Innsidehandel og antall nyreg biler i April er opp 1.3% fra i fjor. Går rette veien vertfall . Har trua her.
Denne har blitt presset så kraftig ned at det bør være en del å gå på. Kom litt volum nå. Daily close over 1,62 vil være et kraftig signal.
Innsidekjøp på 573k fra styreleder lar seg høre. Da har både styreleder, CEO og styremedlem handlet de siste 12 dagene. Ikke noe dårlig signal det
Allerede 145% av 30-dagers snittvolum, og høyeste volum siden 15. mai.
Kongsberg Automotive implements organizational and leadership changes aimed at improving business performance
Ryddes opp bra her nå
Ja, ser bra ut.
Fredly ute med pisken
Dette er helt nydelig, endelig kvitt Dzeki så man slipper å lese om alle aksjene han selger, herlig å se at det gjøres skikkelig opprydding.
Jeg leser noe mer i stilen: “Dette funker ikke, fra toppen og ned, la oss se hva som skjer hvis vi kutter masse øverst”. Jeg vet ikke helt om jeg er en stor fan av dette. Jeg tenker det heller er et symptom på at selskapet ikke klarer å dyrke fram gode ledere.
KOA har minket i størrelse da 2 divisioner ble solgt. Men tidligere ledelse gjorde ikke noe med at minke overheaden. Det det er noe som man begynnte med da Firas fikk sparken som styreordføreande og er noe som fortsatt pågår. Det er veldigt mye som må rydde opp etter Firas/Teleos.
Att man ikke dyrket frem gode ledere er sikkert en riktig slutsats ettersom dette ikke lå i Teleos interesse.
Vanskelig å snu en dårlig trend i et selskap om personer i ledelsen ikke er dyktige nok eller med på endringen. Å erstatte disse menneskene burde vel i så fall betraktes som både handlekraftig og positivt. Den siste tidens innsidekjøp tyder i hvert fall på at toppledelsen har tro på endringen.
Liker at det har kommet inn litt volum i det siste.
ikke uenig, men en god start for femtiden er jo at de kvitter seg med dårlige ledere de har dyrket frem i fortiden
De kan ikke kvitte seg med de som jobber i selskapet, de må forbedre dem. Jeg tar det som et tegn på svakhet når de sparker folk.
Hva mener du? De annonserte jo akkurat utbyttinger i ledelsen, og det er det jeg snakket om.
Forøvrig interessant å merke seg at volumet i går var ca 2,5 x 30-dagers snitt, og det høyeste siden 7. april. Har bare vært tilsvarende eller høyere volum fire ganger så langt i år.
Du kan ikke ha en administrasjon dimensjonert før 10 000 ansatte når du reduserer antallet til 5600. Du må si opp folk og tilpasse kostnadene til virkeligheten.
Jeg er uenig med deg. Alle som har erfaring fra store selskaper vet at det ofte blir for mange topp- og mellomledere, noe som fører til unødvendig komplekse beslutningsprosesser. Mange ledere forsøker å “forsvare” sin egen rolle, noe som kan hindre effektivitet. Av dem jeg har sett som nå må gå fra KOA, har flere vært der i mange år. Jeg mener det er positivt at den nye CEO-en tar nødvendige grep for å styrke selskapets markedsposisjon og redusere kostnadene. Selv om jeg ikke kjenner detaljene, antar jeg at flere av dem som har vært der lenge også har høye lønninger.
Voldsomt salgstrykk i dag (men bare på ca halvparten av volumet til de siste grønne dagene). Kan virke som om noen vil ha denne ned og benytter seg av gårsdagens FUD om at Kina holder tilbake sjeldne metaller og hiver ut småposter på stadig lavere volum.
Men dette var ikke nytt, Kina innførte disse restriksjonene allerede 4. april, og både styremedlem, styreleder og CEO har gjort innsidekjøp etter det (de to sistnevnte av betydelig størrelse).
Man skulle tro at ledelsen i KOA har god innsikt i om og i så fall til hvilken grad restriksjonene vil påvirke selskapet, og når de handlet så sent som i slutten av mai burde det være en indikasjon på at de ikke er nevneverdig bekymret.
1,69 når jeg kom med uttalelsen, 1,58 nå.
Joda, men hva er det de gjør?
Jo, de bytter om på personer i ledelsen. Dette er ikke stillinger som blir borte. De sparker de som hadde dem og ansetter noen nye.
KOA har minket overheaden med over 250 pers.
Edit: Man har også avslutet konsulent-kjøp før 200MNOK/år til bland annet Rothschilds.