Det har vært en del negative aktører som mener at fremtidens løsning er mobile-pay og at det derfor ikke er behov for biometriske kort. Jeg har derfor sett litt på muligheten til å betale med mobilen og har selv aktivert apple-pay.
Men så ser jeg at hvis man bruker feks DnB eller danske bank så kan man kun få google-pay. Har man Nordea eller Sbanken så er det kun Apple som gjelder. Så alle kundene i DnB som har iphone kan ikke benytte seg av dette? Vet ikke om denne infoen er oppdatert, men virker slik.
Var inne på en SpareBank side for å se hva de tilbyr. Det var Garmin-pay og mikro-bankkort (kostet 99kr) og armbånd for holde dette kunne kjøpes som tilbehør.
Konklusjonen er at mobilen IKKE kan benyttes til betaling som man ønsker. Og at bankene velger enten google eller apple tyder på at det ligger en kostnad bak disse. At biometriske kort vil koste noe mer er kanskje ikke noe problem hvis bankene må betale for andre løsninger også?
Og en kostnad ingen har snakket om på noen forum jeg har lest er VISAs 250kr(?) årsgebyr. Tipper at kunder/banker i Asia er de første til å bruke disse pengene på feks styrket bankkort i stedet så snart det er mulig. (Kanskje mulig allerede for alt jeg vet)