Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

5 Likes

Takk for god info om AVM @Kronn. Jeg er fortsatt utenfor, men driver og leser meg opp sÄ jeg er klar nÄr tiden er inne.

NĂ„r det kommer til noen form for TA pĂ„ rĂ„varer og gull, sĂ„ er det nok best Ă„ vente ihvertfall enda en uke for Ă„ se utfallet av morgendagen. Jeg tror fortsatt at gull skal ned pĂ„ kort sikt, men utrolig hĂžyt ilĂžpet av de neste 5 Ă„r (ihvertfall en dobling). Olja tror jeg skal ned igjen pĂ„ kort sikt, mens den vil finne seg en gjennomsnittspris pĂ„ mellom 50-70$ de neste 5 Ă„r (noe som vil vĂŠre “bunnlinjen” som starter tilbake pĂ„ 80-tallet). Andre rĂ„varer vil gĂ„ en god tid i vente, Soya, Hvete, Korn, Sukker, Kaffe er veldig interessante nĂ„ pĂ„ kort sikt
 SĂ„ disse fĂžlger jeg tett. Men som sagt sĂ„ er det best Ă„ holde seg vekke fra ethvert marked Ă„ se pĂ„ utfallet av morgendagens valg, samt ettervirkningene. Det vil nok komme en god del falske signaler som vil sende verdensmarkedene pĂ„ villveier og kan fort lure mannen i gata for mange kroner den kommende uka. Det faktum at rĂ„varer generelt (bortsett fra olje) er pĂ„ gigantiske rally siste tiden er grunnet den oppbyggende frykten av Dollarens kollaps. (se denne diskusjonen mellom tidligere finansminister i Hellas og en prisbelĂžnnet politisk forfatter. Veldig god info for det fundamentale aspektet av Europeisk Ăžkonomi) https://www.youtube.com/watch?v=rEXDK7OSqd8

Jeg er akkurat landa i Norge for Ä starte ferien, vÊrt veldig hektisk tid siste ukene, men skal finne noe tid til Ä gjÞre grundige analyser sÄ fort jeg fÄr litt til overs. Tar ting med knusende ro og ser frem til gode muligheter for investeringer ilÞpet av 2016

2 Likes

Del gjerne din oppfatning av Avm nÄr du har fÄtt studert litt pÄ caset.
Avm trÄdene pÄ HO er eg innom en og anna gangen, men trÄdene bÞrer preg av mye rÊl og dÄrlig balanse pÄ fakta/ drÞmmer, sÄ eg vier lite tid der, noe eg forÞvrig etterhvert gjÞr uansett ticker.

Som tips til andre spennende case eg fĂžlger tett, det er innen olja og er : Iox, Apcl, Qec

Mener alle tre er spennende case for fremtiden, er ikke inne i Qec men dei to andre.
Iox hadde eg en periode aksjer for veldig mangen penger, men sitter nÄ pÄ en mer behagelig posisjon.

NÄ vart dette litt pÄ siden overskriften, men det da var det gjerne Avm eg kunne vÊre interesser i hÞre litt om hva du mener

Veldig Äpent hvor det bÊrer med gull for min del herfra. Derfor velger jeg Ä satse pÄ nedgang. Det ligger en liten styrke i MACD bunnlinjene selv i siste Ärets nedgangstid som sammen med bullflagget som nettopp ble brutt opp kan tilsi at gull kan gÄ helt til 1420, men for at det skal skje mÄ prisen brekke opp igjennom taket, som allerede ble testet pÄ Fredag etter brexit og feilet fÞr den kom sÄ langt. Det er mange faktorer som spiller inn pÄ prisen og jeg syntes ikke den ser sterk nok ut til Ä kunne fly avgÄrde herfra. De 4 pilene er henholdsvis

  • 2300$ pĂ„ lang sikt (bullflagget som er laget fra 2012 til idag, hvor target er 2300$ som ogsĂ„ er 80 talls toppen justert for inflasjon.)
  • 1420$ pĂ„ kort sikt (bullflagget som er laget siste mĂ„nedene hvor target hvis flaggstangen fullfĂžres blir pĂ„ 1420$)
  • 1000$ i begynnelsen av 2017 (som blir den endelige bunnen hvis du tar i bruk fibonacci extension fra tidlig 2000 tall til 2012 toppen, hvor 1000$ er 38% retracement fra toppen)
  • 1000$ i midten av 2018 (jeg er overbevist om at prisen skal ned og treffe denne linjen, spĂžrsmĂ„let er nĂ„r. Tidsperspektivet har jeg ikke helt foran meg og setter derfor opp disse to mulighetene for tidsrom)

et lite nĂŠrbilde av samme trekant som i de neste ukene vil bestemme fremtidig utvikling. Som dere ser holder ikke prisen seg alltid innenfor disse linjene og det skal fĂžlges nĂžye sammenhengen mellom alle indikatorer, pris og volum for Ă„ bestemme endelig break ut fra denne trekanten.

Jeg fortsetter Ä lage kontinuerlige oppdateringer i mÄnedene som kommer

8 Likes

legger ogsÄ ved en mÄnedsgull oversikt som viser hvor den nederste bunnlinjen kommer fra.

6 Likes

Litt kvalitativ synsing:
Brexit pluss presidentvalg i USA etterhvert (med Trump som mulig ny president) gir usikkerhet i markedet.
Usikkerhet i markedet pleier Ă„vĂŠre positivt for gull.
Konklusjon: Jeg blir sittende med mine ABX-aksjer.

4 Likes

Dette er de to stÞrste grunnene til at jeg la ved de to pilene som peker opp. Usikkerhet er stÞrste faktor for gullopptur, men gull trenger ogsÄ hjelp i form av svakere dollar.

Litt interessant om gull vs papirpenger:

3 Likes

Etterhvert som dagene gÄr blir jeg mer og mer bull
 Det er nÄ en korreksjon pÄ vei, som jeg er sikker pÄ at i fÞrste omgang vil gÄ ned til 1314$ sÄ gjenstÄr det Ä se hvor den gÄr derfra.

Usikkerheten i markedet rÄr fortsatt veldig sterkt og blusser stadig opp igjen. Det store som folk fÞlger med pÄ nÄ er bank krisen i Italia, som kan vÊre starten pÄ en stor bank domino som krasjer fullstendig, det er ikke kun verdens eldste bank som stÄr rett ved konkursstupet, generelt sett har banker i Italia gÄtt ned over 60% pÄ bÞrsen siste tider, mens verdens eldste bank har sett pÄ kraftige 86% nedtur.
PÄ et annet sted har Tyskland for fÞrste gang solgt 10 Ärs bond med negativ yield. Ikke helt gode utsikter der heller
 Det finnes mer penger i negative yield bonds nÄ enn noensinne fÞr og det ser ikke ut til Ä sakke ned.

Jeg kan se gull gÄ fort ned i smÄ perioder, men det er ikke lenge fÞr prisen pÄ gull kommer til Ä gÄ kraftig opp.

4 Likes

Da blir det emisjon i Kopy Goldfields pÄ 1 krone, mulig interessant Ä fÞlge med pÄ den om man kan fÄ plukket noen billige aksjer der etterhvert.

2 Likes

Vil forsÞke sette meg godt inn i dette selskapet tror jeg, hvis man er ute etter et hÞy risiko gullgruve bet sÄ tror jeg KOPY kan vÊre et godt alternativ, men mÄ gjÞre mer research. Vil gjerne ha litt eksponering mot gull der jeg ikke har noe som helst nÄ.

http://beta.redeye.se/company/kopy-goldfields/502261/kopy-goldfields-emission-att-behalla-mer-av-vardet#company-navigation

4 Likes

Interessant :slight_smile: vi skulle blitt vĂŠrende der vi var.

1 Like

Ja det gullgruvefondet har gÄtt bra

http://www.zerohedge.com/news/2016-09-08/switzerland-and-norway-begin-massively-accumulate-precious-metals-mining-shares

1 Like

Below, you will find two lists compiled by Smaulgold, which showcases the current gold mining stock holdings of both the Swiss and Norwegian Central Banks

Det mÄ da vÊre fullstendig rÞr? Norges bank sitter da ikke med aksjer? Er det kanskje snakk om oljefondet? De har jo aksjer i ALT!

1 Like

Norges bank stÄr for forvaltningen av oljefondet, og de stÄr dermed som eier. Men du har rett i at det er snakk om en veldig liten andel av fondet.

SÄ artikkelen er fullstendig misvisende og verdilÞs? Det er sÄnn jeg ser det ihvertfall. Greit Ä vite hvor mye man kan stole pÄ zerohedge. Zero. :grin:

3 Likes

Man fÄr i hvert fall ta det for hva det er, og gjÞre sin egen research grundig, ville aldri basert meg bare pÄ noe jeg leser i en kilde. Uansett kan det gi ideer til tema man kan undersÞke nÊrmere.

2 Likes

Jeg Þnsker litt gull eksponering, noen tanker om AVM som et spekulativt bet (veldig liten posisjon)? Jeg er ogsÄ interessert i KOPY men vil vente Ä kjÞpe der til prisen finner et greit nivÄ etter emisjonen.

Noen tanker om dette?
“The Company welcomes this extension, and expects to be able to announce the terms of a
deal to finance Tri-K in the coming weeks.”

1 Like

Litt hĂžy risiko?

[quote]Avocet Mining PLC (“Avocet” or “the Company”) notes
recent press speculation regarding the interest of
Managem SA, a Moroccan mining group listed on the
Casablanca Stock Exchange (ticker: MNG), in its Tri-K
asset in Guinea.

The Company confirms that it has held discussions with
several interested parties, including Managem SA, but
that negotiations remain ongoing and no transaction
has been concluded.

Avocet has been considering all options to fund the
development of the Tri-K project since the submission
of its feasibility study in September 2013.

Further announcements will be made in this matter as
soon as appropriate.

For further information please see the appendix at[/quote]

Pent overskudd i H1, men negativ EK.

1 Like