Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

@Evilfreud noe kjennskap til teksten over ?

Yo peeps!

Hva er konsensus egentlig? Jeg har prøvd med Excel og Google docs men det blir rett og slett for stress å skrive inn alt manuelt etterhvert som tiden går. Har registrert meg på Cointracking info etter tips fra @Oivran og @VargVemund - men synes siden er uoversiktelig og lite brukervennlig.

En annen jeg kom over i min søken etter portis-platform var www.altpocket.io - nydelig utforming på siden ut fra screenshots men usikker på om de lar deg ta ut rapporter etc. Samme gjelder Cryptocompare. Tenker å finne ut av det før jeg registrerer meg og comitter til en side hvor jeg må gå tilbake og sjekke historikk og logge 2 måneder med trades… :roll_eyes:

P.S - vet man kan importere historikk men jeg kommer til å gjøre alt manuelt for å få det 100% riktig. Da blir også tidslinjen riktig ifht. når man gikk fra coin x til coin y osv.

Bruker Cointracking med API og CSV filer. Blir mer riktig enn manuelt mtp fees og nøyaktig tidspunkt. Syntes også den var litt rotete i starten, men etter at jeg har blitt vant til den synes jeg den er bra! Kommer til å bruke denne for å få ut rapport mtp skatt. (Sidene som ikke har csv må likevel inn manuelt, feks kucoin)

3 Likes

Hvordan føres utgifter man har hatt til kryptohandel?
F.eks: Abonnement på tradingview eller finanstjenester?

ville satt det under fradrag tilknyttet aksjehandel :slight_smile:

https://beta.tekinvestor.no/t/skattefradrag-for-utgifter-tilknyttet-aksjehandel/

Produktplassering @pdx?

2 Likes

Hei! Jeg fikk innvilget utsettelse av innsending av skattemeldingen og siste frist er i dag. Regner med at en god del av dere har vært gjennom dette for lengst, så lurte på om noen kunne være så snille å dele en liten “bruksanvisning” for hvordan jeg bør føre opp trades - både for kjøp av BTC for Euro (GDAX/Coinbase og Kraken) og trades av altcoins for BTC (ETH) (Bittrex, Binance, Bitfinex, Kucoin, osv). Vet at jeg har en stor jobb foran meg og at jeg er seint ute, hehe, men hadde heldigvis ikke altfor mange trades i 2017. Ser mange nevne Cointracking.info og jeg bruker gjerne den. Men som sagt, en bruksanvisning i form av en punktvis liste jeg kan gå gjennom hadde jeg satt veldig stor pris på. Formue og gevinst/tap er rett frem nok, men (som jeg fryktet) er det alle trades krypto til krypto som er hodepinen min. Håper dere kan hjelpe meg:)

1 Like

Du trenger ikke bry deg om krypto til krypto.

Alt du skal føre inn er gevinst tap.

Dvs 1 sum.

MEN du må kunne fremvise full historikk på forespørsel.

1 Like

Takk for svar:) Når jeg leser info fra skatteetaten får jeg veldig inntrykk av gevinst/tap av ALLE trades (kjøp av “SomethingCoin” for BTC/salg av “SomethingCoin” for BTC) skal inn i beregningen? Som samlede summer ja og dokumentasjon hvis de spør, men jeg må vel gå gjennom alt for å komme frem til de riktige tallene som skal inn?

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/

Det jeg håper på er at Cointracking.info kan gjøre mye av jobben med BTC-verdi på kjøp/salgstidspunkt, osv, slik at det blir enklere for meg å komme frem til riktig gevinst/tap i kroner for hver trade. Eventuelt en annen metode som er relativt enkel å følge:)

Eller har jeg misforstått helt?

Strengt tatt skal du føre opp hver eneste trade. Også fra krypto til krypto (dette er opplyst om fra skatteetaten). Regne ut hva verdien var i NOK på kjøpstidspunkt og salgstidspunkt.

Så spørs det jo hvor mye du velger å gjøre ut av det og om det noen gang blir sjekket.

Kan anbefale Kryptosekken. Denne regner om til NOK hele veien. Du legger inn .csv filer fra alle sidene du har handlet på.

Du fører ikke opp hver trade i Selvangivelsen, men du må ha det dokumentert om de spør om det.

Det holder at du fører inn gevinst eller tap.

1 Like

Det stemmer. Gevinst/tap i NOK for alt, inkludert krypto til krypto skal med i beregningen. Cointracking regner om til kroner så du kan få nesten alt arbeidet gjort automatisk.

Ja, riktig. Men for å finne gevinst/tap må man (om man skal gjøre det helt riktig) ta med hvert eneste kjøp og salg, og regne ut verdien i NOK på det tidspunktet.
Disse utregningene må tas vare på for evt senere dokumentasjon. Synes kryptosekken var fin her, for da fikk man ut tap/gevinst og formue direkte.

Tusen takk for klargjøring, folkens:) Så kun “total” gevinst/tap (pluss formue) inn i skattemeldingen, men dokumentasjon for hver trade i bakhånd hvis de spør, ikke sant? Vil da .csv-filer fra alle kryptovalutabørsene og de “ferdig behandlede” dataene fra Cointracking.info/Kryptosekken holde som dokumentasjon?

Dette er korrekt.

Finnes ingen fasitt på hva som er “nok” dokumentasjon. Men det du beskriver over virker å være ok.

Det du sier er feil, Kryptovaluta behandles som valutahandler. Så du trenger ikke regne om hver eneste handel til nok så lenge den foregår krypto mot krypto. På samme måte som om du gjør en USD-GBP handel så trenger du ikke regne denne om til NOK.

Ok, det høres bra ut:)

Men jeg tror det er for hver trade altså, og det er vel fordi Skatteetaten behandler kryptovaluta som formueobjekt, ikke “ekte valuta”. Fra infosiden til Skatteetaten:

Det regnes som skattemessig realisasjon når du selger en virtuell valuta mot oppgjør i en annen virtuell valuta. Gevinst/tap skal beregnes ved å fastsette den virtuelle valutaenes verdi i norske kroner på transaksjonstidspunktet.

Har du link til den saken hos skatte etaten? For Orginalt regnet de krypto som formuesobjekt. Men Svarene de har delt ut de siste ukene og månedene til diverse revisorer og regnskapsførere tyder på at de behandler det på lik linje som vanlig valuta.

Mulig noe har skjedd helt i det siste, men sitatet er hentet herifra:

Det jeg sier er på ingen måte feil.

Anbefaler deg å lese denne:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/

“Skatterettslig likestilles ikke virtuell valuta med en ordinær valuta, da denne ikke er utstedt av eller garantert for av en nasjonal sentralbank. Virtuell valuta er et formuesobjekt og omfattes av de alminnelige reglene for inntekts- og formuesbeskatning.”

“Det regnes som skattemessig realisasjon når du selger en virtuell valuta mot oppgjør i en annen virtuell valuta. Gevinst/tap skal beregnes ved å fastsette den virtuelle valutaenes verdi i norske kroner på transaksjonstidspunktet.”

Man skal skatte hver gang man realiserer. Trader du btc med ZEC så skal du skatte.
Anbefaller kryptosekken.no for skatting.