Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Gull er tull… utdatert og ubrukelig. Jeg tror aldri gull vil komme tilbake prismessig. Det er i dag stort sett en u-landsgreie å kjøpe gull.

1 Like

helt uenig

Gull er en råvare. Kjøp og selg det som en råvare.

Jeg tror ikke tiden er inne for gull helt ennå.
Men når inflasjonen virkelig tar av og ødelegger folks kjøpekraft flere steder. Må nesten gull etterhvert bli mer ettertraktet.
Gull går i sykluser ilag med andre råvarer. Men jeg tror det største problemet er emerging markets inflasjon som vil føre til opppgang.

Neste krise vil enda flere oppdage at sentralbankene ikke hadde funnet den perfekte endelige løsningen på evige gode tider.
Fiat valutaer er sårbare og avhengig av tillit. Den vil svekkes betydelig. Om ikke bare midlertidig. Så at gull får et nytt rush er jeg ganske sikker på. Men trenger ikke være vedvarende.

Ubrukelig ? - brukes i industrien og til pynt, faller prisen vil industrien bruke enda mer. Det er alltid en bruk for gull.
Prismessig ? - vanskelig å svare på, det kommer jo ann på hvilken valuta du måler. I venezuela så har gull i hvert fall behold sin kjøpekraft.
U-landsgreie? - der har du jo også svaret ditt, det er noe man kjøper for å sikre verdiene sine, u-land eller land som ikke er alliert med USA og EU (russland, kina, india) ønsker å forsvare sin økonomi mot ekstern påvirkning. Gull gjør den nytten.

Det er jo litt morsomt at du skriver U-landsgreie – er det ikke akkurat for “u-land” at krypto currency blir dratt frem som noe som kunne reddet økonomien til folk? “hadde de bare kjøpt bitcoins før valutaen dems krasja!” – de kunne også bare ha kjøpt gull…

Uten å ha sjekket først - - jeg stikker ut nakken her og sier “gull er mindre volatilt enn bitcoin”.

1 Like

Gull er den nye kryptovalutaen

1 Like

kryptokorn det der!

2 Likes

Gull er definitivt mindre volatilt enn Bitcoins!

Men gull er vel eneste råvaren som handles med volum som faktisk ikke har noe som helst nytteverdi bortsett fra “til pynt”. Det mimimale forbruket i elektronikk industrien utgjør vel bare noen promille av årlige produksjonen. Og prisen skal falle ekstremt lavt skal det ta seg opp.

Jeg syntes det blir litt søkt.

Nytteverdi = bruksverdi ? - men inkluderer ikke bruksverdi også at den brukes som verdilager?

Og den eneste måten å lagre store verdier er å ha store kvantum.

Dersom alt gull ble brukt i industrien så ville det jo være fordi den ikke var egnet til å lagre verdi, de siste par tusen årene har dog vist at gull har en nytte(verdi) utover industri og pynt.

Det er vel heller det at ny-utvinning er så lav imens folk vil lagre så mye som mulig som gjør at prisen er høy.

1 Like

Begynner å se ut som en bunn er satt i gull prisen, er det nå man skal ta posisjon her?

Ville ventet til vi får en avsluttende topp i indexene. Vil tro vi får et fall i gull om vi får den siste toppen i S&P.

Mulig vi får starten på neste store bølge i metaller rimelig snart. Har tatt en titt på flere gull/sølv/metall selskaper, og de er i ferd med å tegne samme mønster.

2 Likes

Veldig spennende chart ja

image

1 Like

En liten oppdatering: Dette ser mer og mer ut som en spring, så nå begynner det virkelig å lukte oppgang i gull/sølv/andre metaller for en lengre periode(6-18mnd).

2 Likes

Begynner å se ut som en ny lengre bull periode er på gang

2 Likes

Dumpet akkurat over min første gullmynt når jeg rotet i skapet. Alltid greit med litt fysisk gull😉

Forøvrig kjøpt hos Goldsource i Oslo. Kan anbefale den forhandleren.

7 Likes

"The gold miners realize that the prices of companies are at such attractive levels that it’s cheaper to buy gold in the stock market than it is to go and explore for it," John Ing, a mining analyst at Maison Placements Canada, told DW.’'

The World Gold Council expects the demand for gold in jewelry to increase over the next 30 years "in a richer, more middle-class, connected world."

Anser Gull som en ganske aktuell kandidat for en lengre trade. https://www.tradingview.com/chart/GOLD/OYKE4g4M-Teknisk-vurdering-av-Gull-USD/

2 Likes

Tror også på en ny lang bullrun i gull a la 2002-2012

47

Ser veldig ut som en falling wedge dette her. Nå med fire bekrefta punkter i taket. Holder daglig et øye på gullprisen, og venter på et brudd av 1288 før kjøp, grunnet at dette vil gi brudd opp av formasjonen, samt endre den daglige trenden fra bear til bull. Kan skje meget snart :slight_smile:

4 Likes

Gull stikker opp av skyen idag.

3 Likes