Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye penger har du investert

Hehe. Veldig godt poeng! Så det kommer jeg til å bruke neste gang. Så nei skal ikke være for negativ til AS. Alltid greit å ha et holdingselskap. Plutselig er det en liten lokal bedrift du vil kjøpe deg inn i. Men det gikk litt varmt med regnskapføreren sist gang. Hun gikk igjennom hver aksje-transaksjon med lupe, som da kom ferdig fra megler. Måtte legge alt frem og forklare hver minste detalj. Et ekempel var Follicum TO. Som manglet og hvor jeg hadde fått Follicum-aksjer fra. Jeg måtte forklare med teskjed at det jeg hadde deltatt i en emisjon. Dette var ett av mange eksempler jeg kunne tatt. Det kommer jo ferdig utfylt fra megler omtrent. Så ja Fiken er absolutt tingen eller bare ta alt helt selv, men har ikke hatt tid de siste årene. Men ja Fiken skal testes ut :ok_hand: :ok_hand:

1 Like

Takk for svar - jeg prøver bare å lære litt.

Utrolig mange “disruptive” digitale løsninger som kommer for tiden. (Som Fiken)

Det er lurt fremover å tenke over slikt i jobbsammenheng. “Kan jeg relativt greit erstattes av software/robot eller annet?”

Har tenkte over det en del i det siste: Bilselgere, mange vaskejobber, bussjåfører når autonomi kommer for alvor. Kontorlokaler vil det nok bli overflod av. Men nå ble det OT her…

1 Like

Aksjekapital over 30k kan med fordel skytes om som overkurs. Kan godt ha ak på 30k og overkurs på 1 mill. Da blir det enklere å ta ut igjen, da overkurs kan tas ut uten vedtektsendringer.

Har ikke erfaring med fiken selv, men jeg er i utgangspunktet skeptisk. Mest for det jeg hører andre regnskapsførere sier om det. Håper imidlertid jeg tar feil, og at barnesykdommene er borte.

Fradrag for mva får man kun om man driver avgiftspliktig virksomhet. Aksjeinvesteringer er ikke det, så lite å hente på det for de fleste investeringsselskaper.

Ikke alle aksjer på Oslo er “skattefri”. En del er registrert utenfor eu/EØS, og blir beskattet løpende, feks Fredriksen-selskaper som er hjemmehørende på Kypros. Her er det viktig å ha tunga bent i munnen, kan fort bli straffeskatt om man glemmer det, snakker av erfaring :sunglasses:.

Sant nok - om man kun har holdingselskapet for trading av børsnoterte selskaper skal det nok et ganske store volum og verdier til før det har noe for seg. Da må det altså være fordi man trader i andre ting enn aksjer på hovedlista.

For egen del bruker jeg ASK til småtradingen, mens aksjene jeg har i holdingselskapet er lengre posisjoner, både på hovedlista, mercur, notc og utenlandske, slik at det ikke blir så mye jobb for regnskapsfører med dette.

Og så skal det sies at den viktigste grunnen til at jeg i sin opprettet selskapet var at jeg fikk muligheten til å være med å opprette et annet selskap og jeg fikk tips om at det var smart å eie de aksjene i et holdingselskap. Og det har vist seg å slå til til de grader. Nå har jeg vært med å opprette flere selskap hvor utbyttene blir skattefrie pga fritaksmetoden og som dermed kan reinvesteres uten tap i andre ting - jeg har spart mange hundre tusen på dette bare på noen år. Og har man først altså fått selskapet opp og stå med et regime rundt administrasjon som fungerer for en, så er det stadig muligheter som byr seg synes jeg :slight_smile:

1 Like

Lånet lar jeg jeg løpe i et år av gangen med forfall 31.12 hvor alt erstattes av en ny låneavtale på et nytt år på lånebeløp pluss opparbeidede renter.

Rentene kan ikke overstige skjermingsrenten om man ikke skal få ekstraskatt. 0,4% akkurat nå, så ikke noe å bli rik på akkurat :sweat_smile:

Ja - vurderer å konvertere lånet. Begynner jo å komme i formuesposisjon og det ville redusert personlig formuesskatt noe.

Viktig poeng! Jeg driver jo en del mva-pliktig virksomhet gjennom firmaet også så da går det greit.

1 Like

Stemmer det ja :slight_smile: Man har andre fordeler sammenlignet med ask, som man kan eie unoterte aksjer, shorte aksjer, kjøpe bull og bear produkter osv…

1 Like

Heeelt enig​:blush::+1:

1 Like

Pløyde nok gjennom en del slikt da jeg satte opp første selskap for 6 år siden, men jeg er ikke helt oppdatert på gode sider ute nå. Det å få selskaper opp og stå og utvikle seg har jo etterhvert blitt mye av det jeg jobber med nå så jeg har det mer i ryggmargen og leser ikke så mye startupguider lengre :slight_smile:

Viktigste er nok bare å ta steget hvis man har noe man har tro på og begynne å jobbe (hardt) for å få det til å lykkes! Gründertilværelsen passer nok ikke alle, men å starte butikk er nok blant mine beste livsvalg!

DnB har litt info rundt det praktiske på etablering av AS.

Men skal du ha gode råd bør du høre med en regnskapsfører som driver med slik rådgivning. De kan tilpasse bedre til din situasjon. F. eks om du har barn, kan det være greit å planlegge noen meter lenger ned i gata.

Dette gjelder vel ikke hvis aksjene er omfattet av fritaksmetoden? Da skatter vel ikke selskapet av dette, men man må skatte om man tar ut gevinster som utbytte eller lønn?

Det stemmer. Men merk at ikke alle aksjer på OB er omfattet av fritaksmetoden.

Kan også nevne at selv om selskapet går med gode overskudd fra finans, kan det skattemessig bygge seg opp et underskudd fra lønn og kostnader som skal dekkes. Hvis man senere starter med noe som også gir skattemessig overskudd, vil flere år med underskudd kunne føres til fradrag i overskuddet.

Så selv om man ikke har alle planer for framtiden på stell, kan det likevel lønne seg å starte opp tidlig, såfremt man er rimelig sikker på at disse planene kommer på plass og vil materialisere seg i noe som vil gi skattemessig overskudd.

2 Likes

Forsåvidt også verdt å nevne at selskap med fremførbart underskudd kan selges til selskap som ønsker å starte opp med drift som gir skattemessig overskudd.

Men det har kun verdi for en som skal tjene penger på det samme som du tapte på. Kan ikke kjøpe et bakeri som har gått med underskudd og bruke dette mot overskuddet i en bilforretning.

Litt unna denne type svingninger i porteføljen fortsatt da

Screenshot 2021-02-23 at 20.27.28

2 Likes

På grunn av Nano må jeg inn her hver dag for å endre svaret mitt😂

2 Likes