Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Noen utdrag fra artikkelen :

" Samtidig flytter flere investorer pengene sine ut av amerikansk statsgjeld, som har vært regnet som noe av det mest trygge å sette pengene sine i. "

" Flere banker har jekket opp sine anslag på hvordan gullprisen vil utvikle seg fremover, deriblant Goldman Sachs, som tror den kan komme opp i 4.000 dollar per unse i midten av 2026. "

5 Likes

Ser disse jeg har liggende nærmer seg 700% avkastning i ren gullverdi, ikke hensyntatt samlerverdi basert på at det er den norske samlemynten i gull gjennom tidene med lavest opplag. Sjekket den gamle kvitringen og ser jeg betalte 2880 kr pr stykk i 1993. Du verden som tiden flyr.

5 Likes

Et kjapt søk på google får et Finn-treff:

16,67 g og 91,7% gull, er som en Krugerrand i gull-innhold, så det er vel 1/2 unse gull tilsvarende gullverdi på 17 755 NOK.

1 Like

Jeg kan like at vi tar ett nytt nivå HVER dag :crazy_face:

3500 :rocket:

5 Likes

Daglige 100 dollar bevegelser er jo drygt :1st_place_medal:

1 Like

1 Like
3 Likes

:rocket:

Norske medier “gull stiger pga kineserne”

Sannheten er at Basel 3 er i full sving. En ny æra

6 Likes

Kina sin offisielle gullbeholsning fortsetter å øke

2 Likes
1 Like

Interessert i hvordan Russlands beholdning ser ut nå. De økte mye i årene etter 2014.

Tipper jeg er nesten 100% umulig å finne utav. Desverre.

Hva vil skje med verdien av verdens sentralbankers gullbeholdninger, om dette skulle bli mulig?

Ja det blir det store spørsmålet ,vil nok falle en del.

Kommer jo an på produksjonskostnaden.

2 Likes

Tror vi kan ta det med knusende ro,de må få fusjonkraft oppe og gå først.det kan fort ta 20 år i beste fall.

1 Like

Hvor stort er problemet med gull isotoper, må alt gullet lagres i 18 år,eller kan det separeres? Uansett så gjør det vel kanskje fusjon tilgjengelig fortere en vi tror

E=mc^2 (produksjonskostnad?)

Fusjonskraftverk er vel sci-fi fortsatt, og lenger unna enn Terminator. Ikke sikkert det noen gang blir noe av. 15mill grader ol… så like aktuelt som alkymien i middelalderen inntil videre.

Men god timing for å få finansiering til noe sånt er det

…og nå har de begyndt å “plukke” bly ifra hverandre for å fremstille gull :man_shrugging:

image
https://www.youtube.com/shorts/RN0LNBOpUh0?feature=share