Jeg har i lang tid skrevet om, fulgt, og investert i selskapet Induct. Dette har så langt vært alt annet enn lønnsomt. I etterkant ser man lett hva som har vært feil i mine vurderinger, men også i selskapet.
Selskapet har til nå basert seg på en plattform for å tjene på eksponering av reklame. Tanken er genial. Først hadde man en “home-office” løsning, som ikke tok helt av og det var lite eller ingen annonsering for å få flere brukere. Noen i selskapet trodde at dette kom av seg selv.
Forventingene ble større da flagskiget Grantway ble lansert, men også brukermassen her stagnerte etter en lang stund grunnet manglende finanser til å markedsføre tjenesten. Selve tjenesten i seg selv er også bra.
Etter flere slike forsøk uten å lykkes forstår selv jeg at tillitten til selskapet er betydelig svekket. Det verste er at ny ledelse i selskapet heller ikke så langt har gjort nevneverdig for å styrke denne tillitten, men det tror jeg vil endre seg fremover.
Selskapets markedsverdi har aldri vært lavere, og selskapet har aldri vært nærmere suksess etter at det mot slutten av fjoråret ble lansert en pasienthåndteringsjournal på sykehus i NHS i England.
Tanken var nok også her å eksponere bruker mot reklame, men i børsmelding går det frem at man tenker å lisensiere denne løsningen.
Videre i børsmeldingen går det også frem at det er signert en intensjonsavtale med et internasjonalt farmasiselskap som skal bistå utrulling av denne journalen. Fase 1 frem til 31.12 er sykehus i Portsmouth mens fase 2 i 2025 er å rulle ut dette på ALLE NHS sykehusene i England.
I en logisk verden er det grunn til å tro at hver og en som skal bruke dette systemet trenger 1 lisens. I NHS i England er det 1,3 millioner sykepleiere og trolig 0,2 millioner andre som kan trenge lisens (leger, etc), altså 1,5 millioner,.
Nå kan man bare fantasere om hvor mye en lisens vil koste. Meg bekjent får man ingen lisens under kr 1 000 men i store volum vil man sikkert kunne redusere på prisen. Gitt 50 kr snakker vi om en potensiell inntekt på 75 mill årlig som er ca 3 kr pr aksje.
Dette regnestykket er vagt, men det illustrerer potensialet.
Over sommeren er det grunn til å tro at Induct og farmasiselskapet har kommet så langt i Fase 1 at det kan bli signert en formell avtale med dette farmasiselskapet, og da vil også navnet kunne bli offentligjort.
Nå er det mange som spør hvorfor kursen faller siden det er så mye positivt som pågår akkurat NÅ. Svaret er enkelt, tillitten er borte, selskapet gjør lite for å bedre tillitten, mange (ALLE!!!) sittende aksjonærer har tapt mye og vi realisere tap og/eller satse på å kjøpe tilbake billigere osv. Det blir rett og slett en ond spiral.
Så hva kan dette være verdt?? Et pasientjournalsystem som rulles ut i ett av verdens største selskaper?
Kursen i dag er ca. 2,50 men i et godt marked og full overbevisning om suksess er det ikke umulig å si 25 kroner her. Trolig kanskje mer dersom man tenker å rulle ut denne løsningen i andre land. Min personlige vurdering er at Induct blir kjøpt opp før det skjer,
Jeg har også urealisert mye tap i Induct, men jeg ser potensialet og jeg ser ikke noe feil ved dette annet enn at det er en intensjonsavtale som nå er signert. Blir avtalen formalisert vil dette kunne være svært kursdrivende og jeg håper dette kan komme nå utpå høsten.
Min personlige konklusjon er at oppsiden er såpas høy her at jeg velger å kjøpe. Mange insidere tegnet i siste emisjon på 4 kr.
Finanspressen er totalt fraværende, men slik som FA pleier kun å skrive om selskaper som allerede har steget 100 %, så like greit at de holder seg unna