Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IDEX Biometrics (IDEX)

Konsernsjef Stan Swearingen i IDEX er trygg på at kommersiell utrulling og større volumforsendelser av fingeravtrykksensorer til betalingskort vil komme i andre halvdel av 2018.

Det sier han til TDN Direkt etter selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

Målet for den kommersielle utrullingen har blitt noe forskjøvet de seneste kvartalene og i andrekvartalsrapporten for 2017 ventet blant annet selskapet kommersiell utrulling mot slutten av 2017. Swearingen er imidlertid trygg på at det er annerledes denne gangen, og trekker frem at IDEX har skalert opp ordrene til sine leverandører for å møte den ventede etterspørselen.

-I presentasjonen snakket jeg om hvordan vi n har trygghet til plassere ordre hos vre leverandrer. Det har vi ikke gjort tidligere () I tillegg ser vi n at vi har mange kunder i design win-pipelinen, s vi er ikke avhengig av n kunde, og den diversifiseringen gir oss ogs trygghet p at ramp upen vil materialisere seg og at det er reelt denne gangen, sier han.

Konsernsjefen sier at sertifiseringsprosesser og en rekke kundepiloter nå er tilbakelagt. Selskapet har god visibilitet mot sine kunder, som er kortintegratørene, der IDEX-sensorer blant annet har blitt integrert på vellykket vis av aktøren Jinco i såkalte dual-interface kort. Gjenværende usikkerhet nå ligger ifølge Swearingen i eventuelle endinger i siste liten hos kortutstederne (bankene).

-Usikkerheten i verdikjeden er nå eventuelle detaljer i siste liten, som for eksempel om kundene må møte opp i banken for å registrere fingeravtrykket (innrullering) sitt på kortet eller om dette kan gjøres eksternt.

Når det gjelder innrullering er IDEX optimistiske på vegne av den egenutviklede løsningen som ble vist frem på dagens presentasjon. Løsningen, som er utviklet i samarbeid med Mastercard, lar sluttkunden registrere fingeravtrykket i tre steg hjemme hos seg selv. Kostnaden for en slik enhet er rundt 50 cent, sier IDEX-sjefen.

Kostnaden for selve kortet faller stadig, og er ikke lenger en sentral bekymring for kortleverandørene, ifølge Swearingen.

-Prisene på kort med fingeravtrykksensorer er kraftig redusert allerede. Når volumene øker til millioner forventer vi at prisen på vår sensor blir rundt fem dollar, som vi viste på kapitalmarkedsdagen. I tillegg vil det være noen ekstra kostnader knyttet til selve kortet. Det som er interessant er at kortleverandørene ikke lenger er bekymret for kostnadene, sier han og viser til en nylig avholdt presentasjon fra en av toppene i et kortleverandørselskap.

Ved utgangen av andre kvartal 2018 hadde IDEX en kontantbeholdning på 190 millioner kroner, noe som ifølge finansdirektør Henrik Knudtzon gir de en runway for 3-4 kvartaler. Kontantposisjonen avhenger ifølge Knudtzon av når selskapet får inntekter fra forsendelsene og eventuell monetisering av intellektuell eiendom (IP). Når det gjelder sistnevnte sier konsernsjef Swearingen til TDN Direkt at det er snakk om store tall dersom selskapet vil øke kontantbeholdningen på denne måten, og viser til at den egenutviklede innrulleringsløsningen er fundamental IP i et nytt marked.

Enkelte investorer har etterlyst kommunikasjon rundt størrelsen på volumene i ordrene som IDEX annonserer. På presentasjonen sa Swearingen og Knudtzon at de vil gjøre så godt de kan for å kommunisere omfanget av ordre fremover, men at de ikke vil kunngjøre hver eneste ordre, og at de i noen tilfeller kan være pålagt av kunden å ikke kommunisere størrelsen.

[email protected]
TDN Direkt, +47 21 95 60 70

4 Likes

Gleder meg til USA våkner😄

3 Likes

Noen som er kommet på jobb i USA og som har fått appetitt på IDEX?

Choo Choo

-Prisene på kort med fingeravtrykksensorer er kraftig redusert allerede. Når volumene øker til millioner forventer vi at prisen på vår sensor blir rundt fem dollar, som vi viste på kapitalmarkedsdagen. I tillegg vil det være noen ekstra kostnader knyttet til selve kortet. Det som er interessant er at kortleverandørene ikke lenger er bekymret for kostnadene, sier han og viser til en nylig avholdt presentasjon fra en av toppene i et kortleverandørselskap.

2 Likes

ai , for et hopp 5.20

5.30 :stuck_out_tongue:

5.30!

1 Like

Voldsomt til det våknet da :smiley: Tydeligvis flere enn oss som har troa på at høsten blir meget god og har en god følelse etter dagen i dag! Vurderte å selge en liten andel og komme meg inn litt lavere, men veit jammen ikke om jeg tør :stuck_out_tongue:

Jeg gjorde samme vurderingen tidligere i dag, men har slått det fra meg. Her kan det komme kursdrivende info som lyn fra klar himmel og da tar det full fyr i teltet. Kursen har tross alt vært over 10-tallet den gang usikkerheten var langt, langt større.

3 Likes

Tok sin tid å bli kvitt den posten 5.25 :slight_smile:

1 Like

Her var det noen som ville inn :slight_smile:

En post på 300K og en annen på 510K!

Spennende å se i morgen om hva som skjer!

Ha ellers en fin aften alle sammen!

2 Likes

Woooow. Dro fra jobb klokka 15, så kursen nå. Sterk close!!! #Bull

4 Likes

Er det noen som har sett grafen?

1 Like

Jeg ser en ordre på 510k, sist gang jeg så en stor ordre etter close så forsvant den i åpningen dagen etter… da gikk kursen ned så jeg vet ikke helt om jeg skal stole på den😂

2 Likes

<3 Idex er en aksje som jeg føler reagerer bra på denne formasjonen.

Hva skjedde i sluttauksjonen i dag?

1 Like

Det der er en ultraOHS formasjon

1 Like

Var med opp fra 4.5ish og solgte på 5.38 like før slutt i dag. Kjøpte igjen i sluttauksjonen på 5.45 :innocent: må si man er litt spent på hva morgendagen bringer.

1 Like

En klassisk slappkukformasjon. Den har potensiale til å bli stor

4 Likes

hehehe, fantastisk humor:P