Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Jeg trodde kvartalstallene skulle komme i dag tidlig, men de kommer kanskje i kveld i stedet?

Kommer kl 14. De har jo alltid kjørt de om morgenen tidligere så fatter ikke hvorfor de legger den til midt på dagen. Passer meg dårlig siden jeg er på ferie…

1 Like

Takk! Skjønner det ikke jeg heller. Det er ikke akkurat et godt tidspunkt for veldig kurssensitiv info.

1 Like

Q2 15 og 14 var også midt på dagen

Etter q2 15 kom det innsidekjøp veldig fort etter publisering

Kan det være de har ferie og ikke gidder å stå opp tidlig? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg sitter nå inne her enda jeg. Selv om jeg kunne solgt de på 4.70 slik som sist så har jeg valgt å heller se om ikke aksjen beveger seg noe mer i positiv retning først. Dette er ikke en aksje jeg er redd for å sitte med. Når jeg tidligere har solgt så har det vært fordi jeg har vært trygg på å kjøpe de tilbake rimeligere.

2 Likes

Greie tall. Revenue på 563 er høyere enn jeg forventet.

1 Like

Synes det ser ut som Kitron er på vei dit de har guidet. Noe som også tilsier en kurs på 6-8kr, ikke 4-5kr.

4 Likes

Her er det bare å sitte i ro og vente på rolig oppgang de neste ukene. Hvorfor skulle denne falle før neste q? Er vel ingen skjær i sjøen her annet enn om det plutselig skulle bli fred i verden eller noe sånt. Men nå høres jeg ut som en blondine…

Jeg synes det ser veldig bra ut og de leverer som guidet. Når man ser på order backlog’en så ser det jo ut som om Q3 blir bra også. Tar med KIT sin definisjon på order backlog :

“Definition of order backlog includes firm orders and four month customer forecast”

Det eneste som ødelegger er jo den tragiske omsetningen (av aksjen :wink: )og er nok derfor tradere holder seg borte fra aksjen. Slik som det går med KIT nå kommer jeg til å være mer enn fornøyd med utbyttene og er ikke så “avhengig” av at kursen går til himmels. Håper jo selvfølgelig på begge deler…

3 Likes

Dette er jeg meget godt fornøyd med, flytting/innkjøring av nye lokaler har ikke spilt nevneverdig inn på resultatet ser det ur som. Nå ligger alt til rette for ett kanonbra andre halvår, håper på att det landes noen skikkelige store kontrakter. Kitron trenger store overskrifter for att flere får øynene opp for dem. Jeg kommer nok til å sitte lenge med mine 80000 med snitt på 2,72, jeg tror att før vi passerer nyttår blir Kitron min beste investering i % noensinne. Når Q2 kom inn såpass greit tror jeg Fondsfinans sin analyse kommer til å slå til altså en kurs mellom 6,5-8 kr. Troll Leif på HO som følger Kitron tett er fast bestemt på att vi passerer 9-10 kr før nyttår, kanskje noe optimistisk men en vet aldri.
Uansett dette er morro:smiley:

2 Likes

Det er stor forskjell i hva kursen burde være og hva den er i KIT og tror ikke dette endrer seg før noen store begynner å kjøpe. Hvis man ser på top20 så har det ikke vært mange endringer det siste året og vi har vel bare 1 ny på top10 og ellers noen endringer på 16-20. Uansett lett å glemme at KIT er opp 25.9% i år ( mer hvis vi tar hensyn til utbytte) så kan nesten ikke klage :slight_smile:

Jeg har et lite excel-ark hvor jeg har fyllt inn nøkkeldataene for hvert kvartal og regnet ut hva de siste fire kvartalers overskudd delt på antall aksjer ganget med aksjekursen. Den har ligget på mellom 9 og 11, med en litt stigende trend siden Q4 2014. Med andre ord, selskapet er nesten like underpriset nå, som det var i Q4 2014.

3 Likes

Underpriset ja, men det som alikevel er kult er trenden og den er opp. Nå tror jeg det er flere som ville vente etter Q2 fremleggelsen for å se om den litt midt på treet trenden som Q1 var ville forsette. Det gjorde den ikke, blir spennende å se de nærmeste dagene om den siger tilbake noe eller att folk tar ett lodd eller to på disse kursene.

Mulig jeg har spurt om dette tidligere. Hva vil utbytte i Kitron bli på? Når må en eie aksjer i Kit for å få utbytte, og når står dette på konto?

Hvis du tar med i ligningen at det finnes business cycles og kikker på gjennomsnittsresultatet fra de siste 8 årsrapportene så har du pe på 18,5. Revenuen er fremdeles lavere enn den var 2008, den går litt opp og litt ned. Nå skal jeg ikke si at selskapet ikke har snudd ting til det bedre og er sterkere nå. Men utifra et litt lengre historisk perspektiv så er PE litt mer kjedelig enn den er de siste 4 kvartalene.

Du må nok vente til april/mai neste år :slight_smile: I år betalte de ut 0.21kr per aksje og regner med det blir litt bedre neste år

1 Like

Er på mobil så får ikke sjekket men ser vel ut som revenue for 2016 blir på nivå med 2008(som var et veldig bra år) ? Hvis man itillegg tenker på hvor mye revenue de har mistet fra offshore/marine så vil jeg si at de tallene de leverer nå er veldig gode. Det viktigste for meg er uansett at de nå har en ledelse som gjennomfører strategien. Fra 2009-2014 følte jeg de hadde en bra plan men de klarte ikke å gjennomføre.

1 Like

Kitron har nå en stor del av volumet sitt i forsvarsindustrien som har lange stabile kontrakter, gjerne på ti år, mens de i 2008 hadde mye av volumet i offshore/marine som er kjent for å være særdeles syklisk.

Synes også du har et godt poeng at det er smart å være obs på nedgangstider. :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror det er lurt å se på long time averages og ikke bare twelve month trailing pga business cycles. F.eks i shipping hugger de opp båter når det er stor verdensflåte mens alle gjør masse bestillinger når verdensflåten er lav. Det vil svinge i alle bransjer.

Men det er interessant som du og @nofun sier at mye av kontraktene per nå ikke er i marine men i forsvar (jeg har ikke fulgt aksjen men ser backlogen i dette segmentet falt mer enn 70p elns i 2015 hvis jeg fikk det riktig). Det som er greit da er jo at hvis investeringene i offshore bransjen tar seg opp igjen så har de plutselig et svært marked de er helt klare for å ta sin bit av.

3 Likes