Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

INSR - Småprat

Har skrevet litt her på ett annet forum ang denne i dag deler det også her slik at dere også kan lese mine tanker om INSR mener jeg har en veldig spennende Teori her og ønsker at noen utfordrer / motbeviser det hvis de mener dette er feil : Etter 24 min her så kan dere høre på CEO komme med hans lure glis når jeg spør han hvorfor ikke STB bare kjøper hele selskapet. Spørsmålet ble også oversatt på norsk og hadde jeg vært i rommet så skulle det nok vært enda litt spissere. For dere som har interesse for caset så bør dere se hele dette som gir en del info om hva som skjer her https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20200828_1

Hvis ett selskap kjøper ett annet selskapet 100% motivert av ett fremførbart underskudd så vil skatteetaten kunne utfordre dette og nekte de å bruke dette(gjennomskjæring ). Derfor Er selvfølgelig INSR og STB kjempeforsiktig med å snakke rundt dette fordi de ikke er stokk dumme. Nå pyntes bruden og så kommer de tilbake siden med noe svada om at de vil skifre de nøkkelansatte som er tilbake i INSR etter rydde jobb er gjort osv , men grunnen er selvfølgelig at de heller vil kjøpe INSR for Minus verdi etter det har trukket skattetapet mot andre STB gevnister i steden for at det skal måtte betale INSR sine aksjonærene disse 70 -300 mil for fornyede porteføljer.

Si at skatte tapet skulle spare STB for 400 mill i skatteregnig de kan bruke fort og effektivt
Det får aksept fra svenskene og kistefoss på 2 kr pr aksje eller litt over der men jeg bruker 2 kr for å gjøre dette lett å forstå
148,2 mill aksjer i INSR x 2 kr =296,40 mill kroner
Så si de går ruten for å overta selskapet uten aksjen og si det når alt er betalt har betalt INSR 175 mill cash etter alle kundene er overført
Da vil de enten kunne overta selskapet for -103.6 mill eller betale 175 diffen her blir 278,60 mill som STB Sparer på å gå min rute
Tror vi virkelig at etter INSR har ryddet opp at det skal oppstå så store kostnader eller ekstra regninger at mitt alternativ at de heller kjøper aksjen med skattetap at de ikke skal se at dette er lure veien å gå ?
Tror dere ikke Svenskene som også EIER gjeld i INSR er Happy med å få inn en BUNNSOLID aktør som STB som da hadde vært kreditor og ikke INSR , Svenskene har vært knall harde på STB deal hele veien og brukte også penger på å kjøpe 12-13 mill aksjer før GF for å vinne GF mot kistefoss og gå STB ruten
Tror dere ikke STB , Ledelsen i INSR Svenskene og Kistefos har tenkt på disse tingen jeg nevner her ? Og vet at skattefordelen er den store verdien her ingen tørr å snakke om ?

Hadde STB gått andre veien og først bydd 2 kr pr aksje i INSR hadde de ikke fått aksept fordi folk hadde følt det var ett RAN når det går denne Veien med å sitte i en pakt med INSR Ledelsen og Svenskene og aksjen har vært så lavt som 47 øre etter brannsalget ble klart vil det bli mye lettere å få aksept for ett bud på 2 kr eller litt over der ! Hele opperasjonen er egentlig ganske genial Fra STB sin side hvis dette blir fasit som får kjøpe ett selskap til Negativ verdi da snakker vi INVANNING for dagens STB aksjonærer.
Synspungter ? Kan det virkelig være så høye aviklingskostnader i INSR / risiko for STB her slik at det ikke skal gi mening for STB og gå etter skattefordelen ? Håper Andre kan hjelpe meg litt å regne tenke her og fortelle meg hvorfor jeg tar feil eller hva jeg ikke har tenkt på.

Kistefos og Rimi Hagen har over 10% her og kommer nok til å kreve en pris de kan lever med om den blir 2-2,50 kr pr aksje eller 1 STB aksje for 20 INSR får tiden vise men er ganske overbevist om at dette er beste løsning for alle parter og en løsning STB , Svensken kistefos gjengen kan enes om er en vinn vin for alle slik at det ikke blir noe som helst snakk om gjennomskjæring av skattekravet her siden. Det som eier hybridkapitalen kommer til å være kjempe happy med at STB blir kreditor her som har mye bedre kreditt rating enn INSR,
Derfor blir det slik fordi all logikk tilsier det vent å se , Tror ikke INSR blir så lenge her nede Ingen av de store selger aksjer i INSR etter raset på at STB ville kjøpe inmaten , de vet bedre. Bare de små aksjonærene som er leie og vil ta skattetaptet osv som bytter aksjenr her nede på 70-80 øre.

2 Likes

Har du ferske aksjonærlister som støtter teorien din??

Kva er tankene om insr om dagen?

Svada, på godt norsk…

Rekner med du ikkje har rekna på dette.
Reknskapsføraren min meiner berre underskuddet setter kursen på 1.5 kr aksje.
Om Storebrand eller eit annet forsikring selskap kjøper dei opp vil berre underskuddet dekka kjøpet… Så ja… Svada er det ihvertfall ikkje.