Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morrow Bank MOBA - (tidl Komplett Bank (KOMP))

Mulig vi skal innom emisjonskursen på 18.50 som fungerer som en naturlig støtte. Syntes det var overraskende at KOMP skulle gå så mye på Pareto sin analyse, og langsiktig er det sundere for kursen at vi ser en liten tilbakegang nå. Jeg forventer ikke å se de store endringene i aksjekursen før andre halvdel 2018 :slight_smile:

Hva er reglene for å oppdatere aksjonærlistene? På komp sine nettsider er de ikke oppdatert siden 10.okt…

Det er nok helt innenfor.

Er jo bare aa bestille lister hos megler om du vil ha mer.

:thinking:

Siden vi ikke har en generisk forbruksbanktråd, så tar jeg bare den her. Tror det kan påvirke flere aktører i bransjen negativt. Spesielt de som allerede er godt etablert.

Jeg tenker nok at bank Norwegian kanskje kjenner det mest.

Det er jo bare vås fra regjeringen. Det som hadde funket var et kredittregister så de aldri ga lån til folk som allerede var syltet ned i gjeld. Har en kompis som er i den situasjonen, og disse reglene hjelper ikke han, ettersom han betalt alt til tiden før alt raknet på en gang.

Konklusjonen min er at dette ikke er nok og at Bank Norwegian kommer til å klare seg helt fint.

1 Like

Er spennende å se hva som skjer av reguleringer i år.

Forøvrig kommer kvartalsrapporten for 4. kvartal 15. februar.
Spent på hvordan det ligger an med etablering i Sverige. :smile:

1 Like

vi må huske på det er MANGE forbruksbanker som enda driver med slike “500%”-renter.

det er dem de prøver å få has på.

NOFI og KOMP er banker som ønsker å promotere produktet sitt akkurat på lik linje som alle andre banker,-men media har satt sin elsk i å sette forbruksbanker i et dårligt lys,-der de unnlater å nevne at slike banker opererer med “Usikkre” lån,noe som publikum ikke får med seg og media ønsker å påvirke og ødelegge som de også har gjordt tidligere innen politikken.

Usikre lån er vel hovedgrunnen til at man har gjeldsslaver i Norge? Kan vel ikke si annet enn at uten regulering, så driter bankene som driver med usikret kreditt i om det går til helvete med 10% av kundene hvis de resterende 90% betaler. Det er noe som funker fint med effektiv rente på 25%+. Da er det viktigst med stor markedsandel.

derfor er det bra med de nye reguleringene,-men nei,de “driter” ikke i de 10%`ene, da banken ønsker å fungere videre inn i fremtiden som en velfungerende bank,-tapsomsetninger i disse bankene er helt normalt som hos andre typer banker,men tap på lån blir hyppigere solgt pga manglende sikkerheten i lånet,og er derfor uproffitabel,

Det er de useriøse aktørene som tilbyr såkalte sms-lån og lyn-lån som vil blød ved et eventuelt rentetak. De seriøse aktørene som komp holder allerede renten sin godt under nivået på rentetaket som det snakkes om.

4 Likes

Stille her for tiden. 10 dager til q4. Regjeringen med venstre i spissen skal blant annet vurdere rentetak, og folk frykter høyere styringsrenter. Hva vil dette ha å si for komp?

Hvis rentetaket blir 20% så er det veldig kjekt for KOMP, men jeg vil tro ekspansjonen i utlandet definitivt er mest spennende for dem. Blir interessant å se Q4, men denne tenker jeg er en HODL for både 2018 og 2019.

Rentetak vil i stor grad ikke ha noen påvirkning for komplett. Det staten ønsker å stoppe er de som tilbyr lån med 50% rente eller ekstremt høye gebyrer som gir fryktelig dyr effektiv rente.

Høyere styringsrente har også lite å si for komplett som bare kommer til å føre kostnaden direkte videre til kundene.

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=Q4_2017+report+FINAL.PDF&attId=171845

Veldig pene tall. Veksten i Norge stagnerer litt etter litt, men de vokser hurtig i Finland. Synes også det er veldig kjekt å se at veksten på kredittkortet fortsetter enn så lenge. De holder veksten jevnt på 80-90mill pr kvartal med yield på ca 24%

Da var komplett bank startet opp i Sverige også :slight_smile: nettsiden er hvertfall operativ, så regner med melding i løpet av dagen :slight_smile:

2 Likes

Denne handler mye om komp bank

3 Likes