Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan tjener du penger utenom den vanlige jobben din?

Jeg må jo bare si at all denne lærdommen til @pdx skal testes ut på en helt latterlig kul ide.!

( måtte bare! den som lever får se).

9 Likes

Kjenner flere som har truffet bra på sin første runde i aksjemarkedet. Problemet har da vært at de trodde de kunne alt og så gikk de på noen kjempesmeller. Tror det er greit å begynne rolig og få noen småsmeller man kan lære av før man tar for stor risiko.

Tror det er mange som glemmer hvor sykt mye arbeid det kan kreve å starte noe eget. Tar ofte litt tid før man kan ta ut lønn også og i noen tilfeller blir det ikke mye ferie de første 5-10 årene heller :wink:

6 Likes

Sex and drugs. Så litt skattesnyteri og noe på pyramidespill.
Aksjemarkedet regner jeg ikke med fordi alle her, meg inkludert, tjener vel stort der

4 Likes

Investerer litt i solceller i fattige land via trine.com. Det er crowdsourcing av lån. Mykje betre enn avkastning enn å ha dei i banken. Ofte blir ein del av pengane garantert for av ulike organisasjonar, så då forsvinn ein del risiko og. Elles er det aksjer det går i.

4 Likes

Så du selger hekken din og dop?

Har arbejdet freelance som software arkitekt i eget firma de sidste 20 år - parallelt med fuldtidsbeskæftigelse. Dette gav mulighed for at arbejde på mindre, men ganske interessante, projekter, som jeg selv havde fuld kontrol over med tanke på teknologi, programmeringssprog, projektledelse osv.

Dette har været en slags livslang læringsproces - mod betaling, som jeg nu omsætter som selvstændig i eget firma. Som @pdx har jeg også været gennem en række projekter uden succes, men det gælder om at blive ved som entreprenør.

Husk at intet kommer af intet. Uanset talent og potentiale, så skal der lægges mange arbejdstimer for at få rigtige resultater. Jeg har aldrig stiftet gæld ud over fast ejendom (med min hustru).

Nu er håbet, at investeringerne kan hjælpe med at betale fast ejendom og dernæst facilitere mere tid til familien. Når den faste ejendom er gældfri, kan investeringerne (dividende) sikre en løbende indtægt til gavn for hele familien (fx starte pensionsopsparing for børnene).

9 Likes

Gode tips fra @pdx. Flywheel-biten og generelt det å finne på noe som skalerer lett er nok meget gode tips. Det er nok av de som finner opp “hamsterwheel”-bedrifter og er utbrent etter 3 år.

4 Likes

Jeg har tipping på odds og lotto som en ekstrajobb. Går i dundrende minus🤣

13 Likes

Hørt det er mye emmisjoner og lite dividend i den sektoren :smiley:

2 Likes

Foruten om 8-4 jobben, driver jeg et enkeltmannsforetak i opplæring/konsultasjonsbransjen (ja, veldig vidt :wink:) de siste par år har inntekten utgjort ca 15-20% av dagjobblønna.

Økonomien i huset er basert på dagjobblønna (bolig, bil, forbruk, sparing osv) så alle inntekter fra sidejobben går rett på børs (fond/aksjer). Fond har jeg vært innom i mange år, men aksjer først siste 1,5 år. Lærer nærmest daglig noe nytt, og har vært heldig med investeringene så langt (24,5% opp i 2019).

Ellers har jeg en leilighet for salg, som har vært forsøkt solgt siden august. Vurderer fortløpende om utleie er et alternativ når kontrakt med megler går ut. Enn så lenge er den kun et pengesluk :sweat_smile:

4 Likes

Omtrent som biotek :grimacing:

1 Like

Har egentlig nok med vanlige jobben og 2 barn. Vi leier ut hybel i boligen, og har planer om å etablere en utleieleilighet i tillegg. Har ca 90m2 kjeller som ikke er innredet enda. Har et AS jeg investerer gjennom, hvor jeg tidligere tok noen konsulentoppdrag. Lite av det i disse dager grunnet tidsmangel.

3 Likes

Kun aksjer. Sen har jeg en jobb som tilsier att jeg kan jobbe frilans gjennom bemanning og tjene inntil 1.8-2 MNOK i året. Jeg har vurdert investere i bolig, men jeg lander alltid på att aksjer er den beste - og raskeste måten å skape ekonomisk frihet på. Kombinert med at jeg er villig til å arbeide mye frilans så blir nettoresultatet veldig bra. Deretter handler det kun om tid, og la rente-på-rente effekten gjøre sitt.

8 Likes

En utleiebolig, og hybel i nåværende bolig.
Og så bygger jeg utbytteportefølje med overskuddet fortløpende.

Ca 60% belånt i eiendom, og tenker at på sikt er dette verdier som gir lettere tilgang på kapital via rammelån osv, som kan gi meg fleksible muligheter i trangere tider.

5 Likes

Jeg driver som mange andre her med utleie som bi-inntekt.
Har derimot noen kjente som drev en god del med finn småjobber før det ble lagt ned, og gjorde seg greit med penger på det, som en bi-inntekt vellogmerke.

4 Likes

Denne tråden var interessant å lese igjen.
Eg har lenge tenkt på å leie ut hytta litt, uten å ha gjort noe med det, før corona kom, da tenkte eg at dette er året for å teste noe nyt og at det var grei timing med tanke på at det for mangen ville bli ferie innenlands.
Det gikk likevel litt tid, noe eg har angret litt på, for her er potensial.
Eg tenkte at om eg drar inn sånn pluss minus 30000,- på sommer halvåret, så er det bra, og det vil være med å finansiere mine drømmer om grindebygg på grillplassen, boblebad og oppussing.
Vi valgte å ta en stor oppussing før utleige var aktuelt, ville ha det fint og lettstelt, med alt moderen utstyr vi idag tenker oss.
Så da ble det nytt kjøkken og nye gulv, av dyr og god kvalitet, med tanke på hund og mye hardt bruk.

Så tilbake til inntekten og min «prognose» på 30000 pr sommer, vel, nå har vi hatt den ute litt over en mnd, og allerede kommet i 20000 inntjent, og flere bestillinger inne, samtidig har vi takket nei til noen i ferien da vi ikkje helt visste hvordan vi ville bruke den selv.

Trolig kommer vi oppimot 40 000kr og kanskje over, før vinteren kommer, eg regner ikke med noe særlig utleie vinterstid da det ikke er brøytet veg heilt frem, men tror likevel at det kan bli en og annen helge når februar og sola kommer igjen.

Så har vi våren og tiden vi i år ikke hadde den klar pga oppussing, dvs siste del av april, mai og juni.
Legger eg sammen en nøktern inntjening her, på ca 10 000 pr mnd, pluss fellesferien om vi ikkje bruke den selv, så er det lett inn 20-30000 i juli / aug pluss helt oppnåelige 10000 minimum i sept og oktober med fisking og fjellturer i praktfulle høstdager, så er det helt innenfor med prognose på 80000kr i året, evt pluss om det blir noe på vinterhalvåret som eg her ikkje har tatt med.

80000kr pr år er meget pene tall, vertfall når ein begynner å gange det opp med 5-10-15-20 år og videre.
Mangen steder leses det at hytte er dyrt, men jammen er her mangen muligheter også, og det gjør hytta til en billig og god form for inntjening og sparing

12 Likes

sitter på potensielle utbytteaksjer som Scatec Solar,Andfjord Salmon,Atlantic Sapphire(Solgte KOMP for å klare en stor post her :sweat_smile:),BW Energy og storebrand,som jeg håper skal kunne gjøre meg “tilnærmet” økonomisk frihet ila 2030 :no_mouth: :crossed_fingers:

hvis ikke,flytter jeg bare til et billigere land,som f.eks. til Thailand,så blir økonomien plutselig 3 ganger mer verdt :wink:

Dette er ikke hva jeg tjener idag,-dette er min ide` om en plan jeg tror og håper vil slå an… :grimacing:

Men og,så kan jeg nevne at det å være i 30-årene,og hvis gjennomsnittsalderen i norge er ca 70 år pluss / minus :sweat_smile:…så er jeg enda i startgropen av mine investeringer,og kommer til å holde på i mange år til :calendar: :thinking:

2 Likes

Er 100% fast ansatt som medielærer i vgs og investerer litt av månedslønna i aksjer, fond og crypto. Jeg driver også et enkeltmannsforetak, som både tilbyr medieproduksjon, opplæring i medieproduksjon og div. markedsføring. Foretaket utgjør ca 10% av inntekten min, men maks 5% av jobben. Så målet/drømmen er å endre balansen i jobbfordelingen.

Eier egen bolig og har utleieleilighet i kjelleren, som dekker ca 1/3 av månedlige faste utgifter.

Har ellers litt forskjellig design/foto/kunst, som ligger ute på forskjellige Print-on-Demand og Dropshipping tjenester. Her har jeg kun lastet opp bildefiler og drevet litt med markedsføring i SoMe, mens PoD-bedriftene tar av seg alt annet. Får utbetalt en liten “bonus” på PayPal hver måned. :innocent:

6 Likes