Kongsberg Automotive - Annual Report 2020
Dette ser jo unektelig ganske ok ut(?). Tenker da på f.eks. lånesituasjonen som er den samme 1.1.2020 som 1.1.2019. At resultatet da for q4-2020 er bedre enn for q4-2019 tenker jeg at tyder på at selskapet klarer seg greit videre, og at vi etter hvert bør se en prising (mcap) tilsvarende før megaemisjonen for ett års tid siden. Tyder jo også på at størrelsen på emisjonen i retrospekt var akkurat passe (flaks/skills?) i mine øyne. Jeg holder, og håper på bekreftelse på q2 senere på våren.
Edit: forbehold om at jeg ikke har rukket å lese ordentlig gjennom materien enda.
Fra Q4 rapporten
Fra Q3 rapporten
Så, de skriver av Non-current assets med 12,6 MEUR, men Non-current assets øker allikevel med 456,1-429,1 = 27 MEUR. Jeg mener at KOA burde ha en balanse i non-current assets og at de rett og slett skriver av for lite. Mao at resultatet egentlig er rundt 27 MEUR dårligere enn det først ser ut til fordi DA burde vært 27 MEUR høyere.
Non-current assets er noe som kan øke i verdi hvis man øker omsetning, men det er ikke akkurat det som skjer hos KOA? Man kan jo også tenke seg at KOA har investert for framtiden og at de ikke vil trenge å investere så mye framover, men det her er jo sånn de har drevet på i lang tid nå. Det er en grunn til at de på vårparten 2020 skrev ned noe under 100 MEUR med et pennestrøk. De visste at nå så alt dritt ut, så kunne de få ut dritten da også levere “pene” tall etterpå.
Til sist, en liten disclaimer. Jeg har brukt 5-10 min på å sjekke dette og det kan være det ligger en god forklaring bak tallene. Hvis du er investert pga det fundamentale, sjekk selv, gå over regnskapet med lupe og se hva du finner.
Kongsberg Automotive Updated Investor Presentation
Update of Kongsberg Automotive Q4 2020 presentation
Jeg klarer ikke helt å gi slipp på tanken om q4-tallene virkelig skulle være så dårlige at kursnedgangen fredag er rettferdiggjort… Tallene for 2020 var det vel ingen som hadde forventet stort av? Da lurer jeg jo også på hva som skjer til uka. Tenker at det fort kan smelle litt dersom vi får oppjusterte kursmål, og kanskje noen større aktører som øyner en god inngang på nåværende nivåer. Om ikke tror jeg fort vi kan måtte vente på bekreftelser i Q2/Q3 før det virkelig skjer ting igjen. Det blir spennende, men jeg kommer til å sitte med en post her fremover tror jeg.
Hva tenker du om måten de håndterer intangible assetes og avskrivninger?
Det er også verdt å tenke på at mangel på chips av div slag går hardt utover industrien. Hvor lenge vil det vare?
Nei, det var det da… Men det med kreative nedskrivninger har de jo “alltid” gjort, bare at nå oppnår de et bedre q4 enn året før. Chips er forsåvidt en issue. Men som sagt, det er mest en “følelse” av at meldingen skulle tilsi hakket bedre utvikling på rapportdagen om ikke annet. “Alt” var på en måte bedre enn ventet…
Edit: lest litt nøyere på rapporten nå ang. tilgang på elektronikkomponenter. Det er jo klart en issue, men ser på det mer som en fartshump enn et skjær i sjøen. Det meste av komponenter som produseres i dag er multipurpose, og en skal ikke se bort fra at de får kjøpt en del av det de mangler via “gråmarkedet”. Dvs. de konsumentleverandørene som under korona har hatt en oppgang, men som nå ser lavere etterspørsel vil kunne redusere sine tap post-korona ved så selge forhåndsbestilte chips videre.
Mulig koa må betale overpris, samt at det vil være tungvint, men jeg tror altså at de for det meste vil kunne produsere tross “mangelen” på chips. Det kan også hende de blir nødt til å redesigne noen moduler for å tilpasse seg de alternative komponentene som de klarer å få tak i. Litt samme som Tempo (motorsykler fra Sandnes) som under krigen benyttet motorer fra engelske Villiers i stedet for tyske Sachs. Oppsummert tror jeg altså chipstilgangen vil by på utfordringer og økte kostnader, men jeg tror ikke det vil være en voldsom flaskehals mtp. koa sin produksjon.
Bakgrunn for påstand: jeg jobbet i en av de større produsentene av mikrokontrollere med support mot storkunder (produsenter av forbrukerelektronikk for det meste, eks. Bosch, AEG, Logitech etc.) i saker der det ikke holdt med telefonsupport (fra India). I den forbindelse gjorde jeg fysisk testing på devicen som kunden hadde problemer med, og ut fra batch nummer var det ikke alltid devicen var del av lot som opprinnelig var produsert for de. Ikke noe jeg la meg oppi, da min jobb var å studere feilen og forsøke å reprodusere den på en “frisk” device for å evt. vurdere om dette var en one off eller om det bare var noe som skjedde med alle chippene under særdeles spesielle omstendigheter.
Er det trua på at denne skal hente seg inn igjen? Synes også ut fra det man kan lese at det var mer positivt en ventet.
Ang elektronikken så er det vel: Q- kvantum, P- Pris, E- -Etterspørsel/ D- Demand.
Så løser det meste seg.
De skrev at de forventet to kvartaler med problemer. Greia er at det tar årevis å bygge fabrikker.
De fikk brutalt juling pga covid, spørsmålet er om det har gått bedre enn de trodde, og kursen ble dratt for langt ned
ja og etterspørselen går vel også på konsumet til folk. Om folk investerer i nye biler eller er redde for ny “jappetid crack”. El, hybrid og hydrogen er jo et skifte mange må gjøre i Europa og verden, men som dere begge skriver så må man vel vente å se hvordan det går med covid og renter på sikt. Får bare sitte i ro og kanskje øke opp posisjonen litt nå når den er såpass lav og ha langsiktig mål.
Det kan være på tide at Kongsberg Automotive-aksjen vekkes opp av dvalen
Til nå har jeg kjøpt på dipper ned mot 3,00kr, men nå har jeg ikke mer å kjøpe for (i denne aksjen), og krysser fingrene for at vi har sett bunnen for denne gang snart.
Til tross for at jeg har kjøpt nedover har jeg allikevel et tapirtap* på ca. 7%, så det trengs litt for at denne investeringen skal gå i pluss.
Edit: *skrivefeil, men for bra til å rette opp, så har heller lagt inn en illustrasjon for å lette på stemningen for alle KOA-aksjonærer:
Kjøpte nå selv, var flere turer nedom dagens kurs, kan se ut som ett fornuftig sted å kjøpe
hva tror dere oppsiden kommer på om markedet skulle løsne?
Vanskelig å spå, men at det er mer enn en krone opp fra degns kurs (3kr) er garantert.
Edit: Ikke en garanti
Den holdes nede så ikkje ha for store forhåpninger i nær framtid…