Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Det @tswbeta beskriver er jo ikke ulovlig, det er jo bare å forenkle gevinst/tap utregningen.

Men som @Evilfreud påpeker, det jeg helt hypotetisk beskriver vil være å omgå norsk beskatning og noe som norske skattemyndigheter nok ikke vil vært så veldig begeistret over. Men nå ville de, sånn heeeelt hypotetisk, heller aldri funnet ut av det da.

:zipper_mouth_face:

Om det enda er usikkerhet rundt beskatning så kan jeg sjekke det opp med et par skatterådgivere jeg kjenner?

3 Likes

Ja, gjør gjerne det! Skulle tro det er en problemstilling som angår mange her.

Hva kreves av dokumentasjon for eksempel? Gjerne hør spesifikt angående å eie Bitcoin også. Forventer de at en rapporterer inn antall Bitcoins og alle mulige alt coins stående på forskjellige exchanges, i wallets etc også? Verdien ved årsskiftet som gjelder da i så fall?? Hvor store beløp må det være for at de skal bry seg? Utgjør vel kun er forskjell med tanke på formueskatt?

Saken er: hvorfor skal det være forskjell mellom å handle på en vanlig valutakonto i utlandet og å handle kryptovaluta? Hver handel medfører i utgangspunktet skatt, hvis ikke har man en spesialkonto slik som investeringskonto zero eller aksjesparekonto.

Ellers burde man kunne skatte kun av differansen mellom det man har skutt inn i kontoen og det beløpet man sitter igjen med på kontoen ved årets slutt (det er for meg en riktigere måte å beregne skatt på, og kan hende er noe skattemyndighetene vil godta - det viser jo i praksis den rent faktiske gevinsten). Det går ikke for aksjer på grunn av skjermingsfradrag osv.

EDIT: endret ordet aksjekonto til valutakonto.

Fordi aksjer/fond og kryptovaluta er ulikt definert av skatteetaten.

Men, la oss si at man kjøper 1 BTC, og bare har den i wallet i 5 år. Det må vel bare føres som formue?

2 Likes

Det er usikkert. Jeg sjekket litt med noen skatterådgivere. De mente man ikke trengte å skatte av gevinst før man vekslet til NOK.

Men tror man bør sende en mail til skatte etaten. ( i will fix that).

Edit : Har sendt mail til skatteetaten.

Har spurt om evt formueskatt og skatt ved gevinst.

3 Likes

Er vel ikke skatt før du realiserer, velger å tro at du må føre opp BTCverdien 31.12 som ligningsverdi.

Sendte spørsmål til skatteetaten. Poster svaret her så fort det ankommer.

3 Likes

Driter de i å svare eller?

Ser at cointracking.info har funksjon for å lage tax-report. Noen som vet om dette kan brukes for å beregne skatt i Norge?

Jeg fikk svar. Det et heller dårlig svar De linka til denne

http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/

1 Like
3 Likes

Godt mulig det er i forbindelse med denne anskaffelsen: https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-779661

2 Likes

Overskudd vil dermed skattlegges som næringsinntekt med en marginal sats på 49,8 prosent.

Er du helt idiot? Ikke du @anon76493722 men de norske skattemyndighetene…

Mining er fradragsberettiget…

Så siden jeg miner Garlicoin :face_with_monocle: med mitt 1080 og 1080ti så kan jeg jo fyre av fradrag for nærmere 20k :smiley: fantastisk. Aldri vært mer lukrativt å være seriøs gamer :sunglasses:.

1 Like

Du er ikke næringsdrivende… ingen fare.

1 Like

Det står i artikkelen at man kan skattet som næringsdrivende om man begynner å tjene en del på krypto da. Det var det jeg tenkte på. At si man får en 10-20x (noe som er mulig i krypto) så må man plutselig skatte 50% ?

TRor ikke du trenger bekymre deg før du har en million i gevinst.