Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Krypto: launchpads, early access, IDO og IEO; alert and watch list!

Jeg kan oppsummere litt hva jeg gjør i min DD. Dette er ikke avanserte greier, og baserer seg mye på common sense.

  • Produkt: @Nocturne nevner det meste, se for øvrig punktene under.
  • Team og advisors: først og fremst skal / burde hele teamet listes med navn, bilde og link til LinkedIn. På LinkedIn må vedkommende ha profilbilde, godt med forbindelser (gjerne +500) og ha listet erfaring fra andre (reelle!) selskaper (gjerne med beskrivelser). Alt annet som kan legges til / fylles ut på LinkedIn er et pluss, det være seg endorsements, anbefalinger osv. Det beste er om teamet består av personer med litt tyngde, typisk noen med en ledende stillinger fra et større selskap - dog er ikke dette et krav. Founder, CEO og andre i ledelsen kan det være greit å gjøre et Google søk på, det burde da være en vesentlige mengde resultater, og er de nevnt i intervjuer eller lignende som ikke nødvendigvis relatert til selskapet (men gjerne tidligere arbeidsgivere), så er det et pluss. Videre stiller jeg meg selv spørsmålet om vedkommende har noe å tape på å være en del av selskapet og assosieres med en scam?
  • Hjemmeside og logo: er hjemmesiden og logoen profesjonell? Er ting forseggjort? Er den tilgjengelig på flere språk? Inkluderer hjemmesiden egenproduserte videoer og annen grafikk? For meg er det viktig å se at en har gjort en betydelig investering i dette. Fungerer linker til nyhetsartikler fra andre medier - og er selskapet nevnt i mediene? Gjerne ikke-krypto medier slik som amerikanske nettaviser osv. Er det bra med informasjon på siden? Er partnere reelle? Akkurat dette med hjemmeside vil jo en god scam mest sannsynlig ta ordentlig for seg, så gjelder å finne alle småfeilene (typ linker til nyhetsartikler osv)
  • Informasjon på nettsiden: er all relevant informasjon tilgjengelig? Er det gode forklaringer? Jo mer informasjon jo bedre. Oppdatert roadmap burde være tilgjengelig, og man burde også ha en egen roadmap for ICO’en. Jo mer informasjon tilgjengelig, dess mer tid har man brukt. Jeg tenker som så at om man gjør en scam så bruker man ikke like mye tid på dette som når man faktisk skal informere om et egenutviklet produkt man gjerne vil selge ut til den brede masse.
  • Whitepaper: “jo lenger jo bedre”, ref. hva jeg har skrevet over om tidsbruk. Selv foretrekker jeg at whitepaper er i et akademisk format og inkluderer referanser. I tillegg, regnestykker, algoritmer osv burde inkluderes, nettopp for å bekrefte at det de skriver vil fungere. Med det sagt er jeg ikke dreven nok i matte til å regne over om ting stemmer :sweat_smile: Er den tilgjengelig i kortfattet one-pager i tillegg, og eventuelt på andre språk, så er det et pluss.
  • Sosiale medier osv: burde ha bruker på Telegram og Twitter - antall medlemmer/følgere burde minst være 10.000, på Telegram gjerne opp mot 50k - jo flere jo bedre. På Telegram burde de ellers ha en egen announcement kanal, og admins må generelt være aktive i begge kanaler. I sosiale medier burde det være en vesentlig aktivitet - minst en post annenhver dag. I tillegg burde de ha egen side på Reddit, denne burde ha et forseggjort design og ikke standard Reddit design. Eventuelle kildekoder osv burde være tilgjengelig på Github, og aktiviteten her burde være vesentlig slik at man ser det jobbes med ting. Videre er det topp om lengre artikler publiseres på egen bruker på Medium eller lignende.
    Annet: whitelistning burde være på nettsiden, og absolutt ikke via ting som Google docs eller lignende. Når man logger inn for å delta i ICO’en burde “portalen” være ryddig og forseggjort. Alt av eposter man mottar burde være i forseggjorte maler. Eposter og annen info på nettside, whitepaper osv burde ha nærmest null skrivefeil. Ellers googler jeg alltid “selskapet + scam”, og ser om eventuelle beskyldninger kan besvares / være logiske. I tillegg burde selskapets smart contract være tilgjengelig i god tid før ICO.

Dette er det jeg kommer på i farten, sikkert noe jeg har glemt. Selvfølgelig er det vanskelig å helgardere seg mot en scam, men litt av det jeg prøver å finne ut av er om folkene bak har lagt så mye tid og arbeid i ting at det nesten virker for drøyt til å være en scam, samt å finne ut av om teamet har noe å tape. Alt i alt hjelper sunn fornuft veldig mye.

Lykke til :ok_hand:

5 Likes

@Mr.Bee @Nocturne Tar av meg hatten for flott oppsummering! Veldig behjelpelig info for en som er ny i gamet :grin: Takker :+1:

1 Like

Bare hyggelig :slight_smile:

En annen ting jeg glemte å nevne:

  • Juridisk navn og adresse: er det opprettet et juridisk selskap (noe tilsvarende et aksjeselskap i Norge) f.eks Ltd? Er dette selskapet søkbart i offisielle registere i det respektive landet, og er founder’s listet på disse sidene? I Norge kan man jo enkelt gjøre slike søk på proff.no, ikke alle land har like gode tilsvarende sider, men det finnes alltid et alternativ. Måter å finne jurdisk navn på er ved å se nederst på nettsiden, gjøre en whois på domenet eller (utrolig nok) å melde seg på nyhetsbrev - bruker de mailsystemet til Mailchimp er slik informasjon ofte tilgjengelig på landingssiden man føres til etter man har meldt seg på nyhetsbrevet. Ellers kan det være greit å se til at adressen til selskapet føres til noe reellt, gjerne et større kontorbygg og ikke et vanlig hus.
  • Sosiale medier del 2: det kan også være greit å søke opp founders på facebook og bare dobbeltsjekke at de ikke er linket til noe der som kan oppfattes som snusk (f.eks står listet som “founder og CEO” av mange jalla FB-sider. I tillegg, om brukernavnet på facebook f.eks er “xCaliBur1997” (facebook.com/xCaliBur1997), så ville jeg gjort et google søk av det brukernavnet, kanskje man kommer over noen forumposter eller lignende som virker litt shady. Brukernavnet i seg selv kan si noe om personen, 1) xCaliBur1997 ser ikke særlig bra ut og kan være litt useriøst, 2) 1997 tyder på at personen så vidt er over 20 år. Om en så går tilbake til LinkedIn vil det kanskje være rart om en som er 20-22 år har listet 5-6 forskjellige arbeidsgivere med ledende stillinger?

@VargVemund: legger du disse punktene til med de andre?

2 Likes

@VargVemund - kjempeflott du la den øverst i tråden men tror du må slette mitt innlegg om Morpheus der (kom sikkert med når du copy/pasted).

1 Like

Har gjort det nå, men tror du skal ha mulighet til å endre tråden selv…! (Om du har flere endringer)

Jeg prøvde i går men det gikk ikke - fikk bare opp versjonshistorikk?

Hmm ja vet ikke hvorfor - får ikke endret innlegget til Wiki - trodde det gikk automatisk, at hvem som helst kunne endre i ettertid…! @pdx ?

Tråden må manuelt gjøres om til Wiki (trykk på “…”-knappen, deretter Skiftenøkkel-knappen, deretter “Opprett wiki”) :slight_smile:

Jeg har gjort det nå :slight_smile:

1 Like

Noen som har sett på Multiversum (MTV)?

Nei, har den noe spennende å levere?

Fjerde generasjon blockchain :joy: men de lager sin egen som har en del mer muligheter som er bakgrunnen for den pr benemningen. Blant annet overføringer under 20 sekund, skalerbar tps så man beholder hastighet “uansett” bruk. Man skal også kunne bruke deres chain for å sende andre valuta, så om du vil overføre btc på 20 sekund med tilnærmet null gebyr. Skal fungere litt som Exchange med ledger som holder oversikt forenklet. Og en del til. Ganske høy hard cap, men med alt de vil gjøre er det forståelig.

Ser på den som enten scam eller en som blir av de store. En i bounty teamet var med på eidoo, så det er litt beroligende for meg. (ikke nevn eidoo på bitcointalk da det er litt inside kunnskap)

Noen som har tittet på Gluon. An Intelligent Connected Automotive Marketplace
Den første ICO på Stratis plattformen.
Virker veldig lovende, er allerede etablert firma siden 2014.


https://www.gluon.com/

Vinchain styrker teamet sitt (igjen)

Hvis noen ender opp med å investere i Multiverse setter jeg pris på om dere bruker min referal :slight_smile:
https://my.multiversum.io/register?ref=vVUnmLUOpk

Det er fortsatt veldig tidlig og jeg har ikke lest meg opp på prosjektet (vet ikke om de har nettside enda engang), men Taraxa kan være et prosjekt det er verdt å følge med på fremover.

Coinbase seed investor (og Nano investor) Garry Tan har bestemt seg for å forke Nano for å kunne bruke Block lattice strukturen i kombinasjon med smart contracts til IoT. Tror ikke det det er kommet noe info om hvordan det blir distribuert, men jeg tror det kan være lurt å følge med.

http://www.taraxa.io
founder: https://www.linkedin.com/in/steven-pu?trk=org-employees_mini-profile_title

1 Like

Helie Dhautefort GLOBCOIN CEO:
Article

Heisan. Noen som har gått inn i Thrive? Har gått inn med en pen sum der. Nå starter crowdsale om 6 dager, så dere som ikke har gått inn har fortsatt muligheten da inkludert 20% bonus.

Dere kan kjapt få et overblikk her: https://www.icotokennews.com/icos/thrive/

Hyggelig om dere da bruker min referanselink: https://reg.thrivelabs.io/register?ref=07faa3cebbe6b5b7

Må innrømme det svir LITT å ikke ha vært med på denne likevel nå. Snart 5x fra ICO.

2 Likes

You and me both, brother.

Gadd ikke sitte oppe på natta når man bare kunne gå inn med 0,5 ETH og la den derfor fra meg. Fikk ikke med meg at de åpnet opp for større investeringer etterhvert, og da var toget gått.

1 Like

Noen som sett på TrueChain?

http://www.truechain.pro/