Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

God driv i tavex butikken om dagen :see_no_evil:

5 Likes

6 Likes

Gull og sĂžlv skyter i vĂŠret, og her hjemme hoper tomflaskene seg opp i samme tempo.

8 Likes

Finfin avslutning pÄ uken for gullet.
Takk Trump đŸ«¶

9 Likes

Kan takke Trump sÄ mye en vil, men sannheten er at det spiller ingen rolle om det er demokratene eller republikanerne som sitter i sjefsstolen. Gull hadde, og kommer til Ä gÄ til 10 000 dollar uansett :wink: Gjeldssituasjonen/systemet i US, og verden forÞvrig gÄr sin gang uansett hvem som sitter, og FED hadde nok gjort akkurat det samme uansett hvem som var president. Det er i vertfall min mening

Gull er lĂžgndetektoren for et Ăždelagt finansielt system.

Dollar :poop: Nok :poop:

:point_down::point_down:

3 Likes

Amerikanske statsobligasjoner var ansett som den tryggeste garantien sentralbankene kunne sitte med, og har vÊrt det historisk i lang tid tilbake - men ikke lenger; de selger unna i store mengder og kjÞper gull i stedet. Tilliten til lÄntakeren er fallende, noe som er viden kjent i systemet.

Skal disse utviklingslandene som nÄ handler gull, komme pÄ hÞyde med en tilsvarende sikringsportefÞlje som utviklede land har, kan denne handelen pÄgÄ i flere Är framover. Man snakker om 7-8 Är til.

Deretter ser vi nÄ synergiene ; retailere og privatinvestorer som fÞlger driverne og forsterker effekten.

Vi har en ny situasjon i en ny tid. Hvor dette ender tÞr jeg ikke spÄ, det er mange brikker i dette spillet, men reisen fortsetter, det fÞler jeg meg trygg pÄ.

3 Likes

Kan du linke til kilder som viser at det selges amerikanske stats obligasjoner i stor stil.

1 Like

Tavex hadde denne i forrige mÄned, en fin oppsummering.

“Andelen amerikanske statsobligasjoner i sentralbankenes reserver falt nylig til rundt 23 prosent, etter Ă„ ha vĂŠrt i stabil nedgang i flere Ă„r. Gullandelen steg derimot til 27 prosent, ifĂžlge data innhentet av Crescat Capitals analytiker Tavi Costa.”

Et annet utdrag om situasjonen

"Megabanks like JPMorgan, Citigroup, and Bank of America — known as primary dealers — have already absorbed a record $300 billion in longer-term Treasuries, a sixfold increase since 2021. These banks play a key role in helping the US government sell its debt. But after years of accumulation, their capacity is now limited — which raises the question: who is left to buy all this debt? "

3 Likes

Greit med flere vinkler

“Gold’s share of foreign central bank reserves has steadily increased, while U.S. Treasuries have experienced a notable decline in their proportional representation.”

1 Like

SÄ de kjÞpes gull i stor stil. Som alle vet. Men det stÄr ingenting om salg av amerikanske obligasjoner i stor stil.

1 Like

Jeg er ikke helt overbevist om at gull vil gĂ„ til 10 000$, og vil gi litt “push back”/innspill pĂ„ hvorfor det kanskje ikke skulle skje. Og det handler om helt konkrete perspektiver, sammenligninger, og politikk

FÞrst bare en liten oppdatering pÄ en figur du postet:

image

Og det er at det har skjedd ting siden 2022, bÄde pÄ bÞrsen, som er godt opp (+45%), men ogsÄ med FEDs balance sheet, som er ned (-27%), eller sÄnn ca halvparten av alt siden fÞr Covid.

image

En liten digresjon er at vi hadde et “GAP” i starten av 2020 ogsÄ 

NÄr det gjelder gull, sÄ er det veldig annerledes enn nesten alt annet av materialer, ressurser og penger, fordi 95% av alt gull som er gravd opp av jorda siste 5000 Är er fortsatt pÄ noens hender, og mengden gull i verden er i fÞlge World Gold Council ca 216 000 tonn:

Det er inkludert reserver (gull i bakken som er utvinnbart pÄ dagens pris) og ressurser (gull i bakken).

Og mengden sentralbanker sitter pÄ er faktisk en relativ liten andel av det totale som finnes i de tusen hjem.

image

Faktisk er det mye mer gull blant privatpersoner i India enn det USA har i Fort Knox

SÄ med gull pÄ 10 000 dollar sÄ vil den indiske husholdningen ha Þkt sin formue betydelig fra starten av 2025 nÄr gull lÄ pÄ 2650 $.

La oss bare gjÞre et tankeeksperiment; gull gÄr til 10 000 dollar i lÞpet av 2026, hvor mye vil inderne, privatpersoner, ha Þkt sin formue med da pÄ 2 Är?

10 000 - 2650 = 7350

25 000 tonn ganger 1000 kg ganger 32 unser per kilo ganger 7350 dollar per unse = 5 880 milliarder dollar.

Jeg vil tippe at noen blir fristet til Ä selge, og allerede tenker pÄ Ä selge.

Husk at verdens gullbeholdning Þler med ca 3650 tonn i Äret:

Og selv med sterkt Þkte priser sÄ tar det lang tid Ä fÄ nye gruver i drift, sÄ selv en 10% Þkning vil ta tid.

Mao nÄr prisen pÄ gull Þker, og verdens gullbeholdning Þker med under 2% i Äret, sÄ vil ikke en prisÞkning fÞre til noe mer enn 0,2% i Äret gull pÄ markedet.

En annen faktor som er interessant Ă„ fĂžlge er gold to oil ratio:

Med gull pÄ 4000 og olje pÄ 60 er den nÄ 67

Hvorfor skal den gÄ til 168??

Er det ikke mer sannsynlig at den gÄr tilbake til historiske normale nivÄer? Feks rangen 20-30?

PÄ gold to oil pÄ 25 sÄ mÄ 1 av 2 ting skje, gitt at olje eller gull holder seg pÄ dagens nivÄ.

1. Gull til 1500 dollar per unse
  2. Olje til 160 dollar per fat.

Av alt over, hva er mest sannsynlig?

Og til slutt politikken i dette:

Jeg tror sentralbankene, sÊrlig den amerikanske, Þnsker Ä ha kontroll, pÄ gull 10 000 dollar har de ikke det.

5 Likes

đŸ€ŒđŸ€Œ NĂ„r jeg sier 10k tenker jeg pĂ„ slutten av dette bullrunnet som jeg tror ender en plass mellom 2028 og 2030 đŸ«Ą Gull til 10k og sĂžlv 150-250 $

FÞrst gÄr Gull. SÄ kommer sÞlv og de andre edle metallene. SÄ kommer olja til slutt. Oljepris pÄ 150-200 dollar i samme tidspersketiv ? Jeg tror det

Markedene gÄr i sykluser. De neste Ärene kommer til Ä bli dominert av rÄvarer. Om noen vil tar jeg gjerne et bet pÄ passende 10k innen 2028 ? (PÄ gull til 10k innen 28):grin:

10k er bare litt over en dobling fra dagens pris. Om man sammenligner tidligere bullruns i % skulle det vĂŠre grei skuring

Sentralbanken i US greier ikke styre gullprisen nÄr dollaren allerede er pÄ vei i dass og hele BRICS hamstrer som det skulle vÊre dommedag. FED sin hÄnd er allerede bundet. De har ikke sÄ mange valg. Ned med renta. Printe mer.

NÄr det er sagt er bÄde gull og sÞlv strekt langt her nÄ, og sannsynligvis inne for en korreksjon pÄ et par mnd fÞr vi skal videre opp i 26 tror jeg

1.1 trillion dollar bare i rentekostnader med dagens rente :sweat_smile:

4 Likes

Gull er en flight to safety, sÄ der vi trolig er enig er at noe er fundamentalt galt i verden nÄr man fÄr en slik Þkning i gullprisen. Likevel er gull historisk hÞyt, inflasjonsjustert:

Men jeg ser for fÞlgende grunn til at gull Þker sÄ mye, og mulig steg.

Smart money vet sikkert at gull kanskje ikke vil “go to the moon”, men det som kan skje er at plutslig bunne gĂ„r ut av Ăžkonomien, dvs at forbrukerne er “exhausted”, og pĂ„ et punkt blir boliger for dyre, folk har ikke penger lenger, og har ikke mer Ă„ bruke, da forsvinner serviceĂžkonomien, arbeidsledigeheten skyter fart, prisene synker, dollaren stiger, og masse QT som er gjort siste Ă„r blir omgjort til QE.

Hvis plutselig rentene faller til 0 gir det Trump masse handlingsrom, husk at USA renteutgifter er snart den stÞrste posten pÄ budsjettet.

Da kan jo fÞlgende skje nÄr man plutselig mÄ pumpe masse penger inn i Þkonomien igjen:

image

Og da er det bedre i sitte i gull selv om gull skulle falle kraftig, fordi gull kanskje vil falle mindre enn andre investeringer, og bytteforholdet blir bra.

Jeg tror at grunne til at gull gÄr er at mange ser for seg at bytteforholdet vil bli bra, pÄ et uvist tidspunkt.

Det er en effekt som heter Cantillion-effekten og det er at “de som fĂ„r pengene fĂžrst tjener mest”, og grunnen er at ved QT er det ikke mannen i gata som fĂ„r penger, men banker og andre som blir baila ut fĂžrst.

Eneste mĂ„ten Ă„ “front runne” det pĂ„ er Ă„ ha gull, som har falt i verdi til feks dollar, men falt mindre enn andre ting, og du er ikke avhengig av Ă„ vĂŠre “on the top of the food chain” for Ă„ nyttiggjĂžre seg av Cantillion.

Husk at selv om rentene skulle bli lave, og man kan “kjĂžpe pĂ„ bunn”, sĂ„ er det en grunn til at ting er billig, det er fordi folk er uten jobb, boligprisene er lave, man har masse gjeld, og ingen vil gi deg kreditt.

Da er det 2 ting som gjĂžr at man kan benytte seg av Cantillion; ha gull eller lite gjeld, eller begge deler hvis man kan.

3 Likes

Pengemengden vs gull

5 Likes

SĂ„ kan man argumentere for at man bruker den faktiske gode gamle CPI formelen fra 80 tallet (ikke oppdatert med dagens gullpris) Dagens CPI modell er jo mer eller mindre en vits

inflas

4 Likes

SÄ kan man spÞrre seg hvor mange % kan gull gÄ over money supply sammenlignet med 1980 og 2011 . Potensielt mye Ä gÄ pÄ her spÞr du meg ?

Edit : sÄ denne nÄ i linken til savepig

1 Like

Er den siste der jeg fÞlger mest med pÄ tbh.

FÞlge med pÄ m2 gjorde bitcoin til min beste trade noensinne. :wink:

Supply/demand

Og i motsetning til tidligere, sÄ er det nÄ en fascistoid rÞverbaron som kommer til Ä kontrollere fed neste sommer. Klart fysisk metall i din egen safe blir attraktivt da, helst et sted ikke fÞderale agenter kan konfiskere det, ref:

3 Likes

Det kan godt hende, men som du ogsÄ er av grafen sÄ har gullprisen en tendens til Ä komme tilbake til money supply. BÄde i 1980 og i 2011 sÄ fortsatt money supply Ä Þke samtidig med Þkningen i gullpris, so it made sense.

Men det var ogsÄ slik at gold to oil var annerledes enn i dag, den toppet pÄ 20 i 1980 og pÄ litt over 30 i 2011, hvorforskal den gÄ til 168 nÄ??:

PÄ 70 tallet og frem til pristoppen pÄ gull i 1980 gikk olja noe vanvittig:

Og sÄ kan det kanskje skje at olja fÞlger pÄ, men dagens Þkonomi tÄler ikke det, og det er ikke politisk vilje til Ä sende olja til 200 dollar fatet heller.

Hvordan tror du det vil bli for Europeisk Þkonomi, som allerede nÄ er pÄ hÊla fordi tysk industri, som fÞr gikk pÄ billig russisk gass, og nÄ gÄr pÄ solceller og vindmÞller?

Hvordan blir det med krigen i Ukraina hvis olja gÄr til 200 dollar?

1 Like

Kun the second ammendment beskytter det gullet en amerikaner har i sin egen safe fra det du betegner som:

Fra de som eventuelt kommer og henter det

Hva er Ärsaken til gulloppgangen til nÄ ? Sentralbankene.

Hvor stor allokering har bankene, fondene og privatpersoner til nÄ ? I fÞlge siste statistikk meget lav historisk sett.

Jeg tror gull vil fungere som en likviditetssvamp akkurat som olje gjorde under finanskrisen. MĂ„let til adminitrasjonen er Ă„ devaluere dollaren for Ă„ fĂ„ “orden pĂ„ gjeldskrisa”. Om mesteparten av likviditetet flyter inn i gull har det fĂ„ eller ingen dĂ„rlige implikasjoner for Ăžkonomien. Til fordel for bĂ„de US og Kina. Det er forelĂžpig ingen tegn eller intensiver pĂ„ at sentralbankene synes gullprisen er for hĂžy. Follow the money

Gull har gjennom historien blitt brukt som sikring mot finansielle kriser og inflasjon.
Land med store gullreserver kunne hÄndtere turbulente tider bedre enn de som manglet gull.
Tidligere Ăžkonomiske kriser viser hvordan gull absorberer overskuddslikviditet, og blir et sikkerhetsnett.

Gullets rolle endres nÄr verdensÞkonomien skifter.
Fremveksten av nye maktaktĂžrer (BRICS) og multipolaritet gjĂžr gull mer relevant som strategisk reserve .
USAs dominerende posisjon utfordres, og gull fungerer som et verktĂžy for Ă„ opprettholde maktbalansen.

Det verste er at jeg fÞler jeg er MODERAT nÄr jeg sier 10 000 dollar gull. Vel vel time will show som de sier i flÄklypa. Remind me in 3 years !

4 Likes