Haha jo de kan du si! men teknisk analyse i NOK er vel ikke vits. Derfor ser man ikke pÄ det.
Valutarisiko i rÄvarer er absolutt noe man bÞr tenke pÄ. De 30 % i gevinst kan jo ogsÄ reverseres kjapt.
Det er en av grunnene til at jeg f.eks ikke er sÄ giret pÄ Ä holde gull langsiktig som amerikanere kanskje bÞr vÊre.
Nettopp fordi jeg tror dollaren vil svekke seg mye i forhold til kronen etterhvert, og da vil ikke gull, selv om den gÄr opp bra i dollar, kanskje gi sÄ god avkastning som en ville tro.
Tror man pÄ flerdobling i gullprisen, som kan skje om det tar av, sÄ vil jo det forsvare seg. Egentlig skal jo gull gÄ opp nÄr dollar svekker seg, men kronen kan ogsÄ styrke seg mot dollar uten at dollar index beveger seg, (som vi har sett de siste dagene). Svekkelsen jeg ser for meg er nok ogsÄ mer langsiktig, det neste Äret tror jeg dollaren vil holde seg greit, men utover 20 tallet tror jeg den vil gÄ nedover.
Jeg har egentlig faktisk ventet pÄ denne dagen lenge, at vi skal bryte ut pÄ 1400, sÄ egentlig er det fÞrst nÄ jeg tenker det er vits Ä begynne se pÄ gull. FÞr nÄ har det bare vÊrt opp og ned i tight range. Kan jo selvsagt bli most rett ned igjen snart, men det er et supert tegn at det skjer noe sÄpass bullish.
Jeg tror jo at rentene skal langt lenger ned, sÄ gull KAN ta av. Problemet er egentlig bare at jeg ikke tror pÄ inflasjon med det fÞrste, men markedet kan frykte inflasjon pgr ekstrem monetÊr politikk, sÄ det kan jo prises inn langt tidligere. Som man sÄ etter finanskrisen, da gikk prisen bananas pgr QE. Helt til man innsÄ at pengetrykking som gÄr direkte til de rike/blÄser opp eiendeler, forÄrsaker ikke inflasjon.
Gull kan jo ogsÄ gÄ opp av andre grunner, uro generelt kan jo vÊre nok.