Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Denne ble postet på HO :

3 Likes

Likte dette avsnittet:

“Tidligere hadde vi en del kvalitetsproblemer med en fransk leverandør og ønsket derfor å finne en norsk leverandør. Kitron ble valgt til å utvikle produksjonsprosessen og gjennomføre testing slik at den innfrir kravene til Ariane 5. Kitron har vært en god samarbeidspartner både på design, lodding, produksjon og testingen”, sier hun.

Lite spennende som skjer i Kitron for tiden, men jeg var ganske så klar til å bare sitte på aksjen fram til kvartallstallene for Q2, og evt kjøpe på en idiot-dipp, så lite overraskende.

1 Like

Godt mulig jeg kommer til å øke selv. Blir jo garantert utbytte neste år og, så nedsiden føles helt til å leve med

Edit:
Nå er det jo snart feriepenger og alt.

Andre som har blitt invitert til kundedag/fabrikkåpning hos Kitron på onsdag ?

Nei, tror du må være litt kaksete for å få en sånn invitasjon @nofun :wink:

2 Likes

sorry det hadde jeg glemt :stuck_out_tongue: Selvfølgelig så er jeg opptatt den dagen så får desverre ikke vært der. Får håpe de slenger opp en webcast :slight_smile:

1 Like

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=404173

"(2016-06-15) Kitron ASA today celebrates the official opening of its upgraded
facility at Kilsund in Arendal, Norway, with an event attended by customers,
business partners, representatives of the local community and employees.

Over the past months, Kitron’s operation in Arendal has been moved from a leased
facility at Hisøy to the Kilsund plant, which is owned by Kitron.

“This move means we are returning to our roots. Kilsund was the birthplace of
Kitron in the 1960s, and this was our main production facility until 2005,” said
Hans Petter Thomassen, Managing Director of Kitron Norway.

Kitron has invested close to NOK 50 million in upgrading the facility and
equipment at Kilsund.

“This brand new facility is state-of-the art when it comes to technology and
work environment. It is a strong commitment to the local community, but foremost
it will strengthen our competitiveness from Norway. An optimized facility will
enable us to improve efficiency and ensure that the Arendal operation remains a
key part of the increasingly international Kitron group, not least within the
Defence and Aerospace market sector,” Mr. Thomassen added."

6 Likes

Jeg ser CPLA har kjøpt litt siste dagene. Hvis jeg ikke husker feil gjorde de en grei trade før/etter Q3 2015.

3 Likes

Og de fortsetter i dag. Er jo en mulighet å frontrunne dem. Rart hvis ikke noen prøver på dette, men likviditeten til KIT skremmer kanskje?

Kitron har levert gode kvartaler fire av de fem siste kvartalene. De beholdt en svært positiv guiding for 2016 etter et relativt dårlig Q1. Jeg tror Q2 tallene om en måned kommer til å bli tilsvarende bra som Q1 var dårlig. Jeg tror det blir det siste vi ser av 4-tallet.

Trenden er at oppgangen kommer tidligere og tidligere relativt til kvartalstallene. For Q1, så var det mye oppgang før tallene. Tilbakefallet kom av at tallene var endel dårligere enn mange ventet, inkludert meg selv. Denne gangen tror jeg vi vil se endel oppgang før tallene og resten etter at gode tall er bekreftet. Deretter tror jeg vi vil se det vanlige tilbake fallet mot en midlertidig bunn ca midt mellom kvartalstallene. Dette kommer av det lave volumet som vanligvis er mellom kvartalstallene.

EDIT: kunne kanskje nevnt de forskjellige scenarioene jeg ser for meg:

  1. Kitron leverer veldig bra tall for Q2 og forbedrer guidingen for 2016
  2. Kitron leverer bra tall for Q2 og samme guiding for 2016
  3. Kitron leverer middels tall for Q2 og samme guiding for 2016
  4. Kitron leverer dårlige tall for Q2 og endrer guidingen for 2016 nedover

Det jeg har beskrevet ovenfor er #2 og det jeg ser på som mest sannsynlig. Scenario #3 er godt mulig, men litt mindre sannsynlig. Jeg har ikke så mye tro på #1 eller #4. Kitron er i en bransje som er relativt forutsigbar og vi burde ha fått en børsmelding av noe slag hvis de to scenarioene var sannsynlige.

Hvis det er noen her som ikke har fulgt Kitron: Guidingen for 2016 tilsier vel en kurs ved fremlegging av årsresultatet på 6-8kr etter som jeg har regnet på det…

7 Likes

http://publish.fondsfinans.no/KITComments170616.pdf

4 Likes

Har lyst å kjøpe her, men er så skeptisk til markedet nå. Når kan en god inngang her komme? Når er q2?

Q2 tallene kommer 13. juli. Forrige kvartalsrapport kom 22. april, toppen kom 15. april og oppgangen startet 31. mars. Vi er mao “sent ute” hvis du sammenligner med forrige kvartalsrapport. Jeg tror når som helst er et helt greit kjøpstidspunkt. Hvis du er ute etter “gratis penger”, så må du satse på at oslo børs tryner skikkelig i løpet av de neste fire ukene. Brexit? :wink:

Hvis scenario #3 fra posten ovenfor slår til, så kan det være du kan kjøpe etter kvartalstallene og hvis man ser på 2014/15, så var vel Q2 ikke veldig imponerende, det er Q3 og Q4 som er de “gode” kvartalene.

2 Likes

Supert, takk for gode innspill.

Dette stemmer ikke. Hvis du ser på tallene for 2011 til 2015 så har Q3 vært det dårligste kvartalet hvert år. 4 av 5 år har Q2 vært det nest beste kvartalet . Siden noen leveranser har blitt flyttet fra Q1 til Q2 så bør tallene for Q2 være veldig bra ( hvis alt annet er som “normalt” ).

1 Like

Hmm… Jeg sjekket tallene jeg har notert for 2014 og 2015, og “profit” for Q2 var dårligere enn for Q3/4 i både 2014 og 2015?

2014 Q2 3,8
2014 Q3 4,8
2014 Q4 17,3
2015 Q2 13,3
2015 Q3 22,8
2015 Q4 22,6

Du har kanskje brukt et annet måltall, f.eks revenue (hvor Q3 ikke har vært så bra)? Det kan også være at jeg har notert feil selvfølgelig. :wink:

For 2014 og 2015 så er Q3 bedre enn Q2 på EBIT og Profit og , men hvis man ser på Revenue og operating cash flow, så er Q2 bedre enn Q3.

Hva er det du bruker for å si om et kvartal er bedre/dårligere enn et annet?

1 Like

Beklager , jeg glemte selvfølgelig å sjekke ebit og kikket bare på revenue :slight_smile: Ser man kun på marginer og ebit så er det anderledes men Q2 har bedre ebit (enn Q3 ) 3 av 5 år siden 2011. Kitron har jo hatt så mange uforutsette utgifter i forbindelse med restruktureringer++ som har påvirket ebit så det blir jo litt tilfeldig når de kommer ( som f.eks de 5 millionene i Q1 )

1 Like

Jeg må si Kitron på tross av lavt volum er forholdsvis fin å trade over flere dager. Bare å legge buy på 4.4 og selge på 4.6.

Jeg glemmer som regel å selge når jeg kjøper KIT for å trade :wink:

4 Likes

Hehe siden alt er i rødt om dagen så slår Kitron aldri feil. Nesten litt for forutsigbar. Når jeg etter hvert skal safe mere cash er Kitron et sted jeg skal parkere mye penger