Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

@Morti Dette er første gangen du har solgt uten at jeg er enig at det er et godt tidspunkt. Er det fordi du frykter en dårlig Q3 rapport 25. oktober?

Solgte pga at fondet solgte 3 mill. Pga kongsberg salget. Og pga at børsen er nesten i ATH. Nå har jeg kun litt funcom. Og de ligger også for salg. Cash is king føler jeg nå.

3 Likes

Tror ikke det er første gang Morti selger seg ut rett før en Q rapport.

EDIT: så vidt jeg husker var det uansett dårligere timing sist

Det fondet sitter jo fremdeles med nesten 7mill aksjer :slight_smile:

EDIT: eller det vet vi jo egentlig ikke og de kan jo ha solgt litt etterpå også. Har nok uansett fremdeles mer aksjer enn meg :wink:

1 Like

Jada det var vel ikke 1 avgjørende faktor. Jeg er veldig skeptisk til børsen nå. Det påvirker mest. Jeg har vel egentlig aldri hatt en trade med minus i Kitron. Men kunne sikkert timet utgangen bedre noen ganger. Er ikke redd kvartalsrapporten. Mer redd for tradere. Nå kan jeg slappe av. Neste uke er veldig travel. Har lagt inn ordre på 5.30. Men tror jeg øker den til 5.40. Er ikke værre enn det :slight_smile:

1 Like

Du har gjorde flere gode valg i den senere tid angående kjøp og salg Morti :clap:
jeg tror att du var litt rask på labben denne gangen, årsaken til det er att senest for 5 dager siden sto ledelsen og roset seg selv opp i skyene. Hadde det vært skjær i sjøen tror jeg att de ville tatt det med i presentasjonen for å ikke tape ansikt den 25 under Q3 fremleggelsen. Som jeg har skrevet tidligere er det ikke udelt positivt att store eiere selger seg ut, men vi vet ikke hvorfor de har tatt dette valget. Hadde Sievi planer om å prøve og overta Kitron? Ble det for dyrt? Nøyde de seg isteden med en saftig gevinst på aksjene sine? Det er heller ikke helt problemfritt for Kongsberggruppen å tildele store kontrakter og samtidig sitte på eiersiden i Kitron.
Å tildele kontrakter til “seg selv” i bedriftsverden gjør att forstørrelsesglass og lupe blir tatt frem av konkurrentene for å eventuelt finne feil i kontraktstildelingen.
Jeg vet ikke om noe av dette har noe rot i virkeligheten (unntatt det faktum att ledelsen ikke ga NOEN signaler om att noe var galt for 5 dager siden) men det må være lov å spekulere.
På den andre siden har disse salgene hatt ivertfall hatt en synlig og ønsket effekt, vi har fått en massiv økning i omsetningen fra 10-25000, til flere hundretusen solgte/kjøpte om dagen. Dette vil med meget stor sannsynlighet øke interessen for akjsen fra husene og trading investorene og jeg venter i spenning på att analysene vil komme. Disse vil komme inn med kursmål fra 8 kr, og oppover :laughing:
Nei mitt syn på Kitron er ikke vesentlig forandret etter salgene, Q3/4 fremleggelsene vil vise om salgene var strategisk motiverte eller om Sievi/kongsberg satt på info som jeg ikke har.
Skulle det siste vise seg skyter jo ledelsen seg selv i foten ved å ikke opplyse om noe av dette under kapitalmarkedsdagen.
Ordrereserver øker, omsetning øker, marginer øker, resultatene øker = Økning i kurs.
Ha en flott søndag forumvenner, måtte førjulspresangene bli mange og store uansett hvilke aksjer dere sitter i :gift:

7 Likes

Veldig interessant å se hvordan du tolker de store transaksjonene vi har sett i Kitron @Halling. Analysen din av likviditeten i aksjen var veldig interessant, og jeg tror du har rett. Vi har jo sett at rent kortsiktig, så har de store salgene ført til litt kursfall, men det tror jeg kommer av at det er mange aksjer som bytter hender om dagen. Mao, på kort sikt, så fører salgene til litt salgspress, på lengre sikt vil det føre til økt volum og en kurs nærmere guidingen vi har sett.

Det blir spennende å se hvordan Q3-tallene blir. De bør være relativt gode for at Kitron skal kunne nå noe annet enn bunnen av forventet omsetning osv.

1 Like

Når kommer Q3 tallene?

Kvartalstallene kommer tirsdag 25. oktober

1 Like

Allerede på tirsdag ifg Nordnet. :slight_smile: Blir meget spennende!

Ryktene sier at tirsdag 25 oktober… er på tirsdag :wink:

Haha hva søren, vet ikke om jeg har åpnet fanen og glemt den eller noe. :smiley: Svaret hans var ikke der på min pc!

2 Likes

Lov å være litt distre :stuck_out_tongue:

Topp20 sitter nå på 63% av aksjene.

UBS AG A/C Omnibus-Disclose 29 835 908 17.25% NOM*
MP Pensjon PK 10 282 537 5.94%
Morgan Stanley & Co. Ms & Co Intl Plc Msi 9 875 400 5.71% NOM
JP Morgan Chase Bank JPMCB RE HB Swed Fun 6 000 000 3.47% NOM
Delphi Kombinasjon JP Morgan Europe Ltd 5 371 764 3.11%
Swedbank Generator 5 089 901 2.94%
Delphi Norge JP Morgan Europe Ltd 5 029 411 2.91%
Verdipapirfondet Par 5 000 000 2.89%
Toluma Norden AS C/O SEB London 4 091 176 2.37%
SES AS c/o Advokat Bertel O Steen 4 000 000 2.31%
Verdipapirfondet Del JPMorgan Eurpoe Ltd 4 000 000 2.31%
Statoil Pensjon C/O JP Morgan Chase 3 788 176 2.19%
Pareto Securities AS Meglerkonto Innland 3 138 182 1.81% MEG
Danske Invest Norge 2 750 000 1.59%
Jomaho AS 2 500 000 1.45%
VPF Nordea Avkastning c/o JPMorgan Europe 2 420 591 1.40%
Skandinaviska Enskil Seb S.A. Client Asse 2 000 000 1.16% NOM
Verdipapirfondet DNB 1 960 784 1.13%
Bergen Kommunale Pen 1 750 000 1.01%
Hybrid AS 1 500 000 0.87%

4 Likes

Ser vel ut som om flere av de som tok i nedsalget til Sievi også har tatt deler av aksjene til KOG.

rt 5.72 begynner å ligne noe nå snart :slight_smile:

1 Like

De endringene vi har sett de siste dagene blir små i forhold til den som kommer i morgen hvis de ikke leverer :slight_smile: Leverer de som guidet så tror jeg vi er over 6kr igjen.

1 Like

Håper de leverer så kan jeg godt kjøpe for 6 kr. Men ikke for 7 :slight_smile:

1 Like

Da er dagen her, lurer på om det blir sjampanje ,en grei rødvin eller en lettøl på meg i kveld…:wink:

1 Like

Tror vi kan utelukke Champagne, da ville de vel ikke solgt? Men en god rødvin/ sterkøl kan det fort bli :smiley:

1 Like