Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Du mener jeg ikke trenger å bekymre meg de neste fire ukene altså… :smile:

"Det er viktig å være klar over at dersom omfanget av transaksjoner når en viss størrelse, vil aktiviteten kunne bli sett på som virksomhet i skatterettslig forstand. Dette kan skje selv om du kun investerer på din egen fritid - det bryr skatteetaten seg fint lite om. Dersom du skulle bli ansett å drive virksomhet, vil et eventuelt overskudd ikke lenger skattlegges som kapitalinntekt, men som næringsinntekt, sier Lorentzen."
Står dessverre ingenting spesifikt.

Igjen, sunn fornuft gjelder. Blir litt som om man handler aksjer for 5000millioner i uken på privat kontoen.

1 Like

Hm, hvor går grensen for næringsdrivende da? 5mill, 10mill?

Jeg tror bare supertraderen vår i 50k Challenge er den eneste som står i fare for å havne i den kategorien.

Er du i tvil tar du kontakt med en regnskapsfører eller advokat for videre bistand.

Hva med dette?

Edit: så den bare gjaldt næringsdrivende. Tjener man over 1 mill på aksjer regnes det vel heller ikke som næringsinntekt?

Ok, takk. Skal ta en prat

Både PWC og EY har skatterådgivere som er ganske gode på krypto etter hvert. Så finnes nok av hjelp der ute om du har behov, men har du under 1 mill i gevinst hadde jeg ikke giddet å stresse med det.

1 Like

Takk

For å ikke få et helvetes arbeid når året er omme, så noterer jeg meg ned alle gevinster og tap fortløpende når noe realiseres. Da er det bare å summere opp og føre på selvangivelsen…

Ugh, gjorde ikke det på alt i fjor. Noe informasjon er tapt, da jeg var innom noen børser hvor jeg helst ikke vil nærme meg igjen… Er blitt flinkere nå, men sykt mye arbeid.

Vurderer å sette inn en trade pott - hvordan gjør du med skatt? Logger du alle trades i excel? Trader du kún på Gdax?

Logger alle trades i Excel, men bruker ikke dette til skatting. Trader på Bitfinex, og har koblet det opp mot Cointracking.info. Bruker regnskapsfører, men Cointracking skal gjøre det betydelig enklere om du gjør det selv også. Det kan kobles opp mot Gdax og alle andre store exchanges.

1 Like

OK, får melde meg på der :slight_smile:

Hei Når det gjelder fradrag og slik i forbindelse med mining som privatperson kan man ikke skrive av noen ting :frowning: . Det vil si man kan verken skrive av strømmen, datadeler, skjermkort som blir brukt for å mine.
Så miner du en BTC og den har en verdi av 88 000 må man skatte av 88 000 når man veksler den inn i annen valuta eller i cash.
hvis man ikke veksler/trader om krypto men bare har dem på walleten sin så må man oppgi dette som formue og man skatter bare formueskatt av det hvis man kommer opp i det beløpet.

Det er mange der ute som tror at man kan skrive av utgifter i forbindelse med mining men det kan man ikke gjøre som privatperson. Da må man opprette firma.

Så tror enn del folk vil gå på en smell der.

2 Likes

Dette strider med prinsippet om utgift til inntekts ervervelse. Er vel et prinsipp som i utgangspunktet gjelder for firma, men uttalelsen fra skatteetaten er uansett åpen for tolkning.

"Inngangsverdi på kryptovaluta vil være kostprisen, altså det gjenstanden har kostet selgeren. Dette gjelder både hvor selgeren har kjøpt gjenstanden eller han har produsert den selv ved utvinning (mining). Utenfor virksomhet vil utgifter som vil utgjøre inngangsverdien på kryptovalutaen. "

Siste setning er litt uklar, men i et mining-perspektiv kan man argumentere for at hardware er en del av inngangsverdien?

Jeg ringte til skatteetaten og fikk bekreftet at privatperson ikke kan ta noe avskrivning.

1 Like

Noen her som kan bekrefte eller avkrefte at gevinst på krypto som brukes til og betale gjeld med på feks hus skal beskattes som inntekt, og i da mange tilfeller da 50% skatt siden bi-inntekt skal beskattes med 50%?

Skal skattes som vanlig valutagevinst uavhengig av hva den brukes til

1 Like

Når det gjelder valutagevinst utenfor virksomhet som fremkommer ved realisasjon av muntlig fordring eller
annen fordring enn mengdegjeldsbrev, regnes som inntekt. Valutagevinst ved innfrielse av gjeld regnes
tilsvarende som inntekt, jf. skatteloven § 9-9. Det gis fradrag for tap ved realisasjon i samme utstrekning
som en gevinst er skattepliktig etter bestemmelsene i dette kapittel jf. sktl. § 9-4 første ledd.

Kan være jeg tyder det feil , kan det være i sammenheng med selskapsdrift ?