Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Er du positiv til gull pÄ litt sikt?

helt sinnsykt positiv. Etter neste bunn vil gull komme til Ă„ kjĂžre noen rallies uten sidestykke.

Oppsiden er sÄ stor i mine Þyne at jeg for meg selv garanterer en pris pÄ 2300$ innen 2020. Det er ogsÄ en mulighet for 5000$, men 2300$ er en veldig sterk motstand som mÄ brytes fÞrst.

edit: $ tegn

1 Like

Mulig dumt spÞrsmÄl, men hva er det som skaper sÄ sterk motstand pÄ 2300$ ?

“The major resistance in gold stands at $2300. That is the old 1980 high in today’s terms adjusted for inflation”

qoute fra denne artikkelen hos Armstrong Economics:

https://www.armstrongeconomics.com/uncategorized/gold-at-2000/

Det hÞres vel ut som jeg kun baserer mine analyser pÄ hva Martin Armstrong sier, det er mulig det ligger mye rett i Ä si det, men det er heldigvis ikke helt riktig. Jeg passer godt pÄ Ä fÄ med meg hva som skjer fra alle kanter og har brukt lang tid pÄ Ä luke ut mennesker jeg ikke gir noe tid til Ä forstÄ. Har enda ikke klart Ä luke ut denne karen her, nÄr det viser seg gang pÄ gang at han har somregel helt rett. Siden det er min stÞrste referanse fÞler jeg det er det viktigste Ä fokusere pÄ her i trÄden

2 Likes

Hmm kanskje jeg mÄ kjÞpe gull snart da! Du er meget dyktig olepederk. SÄ ogsÄ videoene med Armstrong sÄ rundt oktober og utover mÄ man ha valutaen klar

Hvis du tenker pĂ„ den siste videoen nĂ„r du sier Oktober, sĂ„ er det Oktober ifjor han snakker om som snupunktet. Det var da han mener at den mye omtalte “Sovereign Debt Crisis” syklusen startet. Datoen for intervjuet er nok i amerikansk format, sĂ„ det blir 12.Juni istedenfor med norske Ăžyne 6.Desember. Slik at overskriften pĂ„ videoen handler om Oktober 2015.

Det var veldig mye omtalt i media denne modellen til Martin Armstrong i Oktober 2015, omtalt som 2015.75. Media ventet pÄ denne dagen som om det skulle skje noe sinnsykt spesielt pÄ live TV.
Mens hvis du hÞrer pÄ Martin Armstrong sÄ gjÞr det vanligvis ikke det. Det han mener med modellene sine er at det er starten pÄ den neste syklusen, hvor syklusene hans varer i 8.6 Är (3141 dager).

Men at vi har sett bunnen av Gull i 2016 Oktober vil jeg gjette er et bra estimat. Jeg er ikke sĂ„ nĂžyaktig at jeg finner tidspunktet for hendelsene mine, sĂ„ jeg mĂ„ fĂžlge nĂžye med. Jeg leter etter en troverdig bunn pĂ„ ±1000$ for gull. NĂ„r den kommer er usikkert
 Den kan komme sĂ„ hĂžyt som 1039.42$ eller sĂ„ lavt som 990.15$ i mine Ăžyne

Hvis analysene mine holder seg innenfor alle linjene jeg tegner opp blir jeg veldig overrasket og selvfÞlgelig kjempeglad for det, hehe. Men i realiteten endrer alt seg veldig fort slik at de som tror de har funnet opp kruttet pÄ nytt ikke skal fÄ vÊre med nÄr toget gÄr

edit: mer nĂžyaktige tall for gullprisen
edit2: nĂžyaktige syklustall

Var oktober -16 bunnen jeg tenkte pÄ ja. Han anslo ogsÄ ca 900$ som bunn. SÄ nÄr den forhÄpentligvis gÄr under 950$. Da skal jeg kjÞpe i DnB gull etn med kursmÄl i fÞrste runde pÄ 2000$.

NÄ har Nordea ogsÄ kommet med en Etn som jeg tror har noe lavere avgift, men disse er basert pÄ futures. Lurer derfor pÄ om det er lurt Ä satse pÄ Gld eller ounz som holder fysisk gull (som du ogsÄ kan be om Ä fÄ levert ut)

1 Like

Interessant om gull og penger

A new case for gold (kapittel 2)

http://www.jamesrickardsproject.com/wp-content/uploads/2015/11/NEW-CASE-FOR-GOLD_CH-2.pdf

The new bull market in gold (Macro Voices podcast)

http://www.macrovoices.com/163-the-new-bull-market-in-gold-part-i-macroeconomic-backdrop-with-jim-rickards

Liker dette sitatet: “In a world of negative interest rates the zero yield is a high yielding asset”

1 Like

Fra a new case for gold - bare fysisk gull utenfor bankens klamme hender er ekte gull :slight_smile:

“So these paper contracts might offer price exposure to gold markets, but that‟s a far cry from actual gold. If there‟s a demand shock or a buying panic for gold and the price of gold is skyrocketing, that‟s exactly when these paper contracts are going to fail, because there will not be enough physical gold to satisfy all the claims. Only physical gold in non-bank custody is real gold.”

2 Likes

Teknisk sÄ hadde det vÊrt hyggelig om vi kunne snu her ved denne Þvre linjen og fÄ en ny dipp ned hvor jeg kan plukke kjÞpe meg inn - kanskje kjÞpe fysiske gullmynter denne gangen.

2 Likes

Problemet er Ä selge myntene igjen uten Ä mÄtte selge de med rabatt.

2 Likes

Ja, det vil vÊre en viss spread som er stÞrre enn papirgull sÄ man mÄ ha en ganske lang tidshorisont med fysisk gull (som med andre fysiske eiendeler som eiendom, kunst osv).

Virker som det kan vÊre bedre Ä kjÞpe en gullbarre pÄ 500-1000g for Ä fÄ mindre spread.

2 Likes

Best Ä holde seg til mynter. Du mÄ betale moms pÄ gullbarrer.

3 Likes

Fortsetter denne litt her jeg :slight_smile:

Ja, veldig kjipt med mva pÄ barrer. Et alternativ der er jo stÞrre mynter. (feks. 1kg mynter ligger vel pÄ rundt 350k med dagens spotpris).
Da slipper du unna mva og fÄr som regel en hyggeligere pris kontra mange smÄ.

De fleste innboforsikringer i Norge dekker gull og sĂžlvmynter ved tyveri eller brann i hjemmet. Ta i tilfelle kontakt med ditt selskap og forhĂžr deg konkret hva deres policy rundt mynter er.
Alternativt kan man leie en bankboks som da har forsikringer bakt inn i prisen.

Kan ogsÄ legge til at jeg personlig finner stor glede i Ä ta pÄ meg bomullshanskene Ä pusse litt pÄ fysisk gull innimellom, kontra det Ä titte pÄ tall i et regneark eller annen form for oversikt. Har en liten verdi i seg selv for meg :slight_smile:

4 Likes

Hehe en liten onkel Skrue i deg altsÄ

5 Likes

Jeg vil ogsÄ ha fine mynter Ä pusse pÄ

1 Like

@olepederk Ny TA pÄ gull snart?

2 Likes

For Þyeblikket forholder jeg meg til min gamle publiserte TA pÄ Tradingview kontoen min om gull, har holdt seg overraskende bra innenfor linjene siden jeg publiserte i Januar. Skal linke til den nÄr jeg er pÄ en data, men kort forklart sier den at dette vi ser nÄ er et site skrik fÞr nedgangen. Kort igÄr sÄ jeg ogsÄ en HS var pÄ vei til Ä formes, noe som hvis spiller seg ut vil si en kraftig lang nedgang
 For tiden gÄr jeg igjennom det fundamentale fÞr jeg gÄr lÞs pÄ grafen for Ä lage en ny TA. Forventer Ä bli ferdig ilÞpet av uka

Edit:
AltsÄ neste uke

6 Likes

Jeg har kjĂžpt litt mer Barrick Gold Corp (ABX).
Har nettopp kommet et kjĂžpssignal der ifĂžlge MAC’en. 
med standardinnstillinger i Netfonds tekniske analyse. Kortsiktig krysser langsiktig pĂ„ vei oppover.

Uansett kan det vĂŠre smart Ă„ eie litt gull/gruver el i tillegg til “vanlige” aksjer.

1 Like