Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

5 Likes

FÞlg med pÄ gull nÄ. Skal nok opp $100-150

2 Likes

Hvilke kĂžber du?

GDXJ og muligens Kirkland.

Strong growth in earnings and cash flow for full-year 2017 reported
‱ Earnings from continuing operations in 2017 totaled $157.3 million ($0.76 per basic share), a 95% increase from 2016

1 Like

Spennende konsolidering i B2Gold Corp .

Jeg har kun fokus pÄ tekniske analyse, men om noen er interessert i Ä ta en titt pÄ det fundamentale, sÄ settes det pris pÄ:)

Ingen stĂžrre endringer siden siste graf. En rekyl ned mot trend linjen kjĂžper jag fullt ut. Har ett long-term target rundt $1900 de neste 2-4 Ă„ren.

2 Likes

Gull trend ned fra 2011.
7 Ă„r i ‘dvale

NĂ„ man skal laste opp med gull?

NĂ„ tror jeg vi snart er klare for Ă„ begynne neste store bĂžlge

image

5 Likes

Gull (GLD) ligger Ä tester en viktig stÞtte i dette Þyeblikk. 114 nivÄet har vÊrt bÄde motstand og stÞtte ved flere tidligere anledninger, og om dette nivÄet skulle holde sÄ kan det se ut til at neste store oppgnangsbÞlge er rett rundt hjÞrnet. Da blir fort 128-130 nivÄ tatt ut, og neste target vil da vÊre 150 ila 6-8 mnd. Brytes 114, kan 108 nivÄ vÊre et punkt Ä fÞlge med pÄ

MÄ bare legge ved at gull ofte gÄr bra nÄr nervÞsiteten stiger. Fryktindikatoren vix begynner Ä se moden ut for en ny eksplosjon om man ser pÄ chartet.

3 Likes

HÞyere vix vil ogsÄ komme ved oppgang. NÄ nÊrmer vi ogsÄ et punkt der bÄde gull og indeks trolig vil stake ut videre retning. Selv om jeg fundamentalt mener gull skal opp og indeks ned er det bedre Ä fÞlge tekniske signaler. Jeg ligger nÄ i cash med den kapitalen som er satt av til dette og tar heller stilling ved brudd opp eller ned.

5 Likes

Tyrkere hamstrer gull nÄ

Gull (GLD) med brudd pÄ 114 stÞtten, da ventes en dipp ned mot 108 nivÄ. Gull lar vente pÄ seg en stund til:)

Ettersom Ăžkonomien “gĂ„r som det suser” sĂ„ vil nok ikke gull gĂ„ opp npe betydelig. EtterspĂžrselen Ăžker sikkert i emerging markets nĂ„ som Ăžkonomiene knuses. Men den virkelige boomen kommer nok ikke fĂžr etter finanskrisen. Men ettersom den allerede er lav kan den selvsagt stige fremover, bare ikke sĂ„ kjapt enda. Sist krise hadde den allerede gĂ„tt opp betydelig og mange hadde nok nĂždt selge ogsĂ„ for Ă„ dekke margin calls og generelt skaffe likviditet da resten ble knust samtidig.

Dukket opp pÄ Youtuben min. Her er mye av forklaringen til hvorfor gullaksjer/fond osv gjÞr det sÄ dÄrlig. Samtidig er det en mÄte Ä underbygge at gullprisen ikke kan gÄ sÄ mye lavere da den er nede pÄ produksjonskostnadene og produksjonen allerede har gÄtt ned veldig mye.

Som jeg nevnte i forrige innlegg sÄ var jeg ikke sikker pÄ hvordan gull og sÞlvprisen ville oppfÞre seg ved et krÊsj nÄ. NÄ er det ikke lenger i en boble som den var fÞr finanskrisen og det er dermed ikke sikker vi fÄr kjÞpt gull/sÞlv superbillig fÞr det tar av.


Denne tar for seg det temaet og jeg syntes den var veldig god! Viser jo egentlig bare at aksjer er nÄ pÄ et vanvittig boblenivÄ, men gull er ikke det.
Som nevnt i forrige innlegg sÄ var det nok mange spekulanter i aksjer som ogsÄ hadde gull. Det fÞrte til at margin calls gjorde at de mÄtte selge seg ned i gull ogsÄ, som ytterligere satt press pÄ prisen. Denne gangen er jo det tvilsomt i og med at omtrent ingen har troen pÄ gull. Kun kraknisser og sentralbanker, derfor er oppsiden stor og nedsiden liten ettersom svÊrt fÄ kommer til Ä selge gull nÄ om ting krÊsjer.

Vet derfor ikke helt hvilken strategi jeg skal ha, jeg vurderte jo Ä gÄ long med mini futures. Men det er betydelig risikabelt mens prisen bare gÄr ned og ned! NÄ ser det ut som det vil vÊre vanskelig presse prisen pÄ gull nedom f.eks 1000$ og man har da mulighet pÄ nordnett til Ä fÄ grei giring.
Tror det er mer lÞnnsomt satse direkte pÄ gullpris i forhold til aksjene til utvinnerene. Ettersom de driver utrolig ulÞnnsomt forelÞpig, samtidig som det faktisk er gullprisen som nÄr en bunn som fÞlge av lavere produksjon og hÞyere kostnader.

Men som sagt mini futures er skikkelig risikabelt ettersom gullprisen kan falle enda mer. SÄ min anbefaling for spekulasjon vil derfor vÊre at dersom gull skulle falle enda nÊrmere 1000 slik at man fÄr en stopp pÄ 8-900 med 3-4 giring sÄ er det kanskje verdt risikoen?
MÄ undersÞke flere mÄter Ä posisjonere meg pÄ. Men tenker jo Ä gÄ inn i aksjer relatert til gull etterhvert som krakket nÊrmer seg en slutt. For aksjer er tross alt selskaper og de vil derfor bli most ogsÄ.
SÞlv gikk f.eks voldsomt ned i dag! Henger vel i hop med at alle rÄvarer gÄr ned i pris som fÞlge av at verdensÞkonomien skal slakke ned selv om vi ikke helt innrÞmmer det ennÄ.
Det er jo kjent at kopperprisen f.eks er en god indikator pÄ nedgangstider og den er nÄ i et bearmarket.

Enda en video om samme tema.

1 Like

Jeg satt Ä tenkte pÄ dette i gÄr nÄr jeg sÄ gullchartet. Har alle sparepengene til kidsa i fond som nÄ er cashet ut og bare stÄr pÄ konto. Tenker Ä kjÞpe gull men kan man kjÞpe gull-futures via Nordnet som ikke har oppgjÞr? AltsÄ perpetual swaps som pÄ Bitcoin?

"Et lettvint alternativ er bĂžrsnoterte gullfond som SPDR Gold (GLD) og iShares Gold Trust (IAU). Disse handles som aksjer og koster dermed lite Ă„ kjĂžpe eller selge.

  • GLD har eksistert siden 2004, og avkastningen har vĂŠrt den samme som gullprisen fratrukket det Ă„rlige honoraret pĂ„ 0,4 prosent, tilfĂžyer NĂŠss overfor Finansavisen."

https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=IAU&marketplace=18&inhibitTrade=1

https://www.nordnet.no/mux/web/handla/kopAktier.html?identifier=GLDM&marketplace=18&marketid=18

Fant ikke SDPR GLD
Men skal vĂŠre omtrent det samme.
SĂ„ dette er jo egentlig gode alternativer for Ă„ posisjone seg i gull tror jeg.
Gull har mindre nedside en mining aksjer. Men aksjene vil selvsagt ta av etterhvert, men det er vanskelig si om det kan skje like kjapt eller om det gÄr litt tid fÞr det skjer.
Jeg vil uansett ha litt i GDX OG GDXJ. Pluss eventuelt noen ekstra gode selskap om jeg finner de!
SÄ mÄ jeg kontinuerlig overvÄke gullprisen Ä se om jeg skal tÞrre kjÞpe minifutures long
 :joy: High risk high reward.

https://finance.yahoo.com/chart/SLV#%3D

Her har man det samme for sÞlv, den ogsÄ bÞr ha endel mindre nedside nÄ som den allerede har gÄtt ned mye. Den gÄr nok ned ekstra nÄ som fÞlge av nedgangen i verdensÞkonomien de ikke innrÞmmer enda. Men som viser seg tydelig i alle rÄvarer.
Samtidig sÄ gikk jo sÞlv mye hÞyere opp etter finanskrisen sÄ muligens er oppsiden enda stÞrre her.

Den dagen dette konseptet kommer med levering av vann, vet vi at vi er proper fucked.
Det er noen likhetstrekk her med den rÄvareforankrede kryptovalutaen som Harmonychain og ELE har lansert pÄ OBX. Men AAAU virker mer seriÞst. Likevel kommer jeg ikke unna fÞlelsen av at ideen om at det er forankret i gull er en markedsfÞringspitch rettet mot folk som romantiserer gullstandarden. Likevel tak for link, skal vurdere denne.

Med tanke pÄ alle pengene som er trykket burde vel gull vÊre attraktivt. Jeg ble stoppet ut her for en stund siden og gidder ikke leke aragorn denne gangen, men fÞr eller senere bÞr det komme en ny laaang bull periode for gullet.

Jeg la inn litt kjÞp pÄ sÞlv og gull i tilfelle de skulle gÄ ned enda mer. Tenker at ilÞpet av det neste Äret mÄ jeg komme meg solid inn i gull og sÞlv fÞr det tar av.
Er som du sier pÄ tide. Men sÄ lenge usa hever renten og dollaren styrkes skjer det ikke mye. Men nÄr det krÊsjer og FED mÄ feige ut vil det sannsynligvis ta av. FÞr aksjer rekker Ä gÄ opp.
SÄ pÄ grafene fra finanskrisen og gull/sÞlv gikk opp fra oktober allerede etter de ble med ned det stÞrste fallet. Aksjer fallt jo nesten et halvt Är lenger etter det.

1 Like