Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Krypto: launchpads, early access, IDO og IEO; alert and watch list!

Endret gruppenavnet til IDO - Initial DEX offerings.

Dette er tråden her vi kan legge ut og diskutere lnitial Coin Offerings (ICO’s) for kryptovaluta. Alle faser av ICO er ok, og selvsagt er mange av oss mest interessert i pre-ICO, da man gjerne får best rabatt i disse.

Litt avhengig av hvor mange tokens/coins som skal opprettes ved en ICO kan det være lukrativt å delta i dette. Noen ganger er ICO ferdig i løpet av bare noen minutter, andre ganger tar det mange dager, eller ICO blir ikke fulltegnet i tegningsperioden. Q-link og WaBi er ICO-er jeg var registrert for men jeg ikke fikk være med på fordi de ble fulltegnet før jeg fikk tid. Crypto20 var en ICO som utsatte fristen for å tegne seg utover den opprinnelige tegningsperioden (pga forsinkede transaksjoner).

Noen ganger vil kursen etter at en coin legges på markedet stupe, fordi storeiere og andre sikrer gevinst. Andre ganger fyker prisen i taket feks fordi det er for liten supply. Poenget er at det ikke nødvendigvis er lukrativt å delta i en ICO, men sjansen er der.

Jeg starter med å nevne en pre-ICO som snart stenger, den har blitt nevnt før men jeg synes den er verdt å nevne igjen:

https://bulltoken.tech

Vurdering av ICO

Det er mange feller å gå i når man investerer i en ICO. Her er noen tips til hva man bør tenke gjennom og sjekke før man investerer. Husk også at det har blitt vanligere å investere i ICO-pools ved private sales og pre-ICOs fordi de har høye minimumsbeløp for investeringer.

Produkt (fra @Nocturne )
Det første du bør spørre deg selv er hvilken nytte tjenesten har av å være på en blockchain. F.eks fungerer tjenester som Instagram og Facebook fint uten, og alt trenger ikke å være på blockchain. Hvis du svarer ja, det er en fordel for prosjektet å være på blockchain, kan du gå videre med å lese whitepaper, se på teamet (har de erfaring fra bransjen? Når startet de med prosjektet? osv), sjekke LinkedIn referanser, lese om prosjektet på Bitcointalk og Telegram - og så sjekke token metrics.

Sistnevnte er kanskje det første jeg (og av og til det eneste) jeg ser på. Token metrics er et parameter som kan gi en pekepinn på potensiell avkastning. Enkelt forklart: se på hvor mange tokens som blir tilgjengeliggjort og fordelingen av disse på team, crowdsale osv. Hvor mange vil være i sirkulasjon? Hvor mange er det eventuell lock-up på? Se så på pris pr. token. Sammenlign så dette med konkurrentene (hvis det er noen) og sjekk så mcap på konkurrentene. Hvor mye må denne token stige i verdi for å få en tilsvarende verdi som konkurrentene?

HVIS dette er et prosjekt som ikke er unikt i sitt segment (i.e. det er noen andre som gjør akkurat det samme), bør de bringe noe som konkurrentene ikke allerede har. Hvis så er tilfelle - så kan token metrics være med på å gi en pekepinn på potensiell avkastning. Det er selvfølgelig mye mer som skal inn i en skikkelig due dilligence, men uten potensiale for 10x eller mer, er det vel heller ikke verdt risikoen ved en innvestering?

Fra @Mr.Bee

Jeg kan oppsummere litt hva jeg gjør i min DD. Dette er ikke avanserte greier, og baserer seg mye på common sense.

Team og advisors: først og fremst skal / burde hele teamet listes med navn, bilde og link til LinkedIn. På LinkedIn må vedkommende ha profilbilde, godt med forbindelser (gjerne +500) og ha listet erfaring fra andre (reelle!) selskaper (gjerne med beskrivelser). Alt annet som kan legges til / fylles ut på LinkedIn er et pluss, det være seg endorsements, anbefalinger osv. Det beste er om teamet består av personer med litt tyngde, typisk noen med en ledende stillinger fra et større selskap - dog er ikke dette et krav. Founder, CEO og andre i ledelsen kan det være greit å gjøre et Google søk på, det burde da være en vesentlige mengde resultater, og er de nevnt i intervjuer eller lignende som ikke nødvendigvis relatert til selskapet (men gjerne tidligere arbeidsgivere), så er det et pluss. Videre stiller jeg meg selv spørsmålet om vedkommende har noe å tape på å være en del av selskapet og assosieres med en scam?

Hjemmeside og logo: er hjemmesiden og logoen profesjonell? Er ting forseggjort? Er den tilgjengelig på flere språk? Inkluderer hjemmesiden egenproduserte videoer og annen grafikk? For meg er det viktig å se at en har gjort en betydelig investering i dette. Fungerer linker til nyhetsartikler fra andre medier - og er selskapet nevnt i mediene? Gjerne ikke-krypto medier slik som amerikanske nettaviser osv. Er det bra med informasjon på siden? Er partnere reelle? Akkurat dette med hjemmeside vil jo en god scam mest sannsynlig ta ordentlig for seg, så gjelder å finne alle småfeilene (typ linker til nyhetsartikler osv)

Informasjon på nettsiden: er all relevant informasjon tilgjengelig? Er det gode forklaringer? Jo mer informasjon jo bedre. Oppdatert roadmap burde være tilgjengelig, og man burde også ha en egen roadmap for ICO’en. Jo mer informasjon tilgjengelig, dess mer tid har man brukt. Jeg tenker som så at om man gjør en scam så bruker man ikke like mye tid på dette som når man faktisk skal informere om et egenutviklet produkt man gjerne vil selge ut til den brede masse.

Whitepaper: “jo lenger jo bedre”, ref. hva jeg har skrevet over om tidsbruk. Selv foretrekker jeg at whitepaper er i et akademisk format og inkluderer referanser. I tillegg, regnestykker, algoritmer osv burde inkluderes, nettopp for å bekrefte at det de skriver vil fungere. Med det sagt er jeg ikke dreven nok i matte til å regne over om ting stemmer :sweat_smile: Er den tilgjengelig i kortfattet one-pager i tillegg, og eventuelt på andre språk, så er det et pluss.

Sosiale medier osv: burde ha bruker på Telegram og Twitter - antall medlemmer/følgere burde minst være 10.000, på Telegram gjerne opp mot 50k - jo flere jo bedre. På Telegram burde de ellers ha en egen announcement kanal, og admins må generelt være aktive i begge kanaler. I sosiale medier burde det være en vesentlig aktivitet - minst en post annenhver dag. I tillegg burde de ha egen side på Reddit, denne burde ha et forseggjort design og ikke standard Reddit design. Eventuelle kildekoder osv burde være tilgjengelig på Github, og aktiviteten her burde være vesentlig slik at man ser det jobbes med ting. Videre er det topp om lengre artikler publiseres på egen bruker på Medium eller lignende.

Annet: whitelistning burde være på nettsiden, og absolutt ikke via ting som Google docs eller lignende. Når man logger inn for å delta i ICO’en burde “portalen” være ryddig og forseggjort. Alt av eposter man mottar burde være i forseggjorte maler. Eposter og annen info på nettside, whitepaper osv burde ha nærmest null skrivefeil. Ellers googler jeg alltid “selskapet + scam”, og ser om eventuelle beskyldninger kan besvares / være logiske. I tillegg burde selskapets smart contract være tilgjengelig i god tid før ICO.

Dette er det jeg kommer på i farten, sikkert noe jeg har glemt. Selvfølgelig er det vanskelig å helgardere seg mot en scam, men litt av det jeg prøver å finne ut av er om folkene bak har lagt så mye tid og arbeid i ting at det nesten virker for drøyt til å være en scam, samt å finne ut av om teamet har noe å tape. Alt i alt hjelper sunn fornuft veldig mye.

Juridisk navn og adresse: er det opprettet et juridisk selskap (noe tilsvarende et aksjeselskap i Norge) f.eks Ltd? Er dette selskapet søkbart i offisielle registere i det respektive landet, og er founder’s listet på disse sidene? I Norge kan man jo enkelt gjøre slike søk på proff.no, ikke alle land har like gode tilsvarende sider, men det finnes alltid et alternativ. Måter å finne jurdisk navn på er ved å se nederst på nettsiden, gjøre en whois på domenet eller (utrolig nok) å melde seg på nyhetsbrev - bruker de mailsystemet til Mailchimp er slik informasjon ofte tilgjengelig på landingssiden man føres til etter man har meldt seg på nyhetsbrevet. Ellers kan det være greit å se til at adressen til selskapet føres til noe reellt, gjerne et større kontorbygg og ikke et vanlig hus.

Sosiale medier del 2: det kan også være greit å søke opp founders på facebook og bare dobbeltsjekke at de ikke er linket til noe der som kan oppfattes som snusk (f.eks står listet som “founder og CEO” av mange jalla FB-sider. I tillegg, om brukernavnet på facebook f.eks er “xCaliBur1997” (facebook.com/xCaliBur1997), så ville jeg gjort et google søk av det brukernavnet, kanskje man kommer over noen forumposter eller lignende som virker litt shady. Brukernavnet i seg selv kan si noe om personen, 1) xCaliBur1997 ser ikke særlig bra ut og kan være litt useriøst, 2) 1997 tyder på at personen så vidt er over 20 år. Om en så går tilbake til LinkedIn vil det kanskje være rart om en som er 20-22 år har listet 5-6 forskjellige arbeidsgivere med ledende stillinger?

Tillegg

Det viktigste kan som Nocturne er inne på være token-metrics. Hva verdsettes selskapet til under ICO-en? Hva med senere, vil flere tokens slippes på markedet etterhvert? Eventuelt når? Hvis ICO’en skal hente inn feks 10 millioner dollar kan man sammenligne med konkurransen. 10 millioner dollar er lite i kryptosammenheng, men det er nok av tokens/coins med markedsverdi under 10 mill.

Det er lett å tro at lav hardcap vil si at det er en god investering. Men det er ikke sikket det blir tilfelle. Selv gjorde jeg en feilvurdering av Global ICO Fund: jeg mente hardcap var veldig lav (noe jeg fortsatt mener), men jeg feilberegnet interessen. Om fondet blir en realitet eller ikke er vanskelig å si før ICO er over. Hvis man deltar i pre-ICO flere måneder før ICO kan man ende med å få tilbake ETH man har investert. Det er i seg selv normalt en dårlig investering i ICO-sammenheng!

Det er også verdt å merke seg at ingen av disse punktene er rigide. Alt må sees i sammenheng, om et punkt scorer dårlig kan det likevel være en bra ICO å delta i.

2 Likes

Da er vi i gang :slight_smile: Fin trådintroduksjon Varg!

Har ikke sjekket Bulltoken før nå. Artig idé og morsomt med alle nordmennene, men synes det var veldig lang tid før mainsalget. Skal litt til å ikke klare å gjøre 50% gevinst på noe annet før april…

2 Likes

Det var min første innvending også. MEN: siden det er investering i Ethereum får vi også eventuell oppgang i Ethereum med oss :slight_smile: Synes ikke det er så ille… Altså - ved normal ICO vil de som kjøper måtte betale samme ethereumpris som oss, men de får halvparten av coinsa. Hvis Ethereum har doblet seg får de 1/4 av det vi får for samme fiatverdi :slight_smile:

Stemmer. Jeg tror jeg står over i denne omgangen. Blir spennende å se hvordan prosjektet går, skal følge med dem.

Har nevnt det før i andre tråder her, men jeg er veldig oppstemt på kommende Neo-icoer. (Neo forventes forøvrig å bli listet på Huobi i dag eller i morgen). Apex, TheKey, Ontology, NeonExchange er noen av de første som kommer. Q-link var for en ukes tid siden. Den listes den 29.12. Tipper denne også vil gå veldig bra.

1 Like

Jeg investerte i noe som heter Dim (Coin og Token) i sommer under deres pre-ico.
Der har gått siden juni før de har komt på exchange. Det er faktisk mulig at jeg får solgt for 24-28cent per coin og jeg betalte 1 cent pluss 30% ekstra i bonus… :joy: Er nå stengt for deposit på Hitbtc så jeg for ikke realisert gevinsten enda.
Den ligger enda ikke på coinmarketcap så jeg tror ikke folk har innsett hvor høy mcap faktisk er blitt nå.


Søren nå er den der, bare ikke ferdig.
Men de har ikke skjønte tegninga heldigvis, står 10 000 000 DIM. Det er kun tokensa vi fra Icoen har kjøpt. Antall coins skal totalt vær 9 000 000 000 som NEM! Dvs jeg tror mcap er over 2 milliarder $ allerede :joy:
Usikker på hvordan desse coinene kommer i sirkulasjon, men alle er hvertfall premined.
Ettersom ingen får inn Dimcoin på Hitbtc får vi heller ikke solgt og da går jo prisen opp siden det er et lavt tilbud. Håper jeg klarer å vær kjapp å få solgt. Den skal kanskje på andre store exchanger som Bittrex og Poloniex utfra Roadmap da, men jeg tror ikke det engang klarer pumpe prisen videre opp når man ser mcap 2 mrd+$

Bulltoken er forresten spennendes, må få ordnet Ledgeren min slik jeg kan motta desse. Har ikke prøvd andre Ethereum wallets tidligere.
Du er 100% sikker på at de ikke kommer til å tilpasse antall bulltoken utfra prisen på ethereum?

"So, the total number of Ether we are going to sell will be adjusted the day before the pre-sale starts. At the time we were finishing up the Whitepaper, Ether was about $380. So if it keeps its high value like we’re seeing now, this will be adjusted to reflect the actual amount we need to raise.

If we are selling BullToken worth 14500 Ether at a 50% bonus, that doesn’t mean that we are raising twice the amount as you are stating. We are instead distributing twice as many BullTokens. I understand your concern about the high discount, but we really feel that the people that invest this early deserve a good discount for believing in us and for sharing in our vision. Please don’t forget, the pre-sale only sells 6,6% of the total tokens that will be distributed. The rest will be sold in the mainsale.

As far as the max cap being high, remember that the funds we raise during the mainsale are not going towards product development or administration costs. We will have a finished product before the mainsale begins, and once it does begin, the funds we raise there are to be reinvested as a community investment. We can possibly expect a small dip in price, like every other ICO when it hits the exchanges, but unlike the other ICOs that raise such a high amount, we will be putting the communities investment to work right away.

Elastos burde dere sjekke, ut whitelist m presale starter nå snart crowdsale i februar.

Elastos is the world’s first Internet operating system focusing on re-decentralizing the Internet with blockchain to secure identity. https://www.elastos.org/

Støtter denne. Elastos blir bra.

Hva synes dere om Globcoin? Laget en egen tråd tidligere om den, Globcoin - ICO
Tar gjerne innspill her men synes som jeg skrev der at det fort kan bli litt vanskelig å få frem de enkelte i samletråd. Samtidig kan det bli for mange tråder gjerne om hver ICO skal ha egen? Hva synes du @pdx?

1 Like

En til hver ICO er mer oversiktlig :smile::+1:

En til hver ICO er mer oversiktlig :smile::+1:

Jeg synes det er best å ha en egen tråd for icoer hvor man kan diskutere seg frem til gode prosjekter. Så kan man heller lage egne tråder for de som flere er interessert i.

2 Likes

Har ikke lest meg opp på denne. Men det første som lyser mot meg er hardcapen på 150000eth. Det er veldig mye, og vanligvis et stort rødt flagg for meg.

Ikke umulig det kan komme justeringer på hard cap slik jeg har forstått det da ETH har steget en del siden de satte har cap. Med en så høy hard cap er du redd de bare vil ha inn mest mulig og ikke hva de trenger for å utføre prosjekt?

Hva tror dere om Enivion da?

Ja, og at oppsiden for oss investorer er mye mindre. Ta Wabi som et eksempel. Hardcap var 11,5M. Den er nå på over 90M. Tipper den går over 200M ila januar. Da har man plutselig gjort 20x på investeringen. Det er vanskelig med en ico hardcap på nesten 150M :slight_smile:

Hardcap er alltid det første jeg sjekker på en ico.

1 Like

Samme som Globcoin, veldig høy HC, 150M…

De sier de nåde hardcapen den første dagen…

De sier de nåde hardcapen den første dagen…

Er vel softcapen som er nådd.

Syntes det mest interessante er low mcap coins hvor developers har fokusert mer på produktet enn hype. Så fokuserer de mer på promotering når produktet er ferdig. Internxt kommer snart med alpha versjon, promovideo og ny nettside. Ligger på 11 musd nå, men kan lett se den komme inn på side 2 så snart den kommer på ordentlige exchanges.

1 Like

De skriver nå hardcap i denne tweeten : https://twitter.com/envion_org/status/943592513478283267

De fikk bare 217 eth i ico? Og så var det ikke så mye info eller oppdatering ellers, utenol Twitter som jeg ikke har sjekket. Men den har steget en del ihvertfall for de som holdt :slight_smile: