Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Jeg vet faktisk ikke hva Earnings for Kitron er, men hvis man bruker Profit i stedet (som er mer konservativt), så får man 173m aksjer* 7kr /105mnok = 11,5.

P/E er etter Q2 tallene på 12,3. Hintet er vel at Q3 og Q4 var svært bra i 2015. Guidingen fra Kitron tilsier at sjansene for tilsvarende gode Q3 og Q4 i 2016 er gode. Guidingen for 2016 har toppen av revenue oppe på 2250, mens ekstrapoleringen jeg gjorde endte på 2202.

Jo lenger Kitron fortsetter å levere gode tall og god vekst, jo høyere P/E burde de verdsettes til. P/E har fra Q4 2014 til og med Q4 2015 ligget mellom 8,8 og 9,9, som understøtter denne teorien, ettersom vi nå er oppe på 12-tallet. Det er forsåvidt også en sterk kursdriver. :slight_smile:

Btw: hvis det er noen som er sikre på hvordan man burde regne ut P/E for Kitron, så hadde jeg satt pris på en liten post på emnet!

3 Likes

Tusen takk for svar Christian:+1:

1 Like

P/E på dagens kurs = 12.89
Regnet ut av de siste 4 Q tallene. 10% guided vekst burde absolutt ha en høyer P/E

Pris per aksje delt på Earnings per share
Q2- 0.12 (NOK 0.08)
Q1 -0.06 (NOK 0.08)
Q4 -0.13 (NOK 0.10)
Q3 -0.13 (NOK 0.03)

1 Like

Min ordre var nær ved å fylles, men har enda ikke fått noe.

1 Like

Du sier det jo litt selv i posten din, hvis Kitron forsetter å levere som guidet må kursen oppover. Forsetter de og levere etter ledelsens utsagn, tror jeg att en kursøkning til 8,50 - 9 kr ikke er utopi. Ledelsen ser for seg 10% økning i året, skjer det vil de også kunne forsvare en adskillig høyere P/E. En annen ting er att Kitron har landet store kontrakter med selskaper som er verdensledene på sine områder. Dette blir lagt merke til i konserner som trenger denne type produkter som Kitron leverer og dette i seg selv er en fantastisk gratis reklame. Nåløye er supertrangt for å i det heletatt få lov til å levere varer til mange av Kitrons kunder. Tror de nye produksjonslokalene og produksjonslinjene til Kitron, vil hjelpe dem til ytterligere flere prestisjekontrakter i nær fremtid. Som igjen sakte men sikkert vil åpne enda flere øyne for denne juvelen på OB. Dette vil forhåpentligvis føre til litt mere handel med Kitron aksjer og da får vi kanskje flere hus på banen med analyser også etterhvert .

3 Likes

Nå ser jeg i hvertfall ordren min i ordrelista på 5 i dybden :slight_smile: Nærmer seg…Liker ikke å være så tålmodig, men håper det lønner seg.

1 Like

Jeg ser på det som sannsynlig at vi vil nærme oss fem blank før neste kvartalstall. Det er fortsatt veldig lavt volum.

Ergrer meg fælt at jeg solgte meg ut av dette selskapet fordi jeg trodde NOD kom til å stige.

Blandt de fineste aksjene på børsen.

2 Likes

Jeg solgte meg ut av KOA på 1,78 for 10% gevinst i stedet for å sitte på å opp til 5-8kr fra 200% til 350% gevinst. Derfor jeg ikke tradet nå på 5,8 selv om jeg tror aksjen skal ned til 5kr på kort sikt. På lang sikt tror jeg på 7-8kr og det er tungt å løpe etter.

2 Likes

Fikk nå 4000 aksjer på 5.38 nå. Har mer liggende nedover.

5 Likes

Fått flere aksjer til 5.24 i dag :slight_smile:

3 Likes

Jeg ser foresten at Kitron skal holde en presentasjon på det investorseminaret som Norne/XI skal ha i Vilnius 23-24.september. Jeg har ikke mulighet til å være med selv men blir interessant å se om kursen får en liten boost etter seminaret :wink:

5 Likes

Fra http://www.xtrainvestor.com/en/content/8september-uenige-om-statoil-rapport-kl-10-enormt-lagertrekk :

Pareto fremhever at Kitron-aksjen er attraktivt priset på anslått EV/EBIT 9 for 2016, dette anses lavt i forhold til sammenlignbare selskap og spesielt grunnet de sterke vekstutsiktene som støttes av ordreboken.

6 Likes

Jeg hadde egentlig et kursmål på 4-6kr som vi har oppnådd nå, og skulle solgt meg ned, men bakgrunnen for kursmålet mitt har hele tiden endret seg, ut fra hva Kitron har levert, så nå er vi fortsatt nedenfor det nye kursmålet mitt.

Det morsomme her er at jeg har brukt 12 måneder trailing P/E hele tiden, så ingen ekstrapolering framover. Dvs at som jeg ser det, så trenger de ikke videre vekst for å gå opp i kurs. Alt tilsier derimot at det blir videre vekst.

Jeg synes kursen har tatt seg godt inn igjen etter den vanlige dippen etter kvartalstalloppgangen. Vi er nå ganske nære 5-år-høy, og det er før de kommer med tallene for noe jeg forventer blir et sterkt Q3.

(Jeg solgte ca 10% av aksjene tidligere i år, men det var først og fremst fordi de lå i Skandibanken og ikke Netfonds som jeg bruker til alt annet.)

3 Likes

Jeg hadde også en plan om å selge fra 4kr og oppover men har ikke solgt noe enda. Jeg vurderer hele tiden om jeg skal selge litt men så lenge KIT leverer som guidet blir det nok bare med vurderingen ;). Tror vi ser 6kr+++ hvis de leverer et bra Q3 og da bør jeg nok redusere med 5-10%.

3 Likes

Ikke glem att historisk er Q4 det sterkeste Q for Kitron, personlig tror jeg Kitronkursen er ett godt stykke unna det de burde vært priset til. Jeg tror ledelsen har stålkontroll på driften og reiner med att vi får enda mere på bunnlinjen, når vi får inn full effekt fra nye lokaler og nye produksjonslinjer. Hvis ikke verden tryner er jeg nesten helt sikker :grin: på att 2016-2017 blir årene Kitron kommer til å reprises i aksjemarkedet. Da vil de for alvor ha vist markedet hva de er gode for og markedet blir “nødt” til å prise dem deretter.

Synes chartet ser klappet og klart ut for videre oppgang. :slight_smile:

2 Likes

Tut tut! :rocket:

Lurer på om vi får noen XI effekt etter presentasjonen ( av CEO ) senere i uken :wink:

BTW, var det ikke noen fra CPLA som kjøpte seg opp i fjor høst også og solgte seg ut igjen etter Q3 presentasjonen ?

1 Like