Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Svaret på det var visst nei.

1 Like
3 Likes

Dårlig timing med den spådommen.

Tja…

2 Likes

Jeg dekretet meg selv :joy:
Hvis en tenker at sølv trengs for og endre hvordan vi lager energi og til elektriske ting. Så burde sølv neste 10 år ha en meget god sjans til og slå markedet. Nå i resesjons frykt vil det bli produsert mindre ting så det er naturlig med litt nedgang i alle råvarer.

Men holder inflasjonen seg høy vil det koste mer og mer pr unce og produsere og blir den differansen fir liten forsvinner produksjon og presser priser opp.

Vi er jo i starten av el bil revolusjon så regner med behovet skal kraftig opp.

<

1 Like

Jeg har ca 50/50 gull og sølv, tror det er en grei balanse.

1 Like

Sølv er vanskelig. Skal det prises som et industrimetall eller som et fattigmanns gull. Dette har jeg aldri skjønt og holder meg derfor unna.

Sølv har betydelig større oppside og kan få ekstremt store bevegelser på kort tid om det først løsner, men også høyere risiko. At det har flere egenskaper synes jeg bare er positivt (både penger og råvare).

En interessant artikkel i en potensiell resesjon situasjon.

https://www.suissegold.eu/en/posts/gold-and-silver-during-a-recession

2 Likes

Når det nå går mot resesjon så fokuserer markedet på at sentralbankene snart har nådd rentetoppen. Det er det som driver markedet nå. Gull har en tendens til å reagere tidligere enn aksjemarkedet i slike situasjoner og det er nok det dataene dine viser. I bunn og grunn er det imidlertid samme mekanismer som driver både aksjer og gull.

Uten å ha lest gjennom tråden så vil jeg bare tilføye at gull- og sølvprisene i det siste har beveget seg veldig i takt med dollarkursen. Har ikke sjekket historiske date, men det virker logisk.

Påvirker dette Gull prisen?

Eller vil vi se mindre bruk av USD som betalingsmiddel i andre land enn USA fremover?

1 Like

Desperasjon. Tipper ikke det påvirker gullprisen eller noe annet.

1 Like

Inflasjonen vil vel heller øke når de får enda en måte å kvitte seg med valutaen deres?

GODL :rocket:

2 Likes

Hvem blir første til å kjøpe denne ;D

2 Likes

Voksent!

1 Like

oi oi oi

3 Likes

Hvor er alle gull er ikke manipulert trollene ?

4 Likes