Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hovedindeksen/OSEBX

@theb hvilke ETF’er er det du kjøper? Er ikke så kjent med bull/bear produkter. Jeg var tenkt til å kjøpe litt hvis den gikk til 800. Litt usiker på hva jeg gjør nå.

Har kjøpt den BEAR OBX X8 ND på kurs 5.60-5.65.
Den står nå i 5.80.

Er bare søke på de symbolene der du handler aksjer så dukker de opp.
Eller så har du en komplett oversikt over alle ETN i aksjehandel platformen din regner jeg med.

Som du ser av de jeg har markert så har du giring fra alt fra 1 til 10 ganger.

@theb er avgiftene stort sett like fra Nordnet, Nordea ++ Evt. Store forandringer i måten de følger indexen på?
Hvordan er er avgiftene med 10x leverage. Er det noen avgifter jeg ikke ser?

Er vel vanlig kurtasje, hvertfall har jeg det gjennom Sparebank1.
Meglern som står for ETFen tar vel en spread på rundt 0.65-0.7%, jevnfør 5.80 bid og 5.84 ask i mitt tilfelle blir ca 0.7%.

Går indexen ned 1% så har jeg tjent 8% minus spread for å kjøp og for å selge, totalt 1.4%, så netto blir 8%-1.4% = 6.6%.

Går den opp 1% igjen neste dag så er jeg i minus.

100kr X 8% riktig vei = 108kr
108kr x 8% feil vei = 99.36

Som du ser så går beholdningsverdien din ned selv om indexen er på det samme som da du gikk inn, og det FØR du regner med spread prosenten.

Men går indexen riktig vei med 1% tre dager på rad:
100kr X 8%=108kr
108kr X 8% =116.64
116.64 X8% = 125.9712

Som du ser så får du til gjengjeld en avkastning på 25.9712% og ikke 24%(8%+8%+8%).

Motsatt hvis indexen går mot deg med 1% tre dager på rad.

Så det lønner seg å finne en god trend og ri den for eksponesiell avkastning.

Jeg tar forbehold om feil da jeg er relativt ny innen ETFer, men det er slik jeg har forstått det.

2 Likes

Bra forklart. Det var slik jeg hadde forstått det.

image

Fortsetter opp nå som Funcom kommer med i indeksen :joy:

2 Likes

Haha den var god holmes😀

1 Like

Hva som må til for å evt blåse faren over for Hode Skulder?

image

1 Like

Jeg kjenner ingen regler for dette, men tenker at enten så må det gå en god stund til (en måned+), eller så må toppen av høyre skulder bli den nye støtten. Som det er nå, så vil jeg si det fortsatt er ganske åpent for at det er en HS:
image

1 Like

Det er jo superduper timing at mai kommer om en måned da.

… Du er litt ironisk da eller? :stuck_out_tongue:

Du er sykt smart

Det man skal følge med på er hvilken av disse to linjene som brytes (i forhold til HS diskusjonen over)

image

Zoomer ut så får man den forrige potensielle HSen som man da skulle kjøpt ved brudd opp

image

2 Likes

Boom shakalaka - Da var hovedindeksen over 900 poeng! 1000 neste?