Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

05

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/videos/2019-06-12/gold-is-paul-tudor-jones-s-favorite-trade-for-next-12-24-months-video

1 Like

Hvilken sektor skal man sette pengene i de neste 6 mnd? SPX har fått et svakt salgssignal som ikke er bekreftet, men et farevarsel. OSEBX har fått bekreftet en bear trend, som fort kan vare en stund. Olje er i en bear trend. Bitcoin fikk nylig et salgssignal i daglig frame som ikke er bekreftet ennå, men som fort kan bli et pulback i ukes/måneds timeframe før videre oppgang. XBI (biotec) sektoren er i en bear trend i ukesframe, og har vært det siden mars(leter dog etter en bunn i måneds-frame). XLF (finanas) nærmer seg trendtaket, og har begynt å forme negativ divergens, og XLV (healthcare) er i et EQ pattern, så her er trenden altså nøytral.

Det jeg står igjen med da er metaller. Gullprisen (XAUUSD) har faktisk snudd absolutt alle timeframes til bull for første gang siden april 2013! Vi har foreløpig fått et svakt kjøpssignal ved å ha fått et brudd opp av et seks års EQ pattern. Mtp på alle sektorene og spes indexene samt dollar kursen som nylig har fått svake salgssignal i større timeframe, så kan dette være turbulensen metallene trenger for å gjøre bykset over en rekke motstander. Som markert i chartet under, så har vi fire motstander rett ved hverandre. Får vi pushet over 1400, så er det omtrent ikke en motstand før vi når 1600 (altså 20% opp fra nåværende kurs og over 16% for de som venter på bruddet). Ser vi på risk/reward situasjonen til nærmeste støtte/target for brudd opp, så har vi nå en 4/1 situasjon.

2 Likes

Jeg syntes også gull ser spennende ut teknisk, men også ut fra et litt småkontrært markedssyn. Historisk har en del investorer unngått gull fordi gull ikke gir noen yield. Disse investorene har isteden kjøpt statsobligasjoner primært som en hedge mot aksjemarkedet, men også for å få en yield. Nå er situasjonen snudd på hodet. Mange obligasjoner yielder negativt, mens gull betaler ingen yield. Altså yielder gull mer enn for eksempel tyske statsobligasjoner!

Gull har også historisk vært en god inflasjonshedge, noe som kan være lurt i dagens gjeldstyngede, pengetrykkende verden. Legger også merke til at svært mange profilerte investorer er bullish på gull. Ray Dalio har også uttrykt at 5 - 10 % (tror det var de tallene han nevnte) andel gull bør inngå i alles portefølje kun av hensyn til gullets diversifiserende egenskaper. Det korrelerer visstnok ikke med aksjemarkedet (korrelasjon 0).

Jeg har derfor selv 10 % gull i min portefølje.

3 Likes

@Kaifus hva kjøper du når du kjøper gull? ETF e.l. ?

Jeg kjøpte JNUG for en stund siden via DNB. Vært en fin oppgang på både den og gullprisen de siste ukene.

Forøvrig en fin artikkel syntes jeg :
https://finanseksperten.no/investere-i-gull-og-solv/

1 Like

Jeg gikk for etf’en IAU (IShares). Jeg ser GLD og IAU er veldig populære blant store hedgefond. Ray Dalio’s Bridgewater har faktisk begge to.

1 Like

Nice, ser man på chartet for gull på ukesbasis så minner det meg litt om Bitcoin chartet, bare ikke fult så volatilt :slight_smile:

Tendenser til brudd opp i ukeschartet, får vi oppgang ut denne uken ser dette veldig lovende ut.

52

Hva ticker/instrument/ETF bruker dere når dere handler gull?

Er det mulig å handle noe som er fysisk backet av gull på ASK/zero konto på Nordnet?

Denne burde gå i ASK og zero, det er 0.50% spread så en “trade” vil da koste 1% + kurtasje+ årlig avgift som er noe å tenke på.

Ikke sikkert du får ut gullet eller pengene dine hvis SEB går konkurs :wink:

Edit: Litt usikker på om du kan kjøpe ETNer på ASK, men zero burde gå.

2 Likes

“Produktet er designet for en meget kortvarig investering”

Ikke akkurat det jeg er på jakt etter da jeg ser etter å kjøpe gullpapir som jeg har tenkt å holde som en hedge mot aksjer i disse børstider.

sjekk ut Lundin Gold Inc. Et svensk selskap som korrelerer ganske fint med gullprisen(XAUUSD). Har lagt chartene over hverandre for å demonstrere dette :blush: Valgte en grusom farge på xauusd for å få forskjellen tydelig fram:stuck_out_tongue_winking_eye: Regner du ut % opp/ned i forhold til gullprisen, så får du ca 3X begge veier.

1 Like

Tror det er standard ting de skriver på alle etner. Den har ikke gearing så det er ikke noe problem å holde på sikt (bortsett fra ved konkurs for SEB ). Med spread på 0.5% og uten gearing så lønner det seg ikke på kort sikt.

1 Like

Da ville jeg heller vurdert et gullgruvefond for å redusere selskapsrisiko

2 Likes

Jeg har kjøpt IAU på min zero konto. GLD er også et alternativ. Begge er backet av fysisk gull.

2 Likes

Det har du helt sikkert rett i, litt tilfeldig at jeg kom over chartet egentlig da jeg scannet markedet:-)

1 Like

Jeg kjøper litt gull nede hos Martin hos Goldsource. Han skriver nyhetsbrev ang gullprisene hver fredag. Anbefales.

Dette så mer ut som noe som jeg er på utkikk etter :+1: Hvem er det som står som garantist for dette papiret?

Går ut i fra at det følger gullprisen slavisk og ikke har noen fare for konkurser osv ved en evt resesjon?

Får man kjøpe nordamerikanske ETFer nå i Norge? Har ikke mulighet å handle denne fra Sverige dessverre på grunn av MIFID 2