Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kahoot! (KAHOT)

De som dumper gjør nok ikke det fordi de syntes resultatene er dårlige.
Anyways, guiding og intensjon om nasdaq var alt jeg trengte å vite. Blåser litt i hva som skjer før lunsj og i dag. Kahot skal opp ila Q2 :slight_smile:

De har jo egentlig gjort seg avhengig av oppkjøp for å opprettholde den veksten som forventes. Ikke noe galt i det så lenge de greier å finansiere oppkjøp og stadig finner gode kandidater.

1 Like

Så lenge de stadig bygger brukerbase er vi på riktig vei.

Kanskje de til slutt kjører en facebook og kjører på med reklamer når brukerbasen er stor nok.

De sier det er uaktuelt, men det gjorde vel også FB i sin tid.

Kombinasjon av reklamer og premiumabonnement ville nok hvert en cash cow deluxe om en del år.

1 Like

Ser ut til og bli en tøff dag for Kahoot. Fantastisk selskap, men som noen skrev over at det og kun vokse på oppkjøp (Blir ikke det veldig dyrt i lengden)
Men jeg håper at de klarer seg bra. Jeg er ute for en stund siten men følger med.

Så lenge kjøpene er innvannende og det betales hovedsaklig med aksjer, så er det en farbar vei for vekst. Utelukkende organisk vekst vil nok ta for lang tid for markedet og investors.

Etterhvert vil det bli større avstand mellom de gode oppkjøpskandidatene. De kan ikke kjøpe som fulle sjømenn heller, det vil fort bli synlig.

Skulle vært nyttig å se kvartalsvis organisk vekst for 2020.

1 Like

Det er jo ganske spennende at et selskap som selger for ‘bare’ 180 milioner nok i q1 og at de skryter med solid cash flow på 27%, det er vel ca 50 milioner og de verdsettes til 42mrd.
Antall aksjer er vel ca 446 milioner så det er jo EPS på 10 øre for dette kvartalet.

Jeg ser jo at at de øker kundemassen og kan endre strategi og få reklame og bli nye Google. Men jeg følte de ble ganske overpriset da jeg solgte på 116-118kr. Som sagt blir de nokk kjøpt opp og gjør det kjempebra men skulle det komme en korreksjon tror jeg de er sårbare noen år til.

Fra q1 update:
Group reached $19.1m in Q1

The group delivered in Q1 2021 solid cash flow with approx. 27% cash conversion from billed revenue.

Det er «umulig» å verdsette et slikt selskap… kan hende 100 er latterlig lavt. Skalerbare, globale forretningsmodeller prises høyr.

Men de må vise sterk vekst kvartal for kvartal.

Ja det er veldig vanskelig og prise, litt rart at de ikke hadde mer vekst. Merkenavnet Erik helt fantastisk og alle har jo spilt Kahoot. :crossed_fingers:t3: For at det går bra. Plutselig så kjøper jeg igjen. :+1:t2:

Når de store bankene i USA sitter på og laster opp mer Kahoot, så er det et betryggende tegn i seg selv. De har vært med i vekstselskaper før et par ganger, og vet hvordan ting funker. Med Nasdaq-notering som en potensiell ytterligere trigger er det ikke tvil om at interessen rundt selskapet bare vil øke og øke. Det smeller fort. Begge veier. Steady as she goes. Siste tids blest og bølger må regnes med. Intet seilskuteskip fikk medvind alltid. Noen ganger lå man helt i ro, andre ganger stanget man i mot. Vinland åpenbarte seg for det om. Det vil det nå også.

1 Like

Hvem vil betale 40+ mrd for Kahoot når de kan bruke tilsvarende beløp på r&d selv? Det sagt så er jo penger så og si gratis nå, og når folk kjøper en JPEG for 69 mill. dollar så kan man vel fint betale 100 mrd kroner for Kahoot :blush:

Tror du har misforstått. For selskaper som har inntekter fra løpende abonnementer så er det brukermassen som er verdien, ikke teknologien i seg selv. Det fins ørten varianter av diverse Snap-/FB-/Insta-kloner, men forcen ligger i at man var først ute, favnet stort, vokste og vokste og tilslutt er de foretrukne programmer/løsninger. Det er dit Kahoot kan komme (les: vil komme), og det er der den virkelige verdien ligger. Frem i tid.

2 Likes

Kahoot er verdsatt så høyt pga antallet brukere. Skal du kjøre en quiz i dag, så bruker du Kahoot.

Utrolig at man fortsatt må forklare hvordan et slikt selskap verdsettes her…
Håper virkelig vedkommende troller…

TP innen utgangen av april: 135 NOK

2 Likes

Det er veksten i betalende brukere sammen med veksten i omsetning som betyr noe. Omsetningsveksten avtok ganske mye i q1. Dette viser som jeg har spekulert i siden q2 2020 at de mer eller mindre er avhengig av oppkjøp for å opprettholde veksten. Det kan være et svakhetstegn.

Jeg er klar over brukermassen er viktig; det som er enda viktigere er jo å konvertere brukermassen til betalende brukere; og det er ikke enkelt. Folk blir fort vant til at ting er gratis.

Men jeg liker Kahoot jeg, synes bare rent teknisk den ikke er kjøpbar enda; men tar noen lodd her med tid og stunder. Minner litt om Netflix i sin spede begynnelse; også de verdsettes jo ut fra vekst, ikke utelukkende inntjening. Dual listing i US bør jo være en ganske stor trigger hvis den kommer ila. Q2.

Fra tradingupdate: “Kahoot noterer seg over 760.000 betalende brukere i Q1 2021, som betyr en vekst på 85.000 brukere fra Q4 2020 (44.000 av disse går under Kahoot! License brukere)”

Hvor er veksten i restrerende 41000? Drops etc som ikke er tatt inn i kahoot lisensen?

Brukere fra oppkjøpte selskap?

Ja må jo være det, men hvilke oppkjøpte selskap? Vil tro det hovedsakelig er drops og evt whiteboard.

Er vel kanskje det nye Whiteboard.fi

1 Like