Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Så det du sier er at jeg burde tolket Q3 mer positivt og at magefølelsen som sa jeg ikke burde selge stemte? :smile:

Det er den positive tolkningen :slight_smile:

Hvis du tror på sterk nok fremover kan det være grunn til å være forsiktig, men det er vanskelig å spå. Skal usd/nok tilbake på nivå som tidligere vil det slå på både topplinje og bunnlinje, men jeg har blitt mer bullish til dollar i det siste.

En sterk krone vil ikke bare være negativt for Kitron, men hele den norske eksporten/konkurransekraften.

En disclaimer her også at Kitron er ikke et selskap jeg følger i særlig detalj, og har ikke noe sterkt syn på aksjekursutvikling. Bare var interessert i disse valutaeffektene på et generelt grunnlag, kan slå inn på flere selskaper.

Har hatt kjøpsordre liggende på 5.40. Fikk ikke noe. Ser dagens low er 5.40. Faen!

2 Likes

Ja ja her sitter jeg med lettølen min :wink: Jeg kommer ikke til å selge noe, velger å gi ledelsen en sjanse til. Veldig nedgang i offshoredivisjonen, men pen økning andre steder.
Synes vi kunne fått litt mere info om hvor mye ordre som er skjøvet ut i tid og hvor mye dette har påvirket resultatet.
Ser også att kostnadsprogrammet deres virker.
Oppe i all denne “elendigheten” tørr jeg minne om att rundt årsskifte lå Aksjen rundt 3,90. etter en sterk sluttspurt i dag endte vi på 5,75! Går det ann å være misfornøyd med kursutviklingen? Ingenting går 100% knirkefritt, ivertfall ikke i min verden. Greit vi hadde en dump i veien i Q1 grunnet dette mislykkede oppkjøpet, nå kom vi inn på den svakere siden av det vi kunne ønske. Men det er jo ikke katrastofalt dårlig, det er flere lyspunkter i rapporten. Produksjonen er utsatt, ikke kansellert, valutaeffekten er jo det som er vanskeligst å få gjort noe med.
Må se nøyere igjennom tallene men synes slettes ikke dette er dårlig, ser mere på det som en pust i bakken.

1 Like

Jepp, og de har jo faktisk ikke bommet på guidingen de har kommet med, bare endt opp i den nedre halvdelen. Marginene ser jo fortsatt ok ut. Jeg liker også at de faktisk oppdaterer oss nå på hvor i guidingen for 2016 de tror de ender opp. Vesentlig bedre kontroll enn f.eks i NAUR som plutselig fant ut at de trengte noen millarder ekstra på å få gjennomført prosjektene sine…

Samtidig, jeg drar ned kursmålet mitt for Q4 rapporten fra 7,50 til rundt 6,50. Det kommer et bra utbytte til våren, men det så vesentlig bedre ut.

2 Likes

Ja og selv nedre halvdel gjør att 2016 blir betydelig bedre enn 2015, om tre måneder vet vi hvor bra det ble og hvor langt 2016 klarte å dra oss opp kursmessig .

1 Like

Har vært offline hele dagen og fikk en haug med meldinger om kitron når jeg kom meg online så fryktet det verste. Etter å ha sett webcast’en så synes jeg det ser OK ut men tror ikke vi ser 7kr med det første.

3 Likes

Veldig fornøyd med dagen i dag, sluttet på 5,87, opp 2,1% på en meget svak børsdag :+1:
Edit: har du kommet deg inn igjen Morti ?

3 Likes

Tror du kan dra opp igjen kursmålet ditt Christian, kan se ut som markedet synes det er på tide og prise Kitron litt høyere, selv om de kom inn sånn midt på treet Q3.

Kanskje? Jeg har 6,50 som kursmål for Q4. Jeg mener jeg selv at Kitron fint burde kunne prises til PE 15-18 og har lenge vært priset til PE 10-14. De har jo underlevert litt i 2016, men det er jo fortsatt sterkere enn 2015 som var et knallår. Kanskje bare jeg som hadde for høye forventinger? De ender jo høyst sannsynlig innenfor guidingen.

Blir det et bra Q4 så ser vi nok 7kr, et dårlig Q4 gir nok 6kr, så derfor jeg tenker 6,50 er ok. Samtidig, de vil jo da komme med en ny guiding, og hvis den er god, så stiger nok aksjen tilsvarende. Kitron har vært flinke med guidingene sine. Tilsvarende, en svak guiding vil bli tatt på alvor.

Jeg tror nok kanskje tiden med 50% - 100% oppgang i året er i ferd med å dabbe av litt. :wink:

1 Like

Kanskje men klarer de det som er guidet fram mot 2020 så burde 2017 bli hyggelig :slight_smile:

1 Like

De har vel allerede kommet litt skjevt ut for å nå det målet?

Det vi ikke må glemme er att offshore divisjonen deres ligger med brukket rygg, sammen med resten av denne bransjen. Til tross for dette leverer Kitron. Når dette segmentet tar seg opp igjen, er Kitron klar for å ta sin del av kaka. Vi kommer ikke til å oppleve gammel hallelujastemning i offshore, men det kommer til å måtte investeres i denne bransjen i flere tiår fremover(heldigvis for Norge). Dette kommer da oppå det Kitron leverer oss nå, Når dette skjer, da er kursen til Kitron to sifret :relaxed: Dette skjer ikke i morgen, men jeg tror heller ikke att det blir så mye dårligere enn det vi så i Q3 fremleggelsen. tipper dette segmentet begynner sånn smått å røre litt på seg etter vi har fått q4 fra Kitron. Så vis vi kan få +5-10 Mill i qet herfra istedefor -10Mill som vi fikk nå, kommer dette til å hjelpe på resultatene.
Det jeg vil frem til er att ledelsen i Kitron så faresignalene i offshore tidsnok og snudde seg rundt og fant nye markeder å omsette i og styrket posisjonen sin ytterligere der de allerede var inne med gode leveranser. Hadde de sovet i timen, kunne dette fått ett helt annet utfall enn det vi opplever nå. Kred til ledelsen i selskapet :wave:

2 Likes

De ligger bak skjemaet for å klare 10% vekst i år og tror ikke de klarer det selv om det kanskje ikke blir langt unna. Siden de sier at noen prosjekter som skulle vært levert i Q3 er forsinket/flyttet tror jeg Q4 2016 blir bedre enn Q4 2015 og at de havner rundt 8% vekst i år. Klarer de uansett 10% vekst i årene som kommer så vil de vel selv med 2050 i 2016 havne på 3000 i 2020. 2020 er uansett veldig langt fram og mye kan jo skje før den tid :slight_smile:

2 Likes

Fra Agderposten:
Nå skyter jagerfly-programmet fart for Kitron
Etter ti år med leveranser til Norges nye jagerfly, F-35, har Kitron sikret seg en av de mest omfattende kontraktene hittil.
Hele sju ulike deler på F-35 produseres i Arendal og sendes til San Diego og New York. Men for hvert steg i utviklingsprogrammet, må Kitron kjempe om å få levere delene de har levert tidligere.
Nå er de sikret produksjon av det elektroniske bakplanet (Integrated Backplane Assembly – IBA), der mesteparten av det avanserte utstyret kobles til, fra i dag og frem til 2018. Verdien på leveransene til jagerflyprogrammet er i år på 50 millioner kroner, men det er ventet å øke til 200 millioner årlig inne få år når produksjonen når toppen.

– Nå skyter leveransene fart. Etter år med leveranser til de tidligere fasene av «low rate initial production» programmet er det godt å se volumet øke til det omfang som er ventet ved full produksjonstakt, sier Hans Petter Thomassen, administrerende direktør i Kitron Norge.

Avansert elektronikk
F-35 er et femtegenerasjons jagerfly, som i foreløpige tester har flydd fletta av vårt nåværende jagerfly, F-16.

Kitron i Arendal leverer deler til både baksystemene, radaren og flere andre av systemene ombord.

– Vi fortsetter å vinne kontrakter med F-35 på grunn av den tekniske kompetansen vi har i Arendal og vi ser investeringene i utstyr der, gir uttelling, sier Kitrons konsernsjef, Peter Nilsson.

Det tar minimum 18 måneder fra der begynner arbeidet med å vinne en kontrakt, til tildelingen skjer.

Nye kontrakter
– Vi jobber aktivt med å sikre nye kontrakter. Det at vi vinner stadig nye kontrakter for F-35 gjør at vi får en sjanse til å ta kontrakter med andre forsvarsbedrifter som er med i gjenkjøpsavtalen Norge har, siden vi er partnerland i utviklingen av jagerflyet, sier Nilsson.

Han mener Norge er et av partnerlandene som har fått mest igjen for å være med på utviklingen av F-35.

Det er første gang et amerikansk jagerfly har deler fra bedrifter utenfor Nord-Amerika.

2 Likes

De tar nok munnen litt for full der, jeg var som ung og lovende på bedriftssbesøk hos Nera i Bergen og fikk selv se deler de produserte for F-16:


Men Kitron sin leveranse til F-35 er nok veldig mye mer vesentlig enn det Nera leverte den gang.

1 Like

KOG leverte vel ikke akkurat bra tall så kan jo være en av grunnene til at de solgte. Jeg synes uansett at det er rart at de 2 største eierene ( med over 50% av aksjene ) selger seg ut iløpet av noen uker. Det positive får være at det er større aktivitet i aksjen og at det har kommet en del fond inn på eiersiden.

1 Like

Der fikk jeg 10k for 5.7 :slight_smile:

1 Like

Prøver på 10k til på 5.66 just4fun