av Red Lake (Ontario Canada) er dette å regnes som ett av de bedre områdene i verden innen feltet. Den pågående byggingen av gruven er i rute, og med solide eiere/investorer ( kansje mest kjente som Oxygen , E.Sprott blandt de største) og et veldrevet management er dette ingen dårlig bet etter min mening. Den har sin egen plass og kategori i min portefølje og det blir den et godt stykke ut i neste år iallefall. Lykke til.

4 Likes

Nede å tester 2000 som støtte. Blir interessant å se om den holder.

Ja, etter at sølv stoppet rett under 3000, snudde gull også. Synes gull virker litt svak i og med at 2000 nettopp er passert. JEg venter med gull og kjøper ikke sølv før 3000 er passert.

Tja… etter det løpet gull har hatt nå de siste ukene er det vel ikke unaturlig med et lite pullback og testing av noen nivåer. Hvis jeg ikke husker helt feil så har ikke gull hatt noen pullbacks siden den tok av, bare noen mindre pustepauser.

Husk også at en ikke vet om det en ser er om gull stiger eller om det er dollar som synker.

DXY viser bunntegn de siste dagene, ihvertfall midlertidig

3 Likes

Ja, har tenkt på det, og det er sikkert en faktor. Men dollaren flytter seg mindre enn gullet.

Jeg har ikke solgt noe, men kunne tenke meg å laste litt mer, spesielt sølv, har du noen target for oss som vil bunnfiske eller tenker du uansett vente på brudd opp?

Bare tenker at sølv vil flukturere inntil den passerer 3000. Lettere å hente penger da vil jeg tro. Gearer heller litt hardere etter 3000 enn å prøve å skrape sammen en gevinst før det. Slipper også risiko med at den aldri passerer 3000, selv om jeg tror den vil det.

Kjøper man aksjer i gullgruver eller andre indirekte varianter er det litt annerledes.

Ang target, så er det vel bare å kjøpe når man føler det har falt en del, kanskje sette en kjøpspost på 2650, og en på 2460 eller der omkring. Evt bare kjøpe litt for hver 100 sølv faller. Lurt å ha flere kjøpsposter slik at man i hvert fall får noe.

Selv har jeg bare satt en stor kjøpspost på 3020, så slipper jeg å følge med hele tiden (f.eks når jeg sover :slight_smile:)

1 Like

Hvor kjøper dere fysisk gull/ sølv?
Og det er vel helt umulig å få tak i junk silver nå?

Disse synes jeg er alrighte:

1 Like

Takk, og da er det de gamle norske myntene som er det beste kjøpet på tross av at de ikke er fulle 28.3495231 sølv?

Handler her

1 Like

Du må nesten undersøke det selv - det kan endre seg over tid hva som er mest gunstig.

1 Like

Rimelig åpenbart at vi har satt en foreløpig topp i PM. Så får vi se om vi skal helt ned mot 20 i sølv og 1800 området i gull, eller om det tar i mot før.

Da var vi nede på midten av 1800 tallet i gull i natt, men over 1900 pt. Antar gull og sølv siger litt oppover i dag fortsatt, men at vi får en ny bølge ned innen kort.