Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Oss småfisker får nøye oss med en Pepsi max :sunglasses:

Håper nesten på skuffende resultat så jeg kan kjøpe meg litt opp… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Skuffende tall og guidingen ble dratt ned. Valutaeffekter som drar det ned, men jeg tror disse til en hvis grad er varige.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20161025.GlobeNewswire.HUG2051065

1 Like

td:

Oslo (TDN Finans): Kitron fikk et resultat før skatt på
23 millioner kroner i tredje kvartal 2016, mot 31 millioner kroner i samme
periode året før.

Det fremgår av Kitrons kvartalsrapport tirsdag.

Ebitda ble 41 millioner kroner (37). Driftsresultatet ble
30 millioner kroner (26), mens driftsinntektene ble 463 millioner kroner (468).

Ordrereserven endte på 980 millioner kroner pr tredje
kvartal, en oppgang på sju prosent sammenlignet med samme tidspunkt i fjor.

Selskapet har tidligere har tidligere indikert at det
venter omsetning på mellom 2,05-2,25 milliarder kroner i 2016. De skriver nå at
de ser omsetningen i den lavere halvdelen av det spekteret, som følge av
valutaeffekter og utsatte prosjekter.

Selskapet gjør ingen endringer på den tidligere guidingen
om en driftsmargin på 5,3-6,3 prosent i 2016.

ØT, [email protected]

TDN Finans, +47 21 95 60 70

1 Like

Web pres starter nå 08.30

http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=40091248

td:

Oslo (TDN Finans): Kitron har fått en kontrakt med en
verdi på flere millioner dollar med Lockheed Martin for produksjon av bakplanet
(Integrated Backplane Assembly - IBA) for F-35s low rate initial
production-program, LRIP 11, melder Kitron tirsdag.

Leveransene begynner i 2016 og avsluttes i 2018.

-Etter år med leveranser til de tidligere fasene av low
rate initial production-programmet er det godt å se volumet øke til det omfang
som er ventet ved full produksjonstakt, sier administrerende direktør Hans
Petter Thomassen i Kitron Norge.

SH, [email protected]

TDN Finans, +47 21 95 60 70

3 Likes

Krydre dårlige nyheter med en god. Veldig usikker om man skal kjøpe mer , selge eller bare sitte.

2 Likes

Usikker selv :slight_smile: Men tror Nordnet kjøpte mest de 2 siste dagene, så sikkert mange som håpet på rask gevinst.

Kan vel bruke @Morti som støtte ned på 5.4 :wink:

Konkluderte med at jeg sitter og lukker øynene, KIT er long. Så får man heller glede seg over funcom.

Jeg er usikker her. Tror jeg muligens skal bruke Holmes sitt tips om å kjøpe i sluttauksjonen. Nei forresten, da er jeg jo ikke på kontoret. Nei må nok bare legge ut en ordre en plass i løpet av dagen. Kanskje i morgen. Har ikke fått lest noe enda heller. Travelt.

1 Like

Det med sluttauksjonen handler mer om å fange brudd opp eller ned, dersom du fisker kan du godt legge ut en kjøpspost der du er fornøyd.

1 Like

Tipper vi faller tilbake til 5,30 - 5,60, muligens lenger midt mellom Q3 og Q4 tallene. Neppe under 5kr.

Jeg ser jo for meg at NOK vil styrke seg mot USD framover, og vi har jo her sett at det slår ganske hardt ut. Nå var det kombinert med at ordremengden de skulle utføre i Q3 ble redusert også, så vi fikk et dobbelt utslag, så kanskje det ikke er så ille som det ser ut.

Jeg endte opp med å beholde aksjene mine, men jeg ser jo at min gamble med å holde på aksjene over Q3 tallene ikke lønte seg og at @Morti var smart som solgte. Dessverre. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvorfor tror du nok vil styrke seg? Den har gått en del nå

Hvis nok skal fortsette opp så bør vel det skje samtidig som oljeprisen stiger og økende aktivitet i den sektoren?

1 Like

Pga den litt større nedadgående trenden. Jeg tror USD er sterkere enn den burde være:

2 Likes

Morti ass, what a baller.

6 Likes

Interne lån står for mesteparten av resultattapet.

[quote]During the quarter net financial items amounted to a net cost of NOK 7.4
million. The corresponding figure for third quarter last year was a net gain
of NOK 4.9 million. The main reason for the change was currency effects
on intra-group financial loans. Intra-group financial loans to subsidiaries
in foreign currencies as of 30 September 2016 total USD 11.0 million and
EUR 1.9 million.[/quote]

Så datterselskapet låner opp i USD og investerer dette i maskiner og eiendeler som balanseføres i NOK), som betales tilbake i USD som er nå verdt mindre NOK? :confused:

Q1 og Q3 var “dårlig”

Samme som USD/NOK

Personlig synes jeg USD ser ganske sterk ut teknisk med støtte på 8 kroner, men det er så klart vanskelig å spå utviklingen.

Dette blir jo delvis et valuta-bet.

Forskjellen mellom driftsresultatet og resultat tenker du på? Valutaen hadde nok også en effekt på topplinjen som ikke kommer like klart fram, som påvirker både driftsresultat og resultat. Jeg hadde ventet omsetning på godt over 500MNOK, og vi endte på 463MNOK. (Delvis pga færre en ventet ordre i Q3 også, så ikke bare valuta-effekter)

Konklusjonen min er ihvertfall at veien opp til 8kr kommer til å bli vesentlig lenger enn det så ut som. :wink:

Jepp, noe sånt, og de sa de hadde hatt det tilsvarende den andre veien, så dette er en devis reversering av en regnskapsmessig positiv valuta-effekt.

Valutasikring/hedging?

@Nofun fant ut av det tidligere:

1 Like

Enig i at topplinjen også påvirkes, men et viktig negativt bidrag kommer fra financial items som går rett på bunnlinjen. Over 12 millioner sammenlignet yoy

1 Like