Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Hvis jeg ikke husker feil av det @nofun sa, så flyttet Arendal på starten av året, så Q1 tallene blir kanskje ikke så knallbra? Hvis det er tilfellet, så kan det være lurt å vente litt. På den andre siden, hvis tallene blir bra eller markedet tar flyttingen med i betraktning, så kan dette være et ok tidspunkt å kjøpe på. På litt lengre sikt, så er jeg samme hva positiv.

… Jeg var definitivt fristet til å ta gevinst på 5kr selv, men fikk meg ikke helt til å gjøre det, selv om det er det første kursmålet mitt som blir oppnådd.

3 Likes

Vanskelig å si om Q1 blir bra eller veldig bra og hvor mye Q1 blir påvirket av flyttingen. 22.12 stod det iallfall i agerposten at flytting hadde start så tipper minst 1/4 av flytting ble utført i 2015. Hadde Q1 blitt vesentlig dårligere enn forventet så hadde de kanskje sagt noe om dette på CMD . Itillegg guidet de en omsetning på mellom 2050 og 2250 mill i Q4 rapporten som vil si et sted mellom 5 og 15% høyere enn for 2015 så tviler på at Q1 blir dårlig.

"For 2016, Kitron expects revenue of between NOK 2 050 and 2 250 million and EBIT margin of 5.3 to 6.3 per cent. "

Q1 2015 hadde foresten omsetning på 470mill med margin på 4.4%(EPS på 0.08) så forventer nesten bedre EPS i Q1 2016.

4 Likes

Personlig tror jeg det er begrenset hvor mye selve flyttinga kan ha påvirket Q1 økonomisk. De tok jo 7 mill i Q4 2014 som engangskostnader knyttet til flytting.

1 Like

12.12 2014 spurte jeg Kitron om kostnader og fordeler med å flytte til Kilsund og fikk følgende svar :

"Hei,

Totalbudsjettet for flytt og oppgradering av lokalene er NOK 52 millioner. Av de NOK 45 millioner i investering i oppgradering inngår en del investeringer som ville vært nødvendig uansett hvor vi ville vært i 2016, men brorparten er knyttet til oppgradering av lokalene i Kilsund.

Lokalene i Kilsund er bedre tilpasset den produksjon vi har nå og kommer å ha fremover. I tillegg inngår i investeringene utstyr for økt lagereffektivitet, hva gjelder utnyttelse av areal og plukkeffektivitet.

Totale lokalkostnader, leiekostnader og driftskostnader relatert til bygg vil bli redusert. Vi har ikke i meldingen gått ut med informasjon om besparelser og ønsker på nåværende tidspunkt derfor ikke å oppgi dagens leie.
"

3 Likes

Stemmer, og de 45 millionene til oppgradering er vel også avskrevet for lengst? Hvor mye mer kan det bli Q1 2016 da?

Må le av de ville svingningene i denne aksjen. De store stigningene har ihvertfall vært etter en periode på høyt volum, mens bevegelsene etterpå (både opp og ned) har vært på lave volum.

2 Likes

@nofun har du noen tanker om utviklingen til Kitron videre? Jeg synes selskapet ser solid ut og har justert opp forventningene mine hele veien, ettersom de leverer bedre og bedre. Selv helt flate ekstrapoleringer får meg til å se på kursen og tenke “dette er billig”. Samtidig, så sitter jeg med over 100% avkastning av totalbeløpet (som inkluderer et kjøp på 3,80 for ikke så lenge siden) og begynner å få litt høydeskrekk…

1 Like

Planen min var jo i utgangspunktet å selge en del når vi kom oss over 4 men har også justert opp forventningene og er nå faktisk usikker på når jeg kommer til å gjøre første salg. Jeg har 140% avkastning når jeg ikke tar hensyn til utbytte. Hvis de klarer vekstmålene sine tror jeg fort vi kan se 140% til fram mot 2020. Itillegg har de jo snakket om oppkjøp av andre selskaper og det øker potensialet ( men også risikoen ) enda mer. Jeg tror nok jeg kommer til å sette et kursmål hvor jeg selger 10% av aksjene etter Q1 presentasjonen neste fredag :slight_smile: Disse aksjene kjøpte jeg for 2.5kr i august i fjor og skulle i utgangspunktet bare være en liten trade…

2 Likes

Det er veldig lett å bli sittende i Kitron når man tror man har gått inn for en kortsiktig trade. Hittil så har det vært smart. :wink:

… når man snakker om sola, der gikk Kitron opp til 5,20!

3 Likes

Fondsfinans skal foresten ha Kitron på besøk neste fredag :slight_smile:

1 Like

Tok ikke lang tid før vi var tilbake til start :wink: Blir uansett interessant med Q1 tall + analyse fra meglerhus neste fredag.

2 Likes

NOD som er verdsatt 8-9 ganger høyere enn KIT kom med Q1 tall i dag :

Nordic Semiconductor ASA Reported First Quarter 2016
revenues of MUSD 40.1 and EBIT of MUSD -0.3, compared
to revenues of MUSD 40.0 and EBIT of MUSD 4.4 in Q1
2015.

Bluetooth Smart sales at MUSD 18.2 (45.4% of Q1 2016
Revenues), compared to MUSD 17.9 (44.7% of Q1 2014
Revenues). Before tax profits were MUSD -1.0, compared
to MUSD 5.5 in Q1 2015.

Basic EPS from total operations was USD -0.006
compared to USD 0.020 in Q1 2015.

1 Like

Nordic has historically shown strong quarterly growth rates year over year, however Q1 2016 was impacted by the loss of a large wearable project. In addition, several customers are holding back on new orders until full scale deliveries of nRF52 can be made.

1 Like

Så, de har ca 333MNOK i inntekter, mens Kitron har ca 500MNOK i inntekter? Merkelige at de er verdsatt 8-9x så høyt…

Høres ut som samme greia som var med TIL/FRO…

De har jo vokst mye og økte vel revenue fra 2014 til 2015 med ca 20% så blir jo feil å kun se på et dårlig kvartal :slight_smile: Jeg mener uansett at KIT burde ligget en del nærmere NOD spesielt med tanke på den guidingen som KIT har på vekst i revenue/marginer.

2 Likes

Sjekket Q2-Q4 for 2015 vs 2015 og der hadde Kitron 12% vekst i omsetning. (Jeg hadde ikke Q1 2014 tallene lett tilgjengelig). Kitron har guidet 2%-15% vekst for 2016 såvidt jeg kan se? (1951MNOK ifjor og 2000-2250MNOK i år.)

EDIT:
Rettelse iflg data fra @nofun nedenfor, det blir da 5%-15% vekst og 2050-2250MNOK i omsetning.

2 Likes

KIT har guidet 2050-2250 i år med 5.3-6.3% margin og klarer de det bør jo kursen kunne gå en del.

2 Likes

Så, det hadde vært fint hvis markedet begynte å verdsette Kitron etter 15% årlig vekst på samme måte som for NOD. Hva hadde vi fått da? En kurs på 30-40kr?

Det er vel neppe sannsynlig at Kitron klarer 15% i snitt framover, og NOD klarer neppe 20% årlig framover heller, men Kitron kommer unektelig bra ut av sammenligningen. Kanskje Kitron ikke burde ligge mellom 6-8kr som jeg har tenkt, men nærmere 15kr? Lite gjeld og på det nåværende tidspunktet helt greie marginer, og god vekst tilsier vel egentlig det siste.

@nofun ser du skrev for noen dager siden at planen din har gått i vasken for Kitron fordi de leverer for bra. Må jo si det er ganske positivt når det går den veien. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Ja , får egentlig bare håpe det fortsetter ;). Fondsfinans tar jo opp dekning på Kitron så det kan jo føre til at flere får opp øynene for aksjen.

Hvis man kun tar utgangspunkt i å ekstrapolere Q1 2016 tallene med utgangspunkt i Q4 2015 tallene ganget med faktoren mellom Q4 2014 og Q1 2015 så får jeg (i mnok):
Revenue 518
EBIT 49
Profit 18
Price/4Q profit = 11,3

I 2015 var det først og fremst Q3 og Q4 som dro opp, så om Q1 og Q2 tallene for 2016 ikke blir superbra, så er vel det ganske normalt. (I 2014 så var det først Q4 som ble bra).