Du kan legge til meg i den listen
Jeg kjøpte 10k rundt 7.25
7,07 i går
7.06 i går
Har jo litt karma som bør min vei nå, så kanskje jeg ikke skal vente til påske slik jeg pleier og heller ta et lodd nå i 2017. Tror det var på tide at jeg begynte å jobbe litt med en portefølje igjen
Helt klart!
Nå må vi vel dessverre konkludere med at ingen av oss traff bunn
Synes ikke dette ser så veldig bra ut teknisk:
Ser dårlig ut teknisk, resultatmessig så det bra ut.
Menmen, for meg er KIT en Long ( 12måneder +) posisjon. så det blir nok bra.
På 6,90, så er Kitron nede i P/E 12,8 for de siste fire kvartalene. Aksjen har ikke vært så billig siden Q2 2016 når aksjen stod i 5,5 og de hadde 12,3 i P/E.
EAT er på 95 MNOK for de 4 siste kvartalene, mot 72 MNOK for fire foregående kvartalene og 67 MNOK for de fire kvartalene før det igjen.
Rent teknisk så ser det fortsatt elendig ut, momentet har snudd fullstendig. Det har sett ganske mørkt ut etter at aksjen brøt ned gjennom ca 8 kr. Her er det TA som driver aksjen nedover, ikke det fundamentale.
Derfor jeg øker posisjonen min om kursen fortsetter å være lav.
Lagde meg en liten oversikt som viser meg den faktiske snittprisen på aksjene jeg har i Kitron og har tradet meg ned fra 2,64 til 2,52 i snitt, med samme antall aksjer. Timesprisen på tradingen gjort er nok under det du får på McDonalds, så er nok ikke helt verdt det.
Fader @Christian, dette liker jeg dårlig! Du er nå 2 øre under mitt snitt ( Min snittpris uten utbytter)
Att man kan kjøpe Kitron til 6,85 er for meg ubegripelig, selskapet går knallbra. Ledelsen leverer spott onn, i forhold til sin langtidsplan.
Ved Q3 fremleggelsen virker det som markedet kun fokuserte på att de muligens, grunnet stor produksjon kunne få noen utfordringer med leverangser fra enkelte underleverandører.
Disse utfordringene kan ikke være veldig store eller av langvarig art. For da hadde de ikke gitt markedet dette mini resultatvarselet :
Revenue is now expected to be in the higher end or slightly above indicated range.
Det er mye søppel på OB som ligger med P/E rundt snittet på 19ish, selv om flere av dem i beste fall bare leverer middelmådige resultater i Q etter Q.
Kitron derimot, har vist ikke fortjent å bli priset til en P/E på mere enn i underkant av 13. Ledelsen har levert meget bra både i henhold til topp og bunnlinje helt siden slutten av 2014. For ikke å snakke om evnen til å skaffe seg langsiktige kontrakter med multinasjonale selskaper. Tror ikke Markedet helt har skjønt omfanget av kontrakten med Northrop Grumman og leveransene til Lockheed Martin nye F-35 Joint Strike Fighter.
Ledelsen har også vist stor handlekraft og god evne til omstilling de siste årene.
Når oljekrisen inntraff i 2014 så de dette tidlig og klarte å skaffe seg adgang til nye bransjer , ett eksempel på dette er avtalen med ett av verdens største dental selskap. Dentsply Sirona de er markeds ledene og størst i verden på leveranser av dental produkter og teknologier.
Jeg sitter meget komfortabelt med mine aksjer og ser på siste tidens kursfall som en gedigen kjøps mulighet. Viss ikke markedet finner ut av Kitron selv, tror jeg ledelsen vil sørge for en kraftig vekkelse med de kommende Q rapporter.
Tror det er nå og utover kitron får full effekt av oppgraderingene av fabrikker og produksjonslinjer.
Er også spent på effekten av automasjons prosessen som pågår for fullt hos Kitron.
Det som er morro er att selv om automasjon innføres, søker stadig Kitron etter nye medarbeidere.
Jeg tolker dette som ett godt tegn på att omsetnings veksten ikke kommer til å stagnere.
Sitter med litt for mye aksjer i ett selskap som heter Funcom for tia å kan derfor ikke øke noe mere i Kitron.
Disse postene er tilnærmet like storeish i kr, hos meg.( reiner ikke med att Funcom blir liggende på 2,20 lenge)
Mener att nedsiden er MEGET begrenset på dagens kurser og oppside potensialet er stort.
Skulle markedet prise Kitron på snittet på OB ville vi ha rundet 10 tallet.
Minner igjen om denne:
0-13 – Aksjen er underpriset, eller man antar nedgang i inntektene
14-20 – For de fleste bedrifter fornuftig prising
21-28 – Aksjen er overpriset, eller inntektene har vokst siden siste resultatpublisering
28+ – Aksjer med svært høy P/E har enten en svært lovende fremtid med sterk inntekstvekst, eller en boble har dratt prisen opp.
Jeg har heller ikke regnet med utbytte, med utbytte så er snittet mitt rett rundt 2 kr.
Jeg forstår det til en viss grad. Q2-tallene var knallbra, mens Q3-tallene ble elendige til sammenligning, hvis man tar kvartal-for-kvartal. Samtidig, dette visste vi når de kom med Q2-tallene. Q3 og Q4-tallene kommer der de måtte komme for å stemme med guidingen vi fikk med Q2-tallene. Jeg bommet med 1% på estimatet mitt for Q3.
Jeg glemte dessverre å ta på meg trader-brillene, så jeg brukte endel av handlingsrommet mitt i Kitron på et kjøp på 7,92, og er som deg altfor tungt lastet i Funcom. Så satser jeg på at Q3-estimatet mitt for Funcom stemmer like bra som Kitron-estimatet mitt. Jeg tviler, det er noe sånt som ±20-30% å gå på når det kommer til EBT.
Jeg forventer et relativt svakt Q4 når det kommer til resultat pga lavere marginer og ikke så sterk vekst (sett mot Q1 og Q2), men god Year-on-Year vekst og tilbake til gode marginer i Q1 2018 og god vekst i omsetning. Det er derfor fristende å kjøpe litt for cash-bufferet som jeg har reservert for neste børs-krakk.
Vi har vel fått omtrent det samme i utbytte.
Jeg har 1.4 når jeg justerer for utbytte
Men var de så dårlige ? Klart marginene var dårligere enn man håpet på men revenue var vel helt grei med tanke på at Q3 normalt er det svakeste kvartalet ? Snittet for Q3 mellom 2011 og 2017 ligger på 416 mens det for Q2 er 490. Ser man på den guidingen de har nå så havner veksten i revenue et sted mellom 12 og 15% i år og det er jo akseptabelt.
Jeg er helt enig med det du skriver, men for de som ikke sesongjusterer, men bare ser at Q3 har vesentlig lavere omsetning enn Q2, så ser Q3-tallene dårlige ut.
Ikke bare har de økning i omsetning, men minst like vesentlig, de har bedre marginer. Hvis man ser på marginene i snitt over de 4 siste kvartalene, så kryper de sakte men sikkert oppover.
Marginer, snitt over de siste fire kvartalene (kolonneoverskriften er siste kvartalet av de fire)
Edit, fra Trolleif på hegnar:
Dock är det i Litauen som Kitron har som störst verksamhet med sina 716 heltidsanställda. I Norge arbetar 334 personer, i Sverige 185 och i övriga världen 202. Totalt har Kitron 1,437 heltidsanställda runtom i världen i slutet på september 2017, det är en höjning med 169 anställda från samma period 2016.
Ref: http://evertiq.se/news/34310
Antallet ansatte opp med 169 til 1437, og dette er i Q3, før de nok ansatte flere for den nye produksjonslinjen i USA. Dette er samtidig som de jobber med automatisering. Dette er ca 12% vekst, og gir en klar indikasjon på at årsveksten er på 12%+.
Det jeg lurer på er om Kitron klarer å være i fronten av den teknologiske utviklingen. Jeg har jobbet med datasystemene for et selskap som tok over store deler av mobilreparasjonsbransjen i Norge og ble en større aktør i Sverige. Hvordan klarte de det? De hadde systemer som var mer effektive enn konkurrentenes, la vekt på å videreutvikle disse og en ledelse som solgte inn disse hos kundene og kunne ta bedre priser fordi kvaliteten på det de leverte var best i klassen. Hvis Kitron kan klare å ligge i forkant, så ser jeg ikke bort i fra at marginene skal opp et prosentpoeng eller to de neste årene. For 2017, så hadde det betydd 24-48 MNOK ekstra på bunnlinjen.
Vice versa, hvis man ikke klarer å holde tritt med konkurrentene, så forvitres marginene fort, ettersom man må konkurrere på pris, med konkurrenter som er mer effektive for å få kontrakter og opprettholde volumet. Kitron er heldigvis godt rustet til å investere i produksjonsutstyr, og har investert mye de siste årene, samtidig som de har betalt et godt utbytte.
Skryt av Kitron
The Nordic Chambers of Commerce in Lithuania are delighted to invite you to a joint
regional business trip to Kaunas on 10th November, 2017.
The aim is to visit a few of the most successful Nordic investment companies operating in Kaunas and playing
an important role in the region and beyond, as to meet the Mayor of Kaunas Mr. Visvaldas Matijošaitis and his
team to raise awareness about the business environment in Kaunas.
11.00
Visit to UAB “Kitron”, part of Kitron Group (Norway), one of Scandinavia’s leading electronics
manufacturing services companies for the Defence, Energy/Telecoms, Industry, Medical devices and
Offshore/Marine sectors. Presentation with a guided tour in the plant.
Bra att Kitron invisterte her:
…from a low cost labour producer to a centre of excellence and world-class manufacturer.
Det ser jaggu helt mørkt ut teknisk for Kitron. Neste motstand nedover er på 6,37!
Fundamentalt, så er det som skjer nå helt latterlig. P/E er nå 12,4 (med 6,67 i kurs) og vil på 6,37 være nede i 11,8!
Jeg skjønner ingenting av dette heller