Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvilket Kredittkort har best betingelser (cashback, rabatter osv...)

Relativt ny i Eurobonusverden, men tenkte å prøve å spare opp mest mulig poeng som kan brukes på fritidsreiser frem i tid når barna er store nok;) Må vel ha et amex etterhvert, men ser ikke helt behovet riktig enda…

Jeg synes ikke det nye Amex kortet er spesielt imponerende kontra prisen. Foreløpig synes jeg MC sitt premiumkort er like godt eller bedre.

Joda, enig i d. Men hvis man ikke oppnår beste FlyPremium-status, så er det kanskje bra å ha Amex classic for companion ticket? Er jo uansett gratis å ha kortet, men må jo ha et visst forbruk generert via kortet for å få CT. (er vel kanskje blitt litt flere som tar amex nå?)

Har du over minimumsforbruk så får du 1000 EB poeng i måneden via MC kortet.

Det betyr gratis sølv.

Amex er det få betalingsteder som tar i Norge. Men er en mye på reise og i utlandet så kan det kanskje lønne seg…

×USA tenkte jeg då på

Brukte det kun til å kjøpe flybillett, hotell og eventer. og alle de tar alltid amex.

Dere bør også sjekke gebyret og valutapåslag i utlandet, her er det store forskjeller. Hadde akkurat en tur til Thailand og vi brukte både Norwegian kredittkort og Nordea Plat mastercard .
På uttak i ATM av 10000 THB trakk Norwegian kr. 2951 og Nordea kr 3188, begge hadde ett minibankgebyr på 220 THB uansett beløp. Gjorde dette forsøket for å teste.
Eneste grunn for å ta med Nordea på reise er at dette gir en ekstra buffer og fri tilgang til lounge, noe som er helt suverent på lange reiser. :sunglasses:
https://www.banknorwegian.no/Pages/Kredittkort.aspx
https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/kredittkort-og-bankkort/kredittkort-med-mastercard.html
https://www.dnb.no/privat/priser/konto-kort-nettbank.html

Dei 220 THB er til bankene i Thailand. Før var dei gule gratis

Dette stemmer.

Bank Norwegian tar ingen gebyr for uttak i utlandet, men de enkelte bankene kan ha egne gebyrer. BN har vel et valutapåslag på 2.5% om jeg ikke husker feil.

I Brasil tar mange av bankene gebyr for uttak, men Bradesco og Banco do Brasil er gebyrfritt med Bank Norwegian.

Leter etter et kort som gir cashback uten noe tak. Så på denne men den har tak på 2000 kr i året som 365 også har. Er ikke så interessert i kun flyreiser som ren cachback i form av penger :slight_smile:

KOMPLETT

Syns re:member virker interessant - handler jo mye på nett :slight_smile:

Får man Mastercard-bonus også? Hvor ser man den?

1 Like

Synes årsavgiften på kortet var litt høy. Det skal en del reising til før det er tjent inn igjen?
Snuser litt på Santander sitt Flexi Visa med 4% bonus på valgfri kategori og opp til 25% rabatt på nett.

Ja, 125kr mnd koster kortet. Jeg bruker kortet til daglig bruk og har fra januar 80 000 poeng opptjent. Driver på med oppussing hjemme så da er det greit med noen eurobonuspoeng til å reise på “frihelger” med :grinning:

Reiser ofte til Danmark så hittil i år har jeg 3 eurobonus reiser der. (betaler da ca 400kr i avgifter for flybilettene, SAS plus)

En typisk SAS plus billett T/R til køben koster fra 1700 - 3000 ich, alt ettersom tid på døgnet osv.

En må selvfølgelig gjøre litt bakgrunnssjekk for hva en trenger personlig. Derav valg av kort. Alt til sitt bruk.

edit: Om en skal kjøpe kjøkken til 100 000,- så er det litt fordeler/bonuser å hente på kredittkort.

2 Likes

Ja, absolutt. Personlig er jeg mest interessert i kort som har cashback eller kickback i en eller annen form pga. mye handling på nett osv. -må sjekke om det er noen grense på Santander sitt kort for Komplett og 365 har maks 2000 kr i året, som er litt lite :slight_smile:

1 Like

Kanskje litt utradisjonelt, men hvis du reiser mye så er Revolut ganske smart siden man kan veksle til svært gunstig kurs på forhånd og benytte kortet som et lokalt kort i utlandet. Kan også benyttes med Apple pay eller som rent virtuelt kort for onlinebetaling.

Hvis man er opptatt av flashy kort, så er jo metallkortet deres et alternativ :star_struck:
https://www.revolut.com/en-NO/introducing-revolut-metal

Nå er det mulig å bruke Bill Kill app for å betale efaktura med AmEx. Så nå kan man enklere spare opp eurobonus og å få CT.

Joda, men det koster 49kr pr måned + 1,5% pr faktura. så blir fort dyrt.

Mye mulig, så tilsvarende kommentarer i en FB gruppe. Men for meg som ikke bruker AmEx i det daglige, så er det en mulighet. Blir fort en del i regninger i løpet av året. Så tenkte det var verdt å nevne, men bra du opplyser om kostnadene også.