Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IDEX Biometrics (IDEX)

Ser vel fin ut teknisk nå, tok inngang her før nyttår. Takk for tipset @Artidito

2 Likes

Over 3,38 så er det raka vegen :rocket:

4 Likes

Hyggelig å høre😀 @Andre10k
Fokuserer mer på det fundamentale her.
Har et mer omfattende skriv i tråden “Nyttårsraketter 2021/22” ca en uke tilbake

2 Likes

Velger å kopiere innlegget hit :grinning:

Har gått gjennom de aller fleste It-selskapene på Oslo Børs, men ingen aksje er mer interessant enn Idex Biometrics. Er nesten all inn i denne aksjen.

Idex Biometrisk er et selskap som produserer fingeravtrykklesere, og algorytmer for smartkort-markedet. Hovedstrategien er å fokusere hovedsakelig mot Betalingskort-markedet. Zwipe er et annet norsk selskap, som også er samarbeidspartner til det Biometriske kortet. Vil si at ca 90-95% av alt Zwipe børsmelder har sammenheng med bruken av Idex sine produkter. Mye av det Zwipe børsmelder påvirker ikke alltid kursen til Idex, men mener at “alt” de børsmelder burde bety like mye for Idex som det betyr for Zwipe.( I disse tilfellene kjøper jeg ofte flere Idex aksjer, da jeg mener det før eller siden vil øke kursen til Idex)

Triggere:

  • Kina ordre for Vinter Ol, i Februar 2022
    Potensielt marked på 400 millioner bare i Kina.
    Kina ønsker å lansere en digital Valuta. Idex har avtaler med flere kinesiske Kortprodusenter og banker, og har allerede vært i flere piloter. Kortet som de ønsker å snart lansere, og som planlegges å brukes allerede i OL i Februar i år, er en slags Digital lommebok, der man ikke har behov for Internett. Over 400 mill kinesere har ikke smarttelefon eller en bankkonto, noe son skaper et enormt marked. Det er stadig flere land som planlegger å lansere en digital Valuta, og jeg utelukker ikke at Idex blir med på denne reisen.

  • Sikkert og i henhold til PSD2-Krav
    PSD2 er et Eu-reglemant for å gjøre betaling sikrere. PSD2 krevene ser på 2trinns-verifisering som veldig viktig.
    2 trinnsverifisering betyr at man må benytte seg av 2 av 3 av disse faktorene:
    Noe du har(mobil, bankkort, klokke)
    Noe du vet(pin-kode, passord)
    Noe du er(fingeravtrykk, ansiktgjenkjenning)
    Per idag utgjør den kontaktløse grensen 1 faktor verifisering for mindre beløp, altså kun noe du har(kortet)
    I og med at den kontaktaktløse grensen et på maks 500, akkumulert verdi på 1400 kroner og og maks 15 transaksjoner før man må taste pin. Vil dette føre til at det både blir mer svindel for beløp under disse restriksjonene og unødvendig mye pin tasting. Med fingeravtrykk på kortet, trenger du aldri å taste pin, da fingeravtrykket ditt er pinkoden i seg selv.(Fingeravtrykket er ikke lagret i noe system, men et lagret inne i kortet, slik at er umulig å hacke)

  • Corona og renslighet
    Slik son nevnt trenger man aldri å ta på en terminal lenger, som betyr at man reduserer risikoen av å ta på en terminal som flere 1000 før deg har gjort, og dette vil igjen kunne føre til at det blir potensielt smittede. Under pandemien har contacktløse delen av kortet økt sine grenser for at folk skal slippe å ta på en terminal. I en artikkel jeg fant på nettet(finner ikke linken lenger) så vil renslighet være viktig også etter corona.

  • Enormt stort marked
    Det blir utstedt milliarder av betalingskort hvert år(varighet på 3 år), og dette er noe som vil øke for hvert år. Kontaktløs betaling er et segment som øker i rekordvekst. Og innenfor Biometriske Betalingskort er det kun 2 Seriøse selskaper som. Fokuserer på dette(Idex Biometrics og Fingerprint Card B) Idex sikter seg mot 50% av dette markedet. Til nå har jeg kun nevnt Betalingkort, men biometrisk kort kan også brukes til adgangskort, helsekort, busskort, og Digital Valuta osv…

Av og til må en krise til for at bedrifter skal blomstre, detter ser vi med kahoot, legeselskaper osv, og mener derfor at Idex er perfekt posisjonert for markedet i dag og i flere år i fremtiden. Idex svinger mye, men over tid ser jeg et skyhøyt potensiale.
Dette er ikke et finansielt råd( i tilfelle dere kjøper Idex aksjer ut ifra mitt skriv og må ha noen å skylde på om det går dårlig😀)

9 Likes

Noen som har en grei forklaring til oppgangen i høst?

Edit: Glem det.

1 Like

IDEX Biometrics Presenting at Needham Growth Conference

5 Likes

Noen som finner den videoen dem sier skal være på deres hjemmeside etter dagens presentasjon ?

Edit: Fant den her EVENTS AND PRESENTATIONS - IDEX Biometrics

3 Likes

Hjalp ikke så mye på kursen i dag akkurat :slight_smile:
Trenger vel en godmelding denne her, for at den skal løfte seg igjen ?

1 Like

Ser sånn ut… at vi nå er med blant alle de 3 største ser jeg som meget positivt. Idex var og på en prioriteringsliste hos produsenten tsmc. Er bare å laste opp her. Vi er jo under emisjon kurs nå…

2 Likes

Zwipe(Idex sensor) med nye avtaler i Midtøsten og Frankrike
https://newsweb.oslobors.no/message/551580

7 Likes

På tide med en vending her snart. Følger spent med. Jeg har veldig troen på denne aksjen.

4 Likes

Ja, samme her. Folk som ikke kjenner Idex, vet ikke at Zwipe sine børsmeldinger vil i ca 90-95% ha noe med Idex å gjøre :slight_smile:

1 Like

Har d støtte i fundamentale forhold at mcap på Idex er 3 ganger mcap til Zwipe? Noen som kjenner begge godt og kan si noe?

Idex har avtaler med veldig mange flere enn kun Zwipe. De vil bli lederen på fingeravtrykksteknologi til kontaktløs betaling for bankkort (uten limit for når du må trykke pin slik det er i dag). Dette er en teknologi som kommer i full fart i kjølvannet av pandemien.

2 Likes

Ja, har brukt litt tid på Idex og er klar over oppside-potensialet (så får vi se om de lykkes denne gangen). Kjenner mindre til Zwipe og evner ikke å si noe om hvorfor den ene er priset så mye høyere enn den andre.

Biler, computere, telefoner har stopp og utsettelser i produksjon pga. manko på metaller og chipper… Noen som vet om dette vil påvirke Idex og produksjon av bankkort?

Ja dette var skuffende, men knallrød børs heldigvis. Mange spennende triggere fremover, noen som vet hvor mange kort det blir i sirkulasjon under vinter OL?

1 Like

Datt proppen helt ut av denne her nå ?
Ramla ganske greit når den først gikk under emi kursen.
Sitter med en grei post her som får bli med på humpeturen som er nå.

Skal den ned og snu rundt 1,8 ??
Noen som har tanker rundt Idex nå ?

1 Like
1 Like