Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Hei. Er det noen som kan forklare hvorfor gull aksjer (eksempel barric gold …) har gjort det så ekendig mot fysisk gull?

Og flere andre gull selskaper.
Er det trump ?

Barrick har problemer i Mali

Men her er gull fond BlackRock Global Funds - World Gold Fund A2
Og det er langt ifra gull sin performance

Miners har gått bedre enn gull om du ser på ett år

Så det var overpriset for 3 mnd siden :wink:

Kortsiktig var det nok tatt ut litt mye på forskudd, men det er jo ingenting mot det som kan komme

Precious metals er en herlig komponent å ha i porteføljen

Gjør seg enda bedre på kistebunnen.

1 Like

Hvis det plutselig virker overpriset skal man jo selge da. Er ikke der helt enda i mitt syn

Med kistebunnen så mente jeg under madrassen :wink:

1 Like

Jeg har ikke solgt på 25 år …. Og kommer sikkert ikke til og selge. Men godt å ha litt vekt til
Kista :joy:

3 Likes

Spot😳 god helg

1 Like

Det er ofte 2 hovedgrunner til hvorfor gull selskapene nødvendigvis ikke følger gull prisen :

Det ene er at selskapene benytter muligheten når gullprisen er høy til å utvinne den del av porteføljen som har høy/høyest utvinningskostnad, motsatt ved svakere gullpris med de lave/laveste del av porteføljen. Dette gir en jevnere og mer forutsigbar produksjon over tid. (Porteføljen kan bestå av hele, eller deler av en gruve med forskjellige lokasjoner de opererer i)

Det andre er sentimentet, hvor selskapene ikke er immune mot en dreining av det generelle markedet mot det negative selv om gullprisen er høy, evt stigende.

Håper dette gav et generelt bilde.

2 Likes