Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morrow Bank MOBA - (tidl Komplett Bank (KOMP))

Q1 tall fra Komplett Bank ser helt “ok” ut for meg :wink:

https://www.komplettbank.no/-/media/komplett/norway/pdf/financial-document/presentations/2018/q1_2018_presentation.ashx?la=nb-no&hash=0ACF99B44D6082EF15F36BA7CE8041CBBC9C1E7F

Aksjen reagerer negativt på rapporten. Forstå det den som kan.

Kjøpte meg inn på 17.7 jeg, synes det ser positivt ut jeg.

https://newsweb.oslobors.no/message/448858

Må ha is i magen her. Når lån fra Sverige kommer i Q2 rapporten så får pipen en annen lyd :slight_smile:

Kjøpte 15k i dag. Ser ikke for meg store kurssvingninger, men satser på dobling med en horisont på 4 år.

Tar meg selv i å si at «neste kvartal, da smeller det. Da får flere øynene opp for selskapet og aksjen får den kursstigningen den fortjener»

Har sittet her siden tidlig 2017 :stuck_out_tongue:

Komplett Bank - Slightly lower Q1 growth, but FY guidance maintained
Komplett bank (KOMP) just reported its Q1’18 numbers generally in line with expectations, but slightly below our estimate due to quarterly lower loan growth and slightly higher costs. The bank maintained its loan growth guidance for 2018, but adjusted it for a new forward flow agreement the bank has entered into today. We will likely reduce our estimates slightly on the back of lower growth. However, as the bank currently trades at 5.7x P/E’19e we continue to see significant upside for the share and will likely maintain our Buy recommendation and target price of NOK 35.
(Pareto)

1 Like

Consumer Finance - Higher costs, but undervalued
We revise our estimates down for Komplett Bank (KOMP) and Monobank (MONO) after their Q1’18 numbers. For both banks, these changes relate to somewhat higher operational costs, as well as slightly lower net lending growth for KOMP. Due to the high growth and slightly lower earnings generation we own also introduce an equity raise for MONO in Q4’18e. The risk on the estimates has decreased with Forward Flow agreements with Axactor however, and we consider the pricing of 5.9x and 7.6x P/E’19e for KOMP and MONO respectively to be the main story. We maintain our target prices of NOK 35 and NOK 5 for KOMP and MONO and Buy recommendations.

Fra Pareto 23.4.18

2 Likes

Har dette noe å se for typisk forbruksbanker?

Renten i Norge er rimelig lav, og ligger allerede et god stykke under det foreslåtte taket.

DE som vil bli rammet er typsike "payday"loan. Men det er særdeles få Norske selskaper som driver med dette. Er dog endel svenske selskaper som driver med den type lån som gjerne har rente opp i 1500-5000%¨

Ser et tak på under 10% nevnes i artikkelen. Det er betydelig lavere enn det som er diskutert tidligere. Da har man snakket om rundt 20%.

Et tak under 10% er nok ikke realistisk.

1 Like

Enig, men hvis de setter et tak på 20% effektiv rente på lån uten sikkerhet, så vil bransjen bli truffet hardt. Det er plenty av kredittkjøpsavtaler og kredittkort med mye høyere effektiv rente enn det, gjerne 30-40%.

Jeg tror 20% ville ha satt en effektiv demper på hvor mye kreditt som ble gitt ut, samtidig som bransjen helt fint hadde overlevd. En helt ok greie. Men, det første de burde ha fikset var et kredittregister så folk uten betalingsevne ikke fikk lån.

å nevne 20% rentetak vil bli feil,-Alle norges kredikkort er på 20+ prosent netto rentesasts!

selv tror jeg de vil gå for 40% rentetak som de har i Sverige.

Det er gråmarkedet de er ute etter å ta,-IKKE velfungenende banker som NOFI,KOMP,INSTA osv.

Dette skriver jeg ikke fordi jeg er eier i noen av selskapene,dette mener jeg vil skape balanse,det også i at vi nå får gjeldsregister på toppen av dette.

så vi er inne i en vinn/vinn situasjon,der bankene kan fortsette å tilby kundene usikre lån,som innehar høyere lånerente enn et f.eks. boliglån(dette har “mannen” i gaten ikke fått med seg forskjellen på),-dette er også med på å skape vekst i økonomien vår.

Siv Jensen har sagt at det ikke kommer på tale å forby usikret gjeld.

Dette velfungerende kredittmarkedet fører med seg altfor mange gjeldsslaver. Jeg kjenner altfor mange som har endt på det kjøret. Dette markedet trenger strengere regulering. Jeg tror et felles kredittregister hadde løst mye.

helt enig,-de er sagt at gjeldsregisteret tar litt tid før det er 100% implementert,-dette ønsker vi :wink:

“Jeg kjenner altfor mange som har endt på det kjøret…”

hvilke banker er det de har lånt av sa du,-evnt hvor mye?

Han ene, bare kredittkort fra større banker, han andre ørten kredittkort/avbetalingsavtaler osv. Sistnevnte kanskje 3-500k med 20-30% rente… :stuck_out_tongue:

jeezes :astonished:

Bare så det er sagt, de opprinnelige kravene har han sikkert betalt allerede, det er renter, renters rente, inkassogebyr og whatnot som har fått det til å balle så jævlig på seg.

Anyway, sånne folk må rett og slett få beskyttelse mot seg selv. Litt på samme måte som at det ikke er lov å selge alkohol til folk som er overstadig beruset. Regulering er på sin plass. :stuck_out_tongue:

joda,heldigvis så utgjør dette en liten prosentandel hos KOMP,-vi er her for å investere i en velfungerende bank.

tapsavsettinger er helt normalt i bank og finansmiljøet,-men her ordner inkassobyrådene opp.

det er så mye rart som man kan være uenig med,men som det gjøres store fortjeneste på,-det kalles kapitalisme og de mange mulighetene som det inneholder,det er slik systemet er satt opp og er den mest velfungerende finansmodellen menneske har funnet opp til nå.

:neutral_face:

Pareto er tydeligvis ikke enige med seg selv om Komplett. Forrige uke hadde de kursmål 35, i dag tar de den ut av porteføljen…

1 Like