Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Jeg synes KIT er spennende og har en liten posisjon der, men det er ikke samme type selskap som NOD. Det selskapet som jeg mener ligger nærmest KIT er svenske NOTE og der kan dere også se at verdsettelsen er mer lik P/E 11, P/S 0.35, P/B 1.34 osv.

Når det er sagt så har jeg altså ingen aksjer i NOD og tror den skal ned, men spennende selskap

2 Likes

NOD ligger jo langt framme i sin bransje og det sammen med forventninger om vekst er vel grunnen til dagens kurs. Når veksten ikke er der den bør være og kostnadene er 25-30% høyere enn tilsvarende kvartal i fjor så vil nok dette også vise igjen på kursen hvis de ikke er “back on track” i Q2.

Når det gjelder Note vs Kitron så blir det interessant å se hvordan forskjellene på Q1 15 / Q1 16 blir på selskapene. Note hadde omtrent samme margin som Kitron i Q1 15 mens den har økt til 5.1% nå. De har bare klart en vekst i omsetning på 1% og vi forventer vel bedre margin og større vekst i omsetning for Kitron.

3 Likes

Kitron er ett av mine beste bett på lang tid, sitter med snitt på rundt 2,72 og har en pen slump med aksjer etter min målestokk. Jeg har tenkt mye på hvor langt kan denne gå, men har kommet til den konklusjonen att det kan jeg umulig forutse (som med de fleste aksjer :wink: )
Etter å ha levert dårlige og halvpasse resultater i årevis har pilene snudd kraftig for Kitron, morroa startet i Q1 2015 og etter det har kurven for resultatene pekt bratt oppover. Joda kursen har også gått oppover men det virker som markedet og husene slettes ikke har fulgt med i timen, for ikke snakke om media, de har jo nesten vært helt fraværende. Kontrakter i hundremilionersklassen har tikket inn og blir i beste fall nevnt i en liten notis nede i ett hjørne.
Omsetningen er til tider laber så det blir ikke noe kurtasje å snakke om for meglerhusene, så da gidder de ikke å nevne Kitron engang til sine kunder. I stedet spyr de ut den ene anbefalingen etter den andre og går på blemme etter blemme, men pytt hva gjør vel det, det er jo ikke deres penger de taper. Kitron er jo ikke mindre enn ett norsk industrieventyr de har 1200 ansatte fordelt på Norge, Sverige, Litauen, Tyskland, USA og kina, jeg tror att de kommer til å snuse på 100 mill i overskudd i 2016. De har flyttet inn i nye spesialtilpasset fabrikklokale i Kilsund som de eier selv. De leier nytt lokale i Sverige mye bedre tilpasset deres produksjon. Der er også kostnaden lavere enn der de leide før, de nye lokalet i Kilsund kommer til å virke positivt inn på de som arbeider der og med spesialtilpassede løsninger for Kitrons produksjon skal vi ikke se bort i fra økt lønnsomhet på deler av og kanskje for hele produksjonen i Norge og Sverige. Vi må også huske att Kitron har økt omsetningen og lønnsomheten til tross for att offshoredivisjonen deres nesten ligger brakk, får vi etter hvert økt oljepris og investeringslysten i Nordsjøen og oljeindustrien tar seg opp igjen, kommer Kitron til å ta sin del av denne kaka også. Dette kommer da oppå en omsetning og resultat som ikke falt da oljen kollapset. Så hvor langt kan kursen til Kitron gå… nei ikke vet jeg, men de er på dagens kurser priset meget rimelig og jeg tror vi er langt fra toppen. Leverer Kitron i henhold til ledelsens prognoser, tror jeg att Troll Leif på HO får rett og att vi kommer til å se kurser på over 10 kr om ikke alt forlenge, muligens allerede i slutten av 2016, senest første halvdel av 2017. Så jeg velger å sitte å se hvor dette bærer hen, husk att kursen til Kitron har vært på grusenivå i flere år grunnet dårlige resultater. Skuta er snudd men når ledelsen utaler seg om fremtiden sier de att de forventer både økt omsetning og bedrede marginer . Hvis dette slår til hvorfor skulle vi stoppe på 10 kr ?

5 Likes

Kitron har guidet en ebit på mellom 108 og 141 mill for 2016. Klarer de 141mill så vil det være på nivå med “rekordåret” 2008. På meg så virker det iallfall som om ledelsen har fokus på de rette tingene men spørsmålet er jo om de klarer å nå målet med å vokse ca 10% hvert år fram mot 2020.

Et av problemene til Kitron er at det er tar tid å komme seg ut av aksjen hvis man sitter på en del aksjer. I dag har det f.eks blitt omsatt 118k aksjer. Regner uansett med at volumet tar seg opp hvis Kitron forsetter å levere slik som guidet og betaler bra med utbytte.

Kitron begynner å bli en stor del av aksjeporteføljen min ( ca 67% på dagens kurs ) og jeg har helt siden kursen var på rundt 3kr vurdert om jeg skal redusere. Hvis de leverer et bra Q1 og ikke endrer guiding for 2016 så ser jeg ikke noe behov for å redusere med det første.

3 Likes

Hva forventer dere av Q1, dvs revenue og profit? Jeg la fram en ekstrapolering for et par poster siden.

Kitron blir en større og større del av porteføljen min og, mye fordi kursen går mye bedre enn alt annet jeg sitter på.

Jeg forventer rundt 500 mnok i revenue og Kitron har vel guidet ebit margin på 5.3-6.3% for 2016 som vil gi en EBIT på 26,5-31.5mnok(q1 2015 hadde ebit på 20.8 ).

2 Likes

Ligger i samme sjiktet jeg også. Rundt 500 mnok revenue og tenker at alt over 30 mnok ebit er bra.

1 Like

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=399873

Omsetning som forventet med litt dårligere ebit. Liker uansett at de guider det samme som tidligere

De skriver at det er noen engangseffekter som trekker ned EBIT-marginen dette kvartalet sammenlignet med Q1 2015:

4 Likes

Glasset mitt er definitivt halvfullt etter dette kvartalet, men hvis man tar høyde for engangseffekter og flytting, så er det vel innafor. Q2 - Q4 burde bli endel bedre. Hvis de leverer et slapt Q2 også, så tror jeg markedet vil reagere negativt.

Hittil ned 28øre, men ettersom de har ex dividend på 21 øre i dag, så er ikke nedgangen store greiene…

3 Likes

Det var iht mine forventninger, så jeg sitter i ro. Når utbetales utbytte?

Forventes utbetalt 4. Mai.

Jeg vil ha mest mulig eksponering mot luftforsvar og medisinsk utstyr (som jeg tror vil kunne stå seg best i en eventuell lavkonjunktur), og derfor er det litt skuffende at disse svekket seg i Q1

Samtidig kan dette bare være tilfeldig variasjon mellom kvartalene og jeg jeg vet at de har fått mange ordre innen luftforsvar i det siste, dessuten kunne vi lese at det skal leveres en større ordre her neste kvartal:

“Cash conversion is at the same level as the last quarter despite a temporary increase of inventory in preparation of planned Defence/Aerospace deliveries in the second quarter.”

På den annen side er det jo veldig positiv at industrisegmentet vokser sterkt og det viser at Kitron har mange ben å stå på. Offshore/Marine har jo vært katastrofalt, men de andre områdene har mer enn veid opp.

Industri handler om automatisering og kontrollsystemer (kanskje ikke så dumt, med tanke på at vi er på vei mot et robotisert samfunn):

“Within the Industry sector Kitron operates and delivers a complete range of services within industrial applications like automation, environmental, material warehousing and security. The Industry sector consists of three main product areas: control systems, electronic control units (ECU) and automats.”

5 Likes

Vet ikke om jeg er 100% enig i dette. Q4 har normalt vært det beste kvartalet til KIT så er vel mer naturlig å sammenligne med Q1 2015 og der er jo medisinsk utstyr opp 15%. Har vært ute og reist så har ikke fått sett skikkelig på rapporten enda men skal få sett på den nå og poster nok noe senere i kveld.

1 Like

Har ikke fått tenkt gjennom alt enda men her er iallfall et par punkter.

Postive ting :

  • ser man vekk fra engangsutgiftene på 5MNOK så hadde ebit vært OK
  • Hadde man itillegg ikke hatt flyttingen i Arendal hadde sannsynligivs både revenue og ebit vært bedre enn Q4 2015
  • Marginene i Sverige og Litauen er blitt veldig bra med henholdvis 8 og 8.9% . Kina ligger rundt 7%
  • Beste order backlog for Q1 siden Q1 2008 ( 994 )
  • USA skal være “back on track” i Q2
  • de opprettholder guidingen for 2016

Negative ting :

  • De sier at produktiviteten i Norge er bedre i slutten av kvartalet enn den var i begynnelsen så det betyr at de fremdeles ikke er der de skal være
  • Det kommer en flytting av lokaler i Sverige på slutten av året hvor vi sannsynligvis ser mye av det samme når det gjelder produktivitet/lønnsomhet som ved flyttingen i Arendal

Forventningene mine til Q2 har iallfall økt betraktelig spesielt med tanke på at de opprettholder guidingen for 2016 , de skal flytte til nye lokaler på slutten av året(som sannsynligvis påvirker Q4 negativt) og en del leveranser i USA ( og norge? ) har blitt flyttet fra Q1 til Q2. Hvor bra Q2 blir vil nok være avhengig av at produksjonen i Norge er tilbake til det “normale” eller iallfall i nærheten av der de skal være. Regner uansett med at revenue for Norge i Q2 2016 ikke er 20% lavere enn den var i Q2 2015.

6 Likes

@nofun takk for analysen av kvartalstallene, setter pris på at du gidder å poste det på forumet.

Måtte sjekke opp litt rundt flytting i sverige(greit med en liten refresh av “gammel” info :wink: ) og ser iallfall ut som om kostnadene i utgangspunktet er en del lavere enn de var i norge :

Kitron has decided to relocate the Swedish operations to a facility that
will be built for Kitron in Torsvik, not far from the current facility in
Jönköping. Kitron will lease the new facility, and the move is expected
to take place in late 2016. Kitron will make EMS customization
investments of NOK 8.5 million in the leased facility. One-off costs
relating to the move are expected to be NOK 1.4 million and were
charged in the fourth quarter of 2015

Facility costs are expected to be reduced by half.

Q1 var foresten siste kvartal med leieutgifter på de gamle lokalene i Arendal.

2 Likes

Ikke akkurat sprekt i dag. Vurderer nesten å laste opp mer hvis den kommer ned på 4.

2 Likes

Utfra analysen av Q1 og utsiktene til resten av 2016, så gir jo det mening. Jeg tror vi ser en liten dipp nå, ettersom Q1-rapporten ble tolket slik jeg opprinnelig tolket den, som et svakhetstegn.

Utfra analysen du skrev over, så endret jeg mening og ser nå rapporten i et ganske annet lys. Spesielt det du skrev om marginene og opprettholdelsen av guidingen gjorde meg positiv. Det er jo klart at de hadde tatt med flyttingen i Arendal når de kom med guidingen opprinnelig.

tl;dr
Ja, jeg tror også 4kr er billig for Kitron

2 Likes