Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

ny analyse, target 6.5.

http://publish.fondsfinans.no/KIT2Q16Upd140716.pdf

2 Likes

Tror de må levere noen bra kvartaler til før vi ser 6.5kr. Nå håper jeg bare de kan komme seg over 5kr og holde seg der :slight_smile:

Vi kommer vel til å vake rundt 4,50 - 5,50 fram til neste kvartalstall, i stedet for 4,00 - 5,00 etter Q1-tallene. Jeg tipper vi øker rundt 50øre for hvert kvartal de leverer som stemmer med guidingen, så ca 5,50 etter Q3, 6,00 etter Q4, osv.

På et eller annet tidspunkt så vil nok kursen ha nådd igjen den underliggende verdien i selskapet. Det vil nok være et ok tidspunkt å vekte seg litt ned i aksjen, kanskje vi er der i midten av 2017? Jeg tror det er en god aksje å sitte med over tid, men kanskje ikke som 50% av aksjekapitalen som jeg har nå. :slight_smile:

3 Likes

Det vi ikke må glemme att til tross for att offshore sektoren deres nesten har stoppet opp, leverer de både omsetning og resultatvekst. Skulle denne komme tilbake vil jo være godt rigget for ytterligere vekst for Kitron. Kom over denne i Agder posten:
På grunn av den sterke omsetningsveksten har Kitron besluttet å øke produksjonskapasiteten ved å investere i to nye SMT-linjer, en i Litauen og en i Sverige. De vil være installert i fjerde kvartal 2016 i Litauen og i første kvartal 2017 i Sverige. :slight_smile:

2 Likes

(2016-07-20) Kitron er valgt som ny leverandør for Dentsply Sirona, verdens
største produsent av profesjonelle dentalprodukter og -teknologier.

Michael Geil, direktør for Bensheim-avdelingen til Dentsply Sirona, uttaler:

  • Vi er glade for å utvide vår portefølje av nøkkelleverandører for å fortsette
    å lede an i innovasjon og ytterligere forbedre tannbehandlingen. Kitron vil
    styrke vår leverandørkjede på kvalitet, leveranser og konkurransedyktige priser,
    samt videreutvikle vår kapasiteter innen elektronikk. Vi ser frem til et godt
    samarbeid.

Tommy P. Storstein, konserndirektør salg og marked i Kitron, uttaler:

  • Jeg er svært fornøyd med at Dentsply Sirona har valgt oss som en foretrukket
    leverandør. Som aktør innen sektoren medisinsk utstyr har de stilt ekstremt høye
    krav til produksjonsprosessene. Det faktum at vi nå har passert alle deres
    omfattende krav og gjennomganger, viser at våre langsiktige investeringer i det
    tyske markedet er i ferd med å gi resultater. Takket være vår lange historie og
    vår erfaring er vi stolte av å kunne tilby våre kunder produkter av høy kvalitet
    i tråd med kundens spesifikasjoner.
6 Likes

Er en del på XI som har fått opp øynene for KIT :wink:

3 Likes

dette er bare kjempebra, ett godt råd sitt musestille. Kitron vil generere mange penger for den langsiktige investoren :slight_smile:

1 Like

Solgte visst alle mine for 5.69 i åpningen, mens jeg sov.

3 Likes

En god trade for deg vil jeg si. :slight_smile:

1 Like

Jeg solgte 10k som jeg kjøpte på 4.7kr. Første salget på en god stund.

4 Likes

Hadde du de på egen konto siden du solgt de? Det er jo first inn - first out vet du :wink:

Mens jeg solgte 1350 aksjer som jeg hadde glemt i Skandiabanken. Kjøpt for 2,10, solgt for 5,79. Greit med litt gevinstsikring, og samtidig bare ha aksjer på en konto. Litt lettere å holde oversikten da. Morsomt med nesten 180% gevinst selv om det bare er småpenger. :smiley:

3 Likes

Nei hadde ikke egen konto så de jeg solgte i dag ble kjøpt 1.10 2010 til kurs 2.3kr :wink:

3 Likes

Det var det jeg tenkte. Gratulerer med suksessen :slight_smile:

1 Like

Siterer en post jeg la inn her i april 2015:

Til fortids-Christian: takk for at du lærte noe av utviklingen i KOA, så du bare har sittet stille og ventet på tredobblingen denne gangen.

Har et snitt her på 2,53, så 127% hittil + utbytte tilsvarende nesten 10% til. Fin aksje å sitte i. :slight_smile:

7 Likes

2,08 i snitt hvis jeg ikke justerer for utbytte og KIT er 70% av porteføljen min. Sjekket handlene mine i KIT og ser at jeg den 29.12 2014 kjøpte på 1.62kr . Kan vel si at det har vært en OK utvikling etter det :smiley:

7 Likes

Lynch har tatt en titt på Kitron og skrevet på HO. Tillater meg å gjengi den her. Halling.

KITRON - Interessant case

Har fulgt KIT en stund, og har alltid synes selskapet har hatt potensial, men inntil nylig har det ikke vært riktig for meg å kjøpe aksjen.

For mitt vedkommende gjelder strenge krav til bl.a. avkastning på kapitalen som blir investert og ikke minst god fri kontantstrøm.

Med dette som bakgrunn var det gledelig at resultatene gradvis begynte å bli bedre i 2015. Fasit for året ble fri kontantstrøm på 128 MNOK. Her må noe tilskrives lavere binding i arbeidskapital (ca. 58 MNOK). Dette er imidlertid en viktig del av strategien, raskere inndrivelse av fordringer, og lengre betalingstid hos leverandører. Derfor vil du også bl.a. se at de minsker antall leverandører de jobber med.

Utfordringen min med KIT var at man hadde ganske lite data. En svane gjør ingen sommer?

Mcap i KITRON er nå 984 MNOK, så ser man dette opp mot fri kontantstrøm 2015 så får du en multippel på 7,68x. Dette gir en implisitt yield på 13%, noe som må sies å være ganske bra sett opp mot andre selskaper.

Det som imidlertid er veldig spennende er presentasjonen fra CMD i februar.

Litt interessante tall som jeg synes det er viktig å ha fokus på:

  1. EBIT har forbedret seg 7 kvartaler på rad, fra 2 MNOK Q1 2014 - 33,6 MNOK Q4 2015. Marginen har gått fra 0,5% - 6,4%.

  2. De skal nå 3 milliarder i omsetning 2020 (10% årlig organisk vekst)

  3. EBIT marginen skal opp til 7%

  4. Investeringssyklysen er ferdig - CAPEX har ligget på 3,8% av salg de siste årene, mens den nå skal ned til 2,3% i 2016.

  5. Arbeidskapitalen skal ytterligere ned. I 2015 så var 26% av omsetning arbeidskapital (som var en klar forbedring fra året før), mens i 2016 sikter man på 20%.

6 (Den mest spennende sliden, cash flow): Dette er en form for guiding, og om du ser søylen for 2016, så kan man anta at fri kontantstrøm blir i området 150-180 MNOK.

https://gyazo.com/d0eab0a0a365c21dbdcb9f593818d803 (link til sliden)

Dette gir i så fall en fri kontantstrøm multippl på 5,46 - 6,46x. Implisitt yield er således på ca. mellom 15-18%.

Dette virker åpenbart alt for billig.

Ellers er det interessant at KITRON i 2017 mest sannsynlig vil være i en nettokontanter posisjon. Klarer de å holde samme fart på kontantstrømmen fremover vl de i prinsippet kunne utbetale 15-18% av hele markedsverdien som utbytte i årene fremover. Dette virker for meg som god risk/reward i dagens marked. Husk også at hele ledelsen + styret kjøpet aksjer som gale i 2014 og 2015 (på lavere kurser).

6 Likes

Har du kjøpt deg inn igjen Morti ?

Jeg hadde det litt morsomt i Excel, og ekstrapolerte tallene for Q3 og Q4 utfra Q2 tallene utfra hvordan de samme kvartalene utviklet seg i 2015.

Estimat for hele 2016 (2015 i parantes) blir da:

  • Revenue 2202 (1952) +12%
  • Ebit 143 (103) +38%
  • Profit 105 (72) +45%
  • Dividend 30 øre (21 øre) +45%

… så over til litt annen synsing. Jeg synes det nå ser ut som Kitron er i ferd med å nærme seg marsjhøyde når det kommer til marginer. Det som kan drive aksjen videre er økning i omsetning (som de har guidet), og at markedet er villig til å verdsette aksjen til høyere P/E multipler på grunn av dette.

Jeg tror aksjen kommer til å ende opp mellom seks og syv kroner ved nyttår, men at aksjen har potensiale for å gå videre opp hvis de fortsetter å guide 10% årlig vekst. I 2015 trodde jeg på en tredobling, og det er omtrent der vi vil være i slutten av 2016. Det var da en relativt idiotsikker investering i mine øyne, som ble styrket for hvert kvartal de la fram tall. Nå synes jeg aksjen ser ut som en god investering, men jeg ser ikke på aksjen som en doblingskandidat lenger, så risk/reward ser ikke like bra ut.

Samtidig, jeg sitter fortsatt med 50% av beholdningen min i Kitron og tror jeg kommer til å sitte en god stund til med mesteparten.

6 Likes

Ut ifra dette reinestykket hva blir PE på 7 kr. på forhånd takk