Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Kjøp litt lavere til uka og bli med til femtilappen utover nyåret :smiley:

Magefølelsen sier at q4-tallene med første tydelige effekt av økte rater starter et lite rally opp til femtilappen for å så falle tilbake. I tillegg tror jeg vi ser utbytte igjen i 2017.

1 Like

Ny liste fra størst til minst:

FUNCOM
PCIB
NANO
PHO
STAR-B
SF
TRVX
GIG

Små endringer. Kjøpte litt mer PHO pga endring i guiding for partneravtaler. PCIB-posten nærmer seg funcom i urealisert verdi. kursøkninga i NANO gjør at den også rykker oppover. En kort mislykka trade i THQN er ikke med her. Gikk på en svært tett SL.

2 Likes

Dette var 14/11, i dag er ståa slik, rangert fra størst til minst:
Funcom 62,5%
Nano 296%
Axa 61,9%
PCIB 389%
Hugo -8,33%
Gig -10,44%
Next -2,45%

Hele porteføljen er opp 77,29%
Har ikke kjøpt eller solgt, men har tegnet meg for emi i Axa, gjør det samme i PCIB når den er klar.
Hvis jeg ikke klarer å finansiere emier må jeg selge noe, enten aksje eller fond.

Fondene ligger nå i pluss, hele 0,06%!

Fondene er forøvrig, i tilfeldig rekkefølge:
Alfred Berg Gambak 18,8%
Carnegie Småbolag -4,7%
Delphi Nordic 4,25%
Henderson Horizon Pan-Eur Prop -15,28%
Holberg Global 5,53%
Lannebo Småbolag -1,52%
Lannebo Vision 4,23 %

5 Likes

Litt random fondportefølje? Hvordan har du valgt ut disse?

Så litt vel mye på historisk avkastning tenker jeg…Jeg sparer nå litt i ABG, DN og HG. Men fond er på vei ut…

1 Like

Ble en liten handel i dag også, da jeg har solgt litt ned i RNB og økt i Natto. RNB er noen få prosent minus og har ikke helt hatt den utviklingen jeg hadde håpet på, jeg tror det har å gjøre med at neste kvartal (en merkelig oppdeling sep-nov er Q1) var veldig bra ifjor og dermed vil P/E trolig stige dersom de ikke kan matche dette. Dessuten har de dollaren i mot seg som har styrket seg ytterligere mot en svak svensk krone (ikke bra for import / kleshandel). Vil vurdere å øke i RNB, Alltele og eller Eolus dersom jeg får inn mer cash som skal plasseres i aksjer eller tar noen gevinster.

Natto derimot har et sesongmessig sterkt kvartal fremfor seg og det er signalert at selskapet vil øke sin synlighet i begynnelse av 2017, så da er det nok greit å posisjonere seg allerede nå. Natto leverer veldig stabilt og pent, men har dessverre et dårlig rykte etter å ha lovet litt for mye under tidligere ledelse. Men jevn og høy vekst som er høy i prosent, og gir stadig mer impact etterhvert som de vokser. Dessuten billig vekst.

1 Like

Ser du har en god bit Seamless. Hva er målet ditt på den?

Det er vanskelig å gi noe kursmål, best case kan gi ekstrem avkastning, men selv i et mindre optimistisk scenario kan gi god avkastning fra dagens kurs. Den har tidligere svingt mellom 7 og 11, men mitt case har hele tiden vært at den skal bryte opp forbi 11 nå i løpet av ca et halvt år.

Er det ikke et drøyt kompetitivt felt de er i?

Det er mange som vil inn på markedet for mobilbetaling ja. Men selskapet kan også tjene bra på B2B for eksempel lisensiere ut teknologi til bankene. Bankene som har tatt den P2P delen av markedet (som ikke er verdt noe i seg selv, men tanken er vel å kunne utvide til betaling) har ikke noen god teknisk løsning. Dessuten har de hele økosystemet med forskjellige tjenester over landegrensene. Så det burde i hvert fall gi de et solid fortrinn på en del av markedet.

Den største utfordringen er at Apple ikke har åpnet grensesnitt mot NFC (vs apple pay), og at selskapet må verve helt nye kunder fremfor å tilby flere tjenester til kunder som allerede er identifisert (vs bankene). Apple og Android pay har på sin side ikke P2P, så er spørsmålet om folk vil bruke dette til betaling og Vipps, Swish osv til P2P, men vil tro at bankene ønsker å ta betalt for dette etterhvert. Som en teknisk løsning er SEQR svært spennende med gode løsninger for både P2P og betaling i butikk og på nett.

Tok Kongsberg inn i porteføljen i dag. for kr. 120.

2 Likes

Hva gjorde at du tok inn KOG?

Fremtidsutsikter. Riktig bransje nå de neste årene. Alltid tenkt positivt om selskapet og jeg tror timingen er god nå.

Det går an med 2 kroner om dagen :slight_smile: Fortsett slik nå et par år.

Trump kommer til å få Nato landet Norge til å øke budsjettene. Dette kommer til å skje om SV kommer i regjering eller ikke. Kongsberg har liksom alltid vært en favoritt hos meg, men jeg sluttet å se på den da jeg tok inn Kitron igjen. Nå har jeg vært ute av Kitron en liten stund og tenker for første gang på lenge at Kongsberg gruppen kan bli et spennende selskap å eie de neste 6-18 mnd and beond.

4 Likes

Fra størst til minst:

Kontanter
Seamless
Stillfront
PCIB
Photocure

Følger Funcom tett, og kommer til å vurdere ny inngang.

3 Likes

Solgte siste rest av Hugo i dag, marginalt i pluss, har ikke oversikten nå.

Resten av porteføljen er som følger, rangert høyest-lavest verdi:

Funcom :slight_smile: 59,76
Nano 306,91
Axactor 65,68
PCIB (rett under Axa,
men kostpris er 23%) 597,20
Gig -18,09
Next -0,75

Etter salg av Hugo er porteføljen nå opp 105,53%

Hvis ikke biotek går til h… så er det en viss sjanse for at porteføljen vil se enda penere ut i månedsskiftet januar-februar, er visstnok noe på gang da.

5 Likes

Status i dag og forventet utvikling
Kitron: i dag: 3,80, forventning: 5kr innen 6 måneder
Photocure: i dag 38, forventing 20 eller 200 innen 36 måneder
Tanker Investment: i dag: 102,5, forventing 150 innen 12 måneder
Starbreeze: i dag 14,55, forventning 7 eller 20 innen 12 måneder

På tide med en liten oppdatering, nesten nøyaktig 12 måneder etterpå:
Kitron: i dag: 6kr. Som forventet og nesten 100% avkastning. Topp!
Photocure: i dag 47kr. Nesten 20% avkastning, men ingen avklaring.
Tanker Investment: i dag: 33kr. 70% ned, 60% tap fordi jeg økte i stedet for å kjøre stop loss. Dumt.
Starbreeze: solgt ut på 25kr, godt over forventing 70% avkastning. Topp

Jeg har vært innom Funcom og DNB, begge to med bittesmå gevinster.

En oppsummering, sortert fra største til minste aksje (utfra dagens verdi, ikke investert verdi. Viser prosentoppgang/nedgang på aksjer kjøpt i år.

Kitron: i dag: 6kr. Forventet 5-8kr innen 12 måneder
Photocure: i dag 47kr. Forventet 25 - 200kr innen 24 måneder 35
PCI Biotec holding i dag 34,90 forventet 5 - 250 kr innen 36 måneder (er +49% i denne)
Tanker Investment: i dag: 33kr. Bedring i 2018? Urk.
Stillfront: i dag 59 forventet 50-80 innen 12 måneder (er +11% i denne)
NattoPharma i dag 9,25 forventet 6 - 20kr innen 12 måneder (er -19% i denne)
Seamless: i dag 5,80 forventet 4 eller 50 innen 24 måneder (er -36% i denne)

Kitron er rett under halvparten av beholdningen min, Photocure er under halvparten så stor, og resten er mindre beholdninger. Har egentlig planlagt å kjøpe meg opp i Stillfront og eller Seamless.

Legg merke til at jeg nå har fra - til på alle forventningene mine utenom TIL som jeg bare ser på som en tapt sak. Jeg skal aldri gå inn uten å ha tenkt litt på nedsiden i tillegg til oppsiden. Takk for den lærdommen TIL. :rage:

11 Likes

9 Likes

Fin ekstra årslønn du har der! :slight_smile:

3 Likes

Ca dobbelt så mange axa og funcom aksjer som meg jo!
:stuck_out_tongue:

1 Like