Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Alle står i tråden her unntatt den første for flere år siden da jeg gikk i null. Har hatt mange gode trader her, men de siste handlene mine som står i sms loggen min her var inn på 4.42 ut 4,70 og 4,67. Inn på. 4.44 ut på 4.69. Inn på 5.24 og 5.38 ut på 6.30. Og inn på 5.23. Der sitter jeg nå :slight_smile:

1 Like

Når sant skal sies, og ref grafen over, så skal det være godt gjort å ha tapt på å trade Kitron.

Så, det blir 28 + 25 + 106 + 57 = 216 øre, mens aksjen har gått 4,42 - 5,80 eller 138 øre. Bra meravkastning det (har bare tatt med den “beste” traden hvis du har flere “kryssende” kjøp/salg).

Jeg tror de fleste som hadde tradet Kitron aktivt hadde klart noe i nærheten hvis beløpene ikke er altfor store. Dessuten har du postet kjøpene her, så ikke skryt, bare en liten oppsummering. :smiley:

Jeg har ikke kjøpt opp på dippene eller solgt meg ned på toppene, noe jeg helt klart kunne ha gjort med f.eks 25% av beholdningen min. Jeg kom heldigvis i gang tidlig, med et snitt på 2,53 + utbyttet for 2015. :slight_smile:

1 Like

Jeg har aldri solgt en Kitron aksje med tap. Og hadde noen trader tidligere også. Husker ikke helt hva og hvor. Men at jeg solgte de med profitt. Men som sagt, aksjen har gått en vei :slight_smile:

Tanker om Q3 og forventinger? Begynner å nærme seg. Større fond og aksjonærer tar plass og kjøper foreløpig mens det er billig.

Har planer om å ta ut endel av kapitalen i løpet av november, og vil få med meg maks mulig avkastning i Kitron før den tid.

Jeg er longterm, men grunnet reise kreves det en liten alokering :stuck_out_tongue:

Finner ikke mye negativt å sette fingeren på gitt. Da måtte det være at Kitron som alle andre selvsagt er utsatt for makroøkonomiske nedtrender, og når de har rigget seg for å vokse blir det litt kinkig om kundegrunnlaget minker.

2 Likes

Hvis du ser på guidingen, så forventer jeg noe midt på treet der for 2016. Dvs at Q3 og Q4 blir veldig bra, ettersom hverken Q1 eller Q2 var veldig bra utfra guidingen. Kursmessig så tipper jeg vi ligger rundt 7,50 etter Q4, på kort sikt, så tror jeg vi kan komme opp i 6,50 igjen.

… Hvis de leverer i bunnen av guidingen ut 2016, så er det ikke sikkert vi skal så mye lengre enn 5-6 kr på en stund.

Hva tror dere om topp og bunnlinje de neste par kvartalene? EBITDA marginen har vist en solid trend den siste tide og virker til å ha stabilisert seg på rundt 8% de siste 4 kvartalene. Synes Kitron faktisk ser ut som et av få value case innen tech, med en P/E på 13,4 selv med en omsetningsvekst på 12,9 % siste 12 måneder og en EBITDA vekst på 55,8% siste 12 måneder. Innsiderne glimrer imidlertid med sitt fravær her…

Innsiderene eier vel allerede en del aksjer + en hel haug med opsjoner

1 Like

Styret og ledelse eier 495 600 aksjer totalt og ledelse samt ledende personell sitter i tillegg med 3 000 000 opsjoner. Opsjonene er forsåvidt greit nok, men det er forskjell på om ledelsen får opsjoner (mest som en slags bonus på eksisterende inntekt) og om de bruker sine egne penger på et selskap fordi de har troa på selskapet. Det siste gir meg en mer betryggende følelse, og dette har ikke skjedd de siste 12 månedene ifølge stockfiltr hvertfall.

1 Like

Norne kommer med Analyse av KIT til uken, 8kr target. Skal dele analysen iløpet av helgen.

4 Likes

KIT_2016-10-11.pdf (888.3 KB)
KIT_2016-10-11_Presentation.pdf (1.2 MB)

Always improving on 100 processes

Kitron manufactures electrical components for companies as diverse as GE Healthcare, Kongsberg Gruppen, ABB, Volvo, Tomra, Rheinmetall, Northrop Grumman, SAAB, Thales, Airbus etc. It adds value by being flexible in making a specialized product with the highest quality requirements. Kitron’s production is equally split between Norway, Sweden and Lithuania with some small production in China and the US.

We had the pleasure of getting to know Kitron CEO Peter Nilsson at Norne/XI Small & Mid Cap Seminar in Vilnius September 23rd. Earlier we had seen him give a speech at their 2 hour long CMD that is still available on the internet. Kitron’s CMD was impressive because it showed the changes that are taking place for strategy, finances, sales and operations with goals set for 2020 on a wide range of parameters. It is like watching a presentation for a 10 times larger Finnish, Swedish or Danish company explaining why it just made a bolt-on acquisition adding 20% to its sales.

When we met him and listened to him in Vilnius the missing pieces fell into place. He has the good mixture of having learned production at Ericsson and how to manage production at US Sanmina with detailed goal setting. There are always 100 things that need to be improved in a company and not just one, he said. Each of the 100 processes are separated into up to 4 steps on a timeline. STEP 1, STEP 2, STEP 3, STEP 4. Management by stepping it up. It is great that small Norwegian technology companies can have coaches like this.

Because, what was it that suddenly made a sleeping Norwegian industrial company with 2% EBIT margin decide that it had to improve? It was probably because the Finnish chairman representing the largest owner Sievi Capital Group with 33% saw that the company could do better. Last week Sievi sold all their Kitron shares for NOK 5.1 each to many different Norwegian investors. This marks the end of the beginning of the restructuring for Kitron, but there is still more to come. It looks like there is a good plan in place for the next 4 years. Our one worry for the Kitron stock which we have flagged with both the CEO & CFO is that the Norwegian Krone strengthens so much towards the SEK, EUR & USD that the translation effects of profits made in Sweden and Lithuania brings so much currency headwind that it pauses the momentum of the stock for a year.

The investment case for our Buy recommendation on Kitron with NOK 8.00 target price is on the next page followed by detailed estimates for P&L, Balance Sheets & Valuation on the following pages.

8 Likes

Lærte mye nytt, tusen takk!

Bare hyggelig, kom en analyse fra et annet hus for en uke siden, skal se om jeg finner den også

1 Like

Takk @Evilfreud Kos te kaffen :slight_smile:

ABG drev vist å ringte rundt til større aksjonærer i KIT igår, en aktør ønsker å kjøpe et antall aksjer. Kursen de tilbudte var ikke allverdens. Men basert på oppgangen nå tyder det på at de måtte handle over børs istedet.

1 Like

Kitronpresentasjon live kl 13 http://goo.gl/nXFVU1

4 Likes

Noen som ser på ? Har ikke muligheten selv men regner med at det er omtrent samme opplegg som de kjørte sist måned på Norne/XI seminaret.

Fikk ikke sett på presentasjonen men fy fader for ett eventyr Kitron er. Nå har vi i tillegg fått volum i aksjen som flere her har etterlyst. Tror flere hus kommer på banen etter hvert nå som de lukter kurtasje… Gode selskaper blir oversett av husene uansett hva de leverer, hvis det ikke er kurtasje i andre enden. Nå er vi der, så vil tiden vise om de synes Kitron leverer godt nok til att de tar opp dekning. Moro blir dette fremover med eller uten husene, leverer Kitron som guidet er det ennå langt opp til toppen. jeg har fremdeles klokketro på att 8,50-9 kr ikke et utopi for Kitron

4 Likes

Ser ut som om Kongsberg solgte KIT aksjene sine.

2 Likes