Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IDEX Biometrics (IDEX)

Er ganske fersk i gamet selv, men har satt meg et kursmål som foreløpig er 3-6 mnd frem i tid. Er både gøy og utfordrende dette med børs.
Har du noen tanker rundt denne aksjen selv?

Du spørte om kva TANKER :wink: eg hadde RUNDT denne aksjen… vel eg snakka vel mest RUNDT om kring…

Eg tror det er mulig å tjene penger på aksjen det er vel det korte svaret.

Tillegg note om du vil vite TANKENE rundt om… :crazy_face:

Det var fruen som tipsa meg om denne. Har ikkje satt meg sånn super inn i selskapet. Men sånn fremtiden ser ut så er dette noe det kommer til å bli meir av. Så eg har tro på casen.
Kommer IDEX til å tjene penger vil tiden vise.
Dt eg kan sei er at det er ikkje berre meg som skjønner at det er ei potensial i casen.
Dvs at den kommer til å stige i kurs pga FOMO
Nå var det bra med volum her for ei ukes tid noen dager med 20 mill på fredag var det nesten 7 mill så mindre aktivitet i aksjen, føler den kommer til å være litt rolig fremover men dette er berre min sysning.

FOMO har stoor dra hjelp. Det kan du se på NAS der mange hopper på eit selskap som er teknisk konkurs, men redd for å gå glipp av å tjene raske penger. Problemet er at dei ikkje klare å selge når den går opp, blir grådige, og når den snur klare dei ikkje selge fordi dei vil opp igjen på der den var nett før den falt. Men her gamler dei med proffe som sitter med mange skjermer info som ikkje vi sitter med og har levd av dette i mangen år. Det triste er at dei faktisk selger seg på tap fordi dei får panikk tilslutt eller mister tolmodigheten.

Tilbake til IDEX
Heilt ærlig er eg inne her for å tjene kroner. Idex kan få det til dei. men sånn markedet er no så er det maaange faktorer som spiller inn. Det er maaase nerver som ligger litt i dvale hos noen mens andre ligger å føler på det meir enn andre.

Eg meiner man bør ta inn andre faktorer enn berre selskapet.
Sjå på ting i større samenhenger. Ta f.eks under valget, på 2 uker gjekk heile gevinsten min på 30% ned på 1% da kjente eg på nervene og var “dum” å solgte meg ut av AZT på 52 :see_no_evil: fordi den var ein aksje i pluss, ville ikke selge dei som var i minus, form for å redusere risken, ved ihvertfall ta ut noko gevinst. Men var nær å selga meg heilt ut i alle aksjene i frykt for at det sko fortsette.
Kjøpte meg inn igjen men mindre enn halvparten på 54 fordi såg at markedet var på vei oppover igjen ligger på neste 70 no…
Det eg prøver å sei er at det kan snu fort. OG stortsett heile børsen blir berørt når store aktører kjenner på nervene og selger seg ut.

Viktig å huske på at samfunnet fekk eit hard slag pga nedstengning, og maaangen land har harde restiksjoner enn lille Norge. Når konsekvensene blir synlige og markedet tar dette innover seg er vanskelig å sei.

Så dei reele verdiene i eit selskap og kor den ligger på børsen er ofte ikkje i samsvar.
pga desse forskjellige aktørene, investor, tradere og shortere, sikkert andre og.

Det som er “spesielt” er at det er maaaange småinvestorer som har hoppa på børsen i år som gjør at det er litt andre faktorer her.
Veit ikkje om du spiller sjakk, men det blir nesten som å spille mot ein som ikkje spiller etter “reglene” det er jo masse strategi der og man legger opp feller eller har beskyttelse på brikkene, men spiller man mot ein som ikkje kan dette og er reckless ja da funker ikkje strategien som vanligvis funker.

Med all detta masset mitt så prøver eg å sei at:

Bruk tid med deg sjølv å finn ut kva du veit og ikkje, kor er du flink og kor er svakhetene dine. Det som funker veldig bra for meg er FAKTISK å skrive dagbok eller kva eg skal kalle det. Der eg skriver kva eg tenker ect eg diskutere faktisk med meg sjølv OG er ærlig! For å se mine egne reaksjoner. Kva unnskyldninger eg bruker, ved å se dette kan eg faktsik gjere noe med dei. Vis eg :see_no_evil: :hear_no_evil: :speak_no_evil:
altså later at dei ikkje eksistere så ja… går det der markedet sparker.

Mangen har masse unskyldninger når det ikkje går etter “planen”
(Ja eg såg på den aksjen å tenkte eg so kjøpa den, eeeh eg sko lesa om det selskapet, ja eg sko setta meg inn i ect ect. Men ungene, jobbe,kona, utgifter… I mine auge unnskyldninger for å ikkje ta ansvar for sin egen sukksess)

Det som er sikkert er at det ALLTID kommer ein koreksjon. Når er det ingen som veit eller korleis den kommer til å utforma seg eller for kor lenge. Men så er det sikkert at det kommer ein ny motreaksjon.

Som du sikkert skjønner så legger eg mest vekt på psykologi siden det er min styrke meiner eg ihvertfall sjølv. Fruen var den som tok seg av tall og case, men dessverre fekk ho kreft på toppen av eit året med avlingsvikt på gården samt ingen turisme inntekt.
Så da VALGTE eg å setta av masse med tid på å lesa meg opp. Og føler eg har berre skrapa overflaten…

Les, les og les. Deretter reflekter over det du har lest. OG tenk sjølv, deretter spør grav ikkje vær redd for å stilla “dumme” spørsmål. Det betyr lite kva andre meiner om deg… Du skal forsørga for deg og dine!! Ikkje lat som du er noko du ikkje er.

Så kort fortalt :crazy_face: noko som skjeldent skjer med meg siden eg føler det er for mangen faktorer som spiller inn til å sei ja eller nei.

God helg. :nerd_face: :crazy_face:

5 Likes

Noen som har oversikt over økonomien til selskapet?

Edit: ser de hentet 70 mill i november, dette skulle holde til de er over i ny fase i følge selskapet. Er det kun gevinstsikring vi ser nå?

Det er muligens gevinstsikring, men eg føler meir det er dei som begynner å bli nervøse og mista tolmodigheten sin.
For min del ser eg potensiale å kjøpa meg inn igjen. Hadde det ikkje vært for at eg sitter ganske bra i andre aksjer som er i oppovertrend så hadde eg nok kjøpt meg litt inn.
Men trur den skal ned å teste 2.2. Og det er ikkje langt unna der den er no så den kan fort snu no. INGEN ekspert!! berre mine egne tanker…

Husk at det sitter proffe folk som veit å spille på uerfarenheten til ein del som sitter i aksjer. Og lever av å “stjele” penger fra småaksjonærer

Mitt tips. Lære å gevinst sikkre på vei opp!
Eller når den har nett snudd trenden nedover. Men ikkje etter såpass nedgang som no. Ihvertfall ikkje om du har tro på produktet.

Ihvertfall prøv eit par ganger å gevinst sikkre kjenn etter åssen den føles og kva du lærer av det.
I det man selger seg ut av ein aksje for man plutselig ein heilt annen tankegang om aksjen kursen ect.
Men å sitte på gjerde å berre tenke lærer man ingenting av.

Lykke til :v:t3:

1 Like

Extraordinary General Meeting in IDEX Biometrics Held on 15 December 2020

1 Like

Har troa på dette her, men er selvfølgelig litt bekymret og nervøs når jeg ser hvordan aksjen har oppført seg de siste dagene. Har fortsatt fortjeneste, og krysser fingrene for at det snur snart.

1 Like

Den tester ut kor det er støtte.
Det som er no er at det er mange andre aksjer som er spennende. Du kjenner nok på det sjølv. Det at du og har lyst at dei aksjene du har går oppover.
“rushet” i denne var for ei god veka sia. Da var den som var hot.

Men tikker det inn eit bra volum ordre skal du sjå at oppmerksomheten kommer her igjen.

Men som sagt markedet tester støtte.
Pulsen i aksjen er litt nervøs eller kva eg skal sei. Den har ikkje heilt funne roen.
Vis du har tolmodighet så er den oppe å går igjen.

Husk at maaase av handelen er dataprogrammer som plukker poster. Og dei veit å file kursen øre for øre ned.
Det du og eg kan tjene kroner på er å tenke i epoker. Som kursmål. Ha ein strategi.
Uten strategi skytter me løs krutt.

Beste er å være ein tolmodig jeger som sitter på post og venter på at hjorten kommer.
Ikkje springe rundt i skogen å skyte vilt.
Finn ut kor hjorten kan være og sett deg ned å handel etter strategien din.
Jo meir du lytter etter instinktet ditt å handler på det jo meir lærer du og stoler på valgene dine.
Vis du vil ha med deg hjort/cash må man skytte når den har nådd målet.
Har du den i kikkerten din så ta skuddet.
Plutselig stikker den og når du trekker av enten om det er handel eller salg så treffer du ikkje pga tok ikkje skuddet.
Juster siktet ditt og ha tolmodighet.
Og test ut geværet og lær deg å skyt.:deer::deer::deer:

Eit spørmål. Kvifor må den snu snart?
Har du tidsperspektiv eller kursmål.

Må du ha kr snart?
Det å være for tungt lasta i eit selskap kan være nervepirrende.
Ja ein liten portofølg da puster man lettere når noe er oppe mens andre er nede. Mens dei sammen klatrer litt etter litt.

Sjå på kurs bevegelsen i lengre perspektiv.

2 Likes

IDEX Biometrics and Partner Goldpac Achieve China Union Pay Certification for Dual Interface Biometric Payment Cards

3 Likes

5 Likes

Bra volum i dag :+1:

1 Like
4 Likes

IDEX Biometrics to Participate at the Needham Growth Conference on 13 January 2021

1 Like

Noen som har gjort seg opp noen tanker om kursmål, på kort og lengre sikt?

Teknisk bull, men har faktisk fått litt trua på selskapet også :slight_smile:

2 Likes

IDEX Biometrics Expands its Strategic Partnerships by Adding Another Global Payment Network

6 Likes

Bra fart på idex de siste to dagene :thinking:

IDEX Biometrics & Tongxin Microelectronics Collaboration Achieves Second China UnionPay Certification

4 Likes

IDEX Biometrics Expands Landmark Partnership with Global Payment Solutions Provider to Include Joint Marketing and Sales

1 Like

Har tatt en liten post her også, virker som sektoren er nedtrykt, og det kanskje går mot bedre tider. Vi får se!

Ser at Zwipe gjør et byks (+14%) på dagens nyheter:
Zwipe expands its Asia-Pacific and European footprints with four new customers

Rart at ikke IDEX kursen henger på… det er vel de som skal levere fingeavtrykk-sensorene til kortene til Zwipe Pay ONE platformen…
Zwipe and IDEX Biometrics collaborate on Zwipe Pay ONE platform

3 Likes