Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

AltsÄ! Regel 1 er Ä alltid vÊre kritisk til all informasjon en kan finne, det han nevner angÄende vestlige institusjoner kommer til Ä hive seg inn i krypto pÄgrunn av volatiliteten i krypto. bÄde ja og nei. kommer ann pÄ hva reguleringene blir, eller kommer til Ä bli.
Tror dere vi kommer til Ä se, Mcap pÄ 800 igjen? ila dette Äret?

1 Like

Vi har blitt hindret i Ă„ ta av forelĂžpig med en rekke “angrep”, men jeg tror ikke at selv om de slĂ„r seg sammen at de klarer Ă„ stoppe spredningen av crypto. Vi trenger egentlig ikke facebook eller google reklamer, er det noen av oss som startet som fĂžlge av slike? Jeg har personlig aldri sjekket en eneste av de reklamene siden de meste er bare tull.
Det som teller er “user content” altsĂ„ alle de millionene med ekte mennesker overalt i sosiale media, spesielt youtube. Som deler og sprer budskapet. Samtidig sĂ„ har vi fĂ„tt sĂ„ ufattelig mange dyktige mennesker i sving med Ă„ utvikle krypto, med et brennendes engasjement jeg vertfall ikke har sett maken til. Det er faktisk noe revolusjonerendes med hele “bevegelsen”. Vi fĂžler en slags tilhĂžrighet, og myndighetene og elite selskapene forsterker ogsĂ„ “oss vs dem” inntrykket som gir enda mer vann pĂ„ mĂžlla.

SÄ jeg forventer at utviklingen skal fortsette Ä rase, flere selskaper slenger seg pÄ og dermed legitimerer krypto. Samtidig vet vi at endel selskaper planlegger Ä investere ganske bredt innen krypto, fond o.l Þnsker bÄde krypto, men ogsÄ spesielle selskaper som er i bransjen. Dersom Goldman Sachs gjÞr som de sa i fjor og lanserer crypto nÄ til sommeren vil ogsÄ svÊrt rike mennesker ha muligheten til Ä investere. Desse liker ikke Ä benytte seg av nymoderne tjenester som vi mer tekniske gjÞr. Hadde vel kanskje ikke puttet titalls millioner i kryptobÞrser jeg heller om jeg var rik :joy:
Ettersom selskaper som driver med krypto skjeldent pÄ bÞrs er det ikke sÄ lett Ä lage et bredt fond som dekker det. Men jeg tror de undersÞker mulighetene for Ä investere direkte i selskaper samtidig som de ulike kryptovalutaene.
Jeg tenker vertfall at det langsiktig ikke er sÄ dumt at vi tar en pust i bakken nÄ slik som vi gjÞr, det er jo unaturlig Ä skulle klare nÄ to enorme topper pÄ sÄ kort tid. Vi var nok litt rastlÞse nÄr vi tenkte det skulle ordne seg bare en mnd eller to etter toppen i desember for btc og alts i januar. Men jeg hadde hÄp om at det skulle bare gÄ passelig sidelengs og litt oppover etterhvert som ting ordnet seg. NÄ blir det nok brÄere bevegelser igjen nÄr det skulle lÞsne seg. Vi har shaket ut masse weak hands og svÊrt mye av FUDen som gÄr an Ä kaste pÄ oss er nÄ oppbrukt. Tror ogsÄ mange har holdt kjeft om nyheter for Ä ikke bruke de opp pÄ dÄrlige dager, sÄ blir vel en ny hype eksplosjon nÄr alle slipper ut alt pÄ engang :joy:

3 Likes

Har ikke sett nÊrmere pÄ det, men jeg fÄr inntrykk av at korrelasjonen til bitcoin har gÄtt ned?

NÄr det gjelder banning av reklame tror jeg det bare er bra. Noe sÄnt som 60% av alle nye prosjekter har gÄtt i vasken etter et Är og alle disse ICOene reduserer den totale tilgjengelige kapitalen til krypto. FÊrre ICOer og mindre reklame over hele linjen burde gi mer plass til kvalitetsprosjektene som fokuserer pÄ utvikling og kvalitet fremfor markedsfÞring.

2 Likes

Helt enig med @amateurleague. I tillegg har jeg merket meg at det er flere og flere som er for regulering i diverse fora. Har nok mye med scams og at markedsmanipulasjon er mye enklere i krypto enn tradisjonelle markeder.
Tror mcap skal opp mye ila. Ă„ret, spĂžrs bare hvor langt ned den skal fĂžrst (180-150?).

1 Like

Eier man virtuell valuta pr. 31.12.2017, skal verdien av den virtuelle valutaen, omregnet til norske kroner, fþres opp i post 4.5.4 – Annen skattepliktig formue.

Har man solgt kryptovaluta med gevinst i 2017, skal man fþre dette opp i post 3.1.12 – Annen inntekt.

Har man tapt penger pĂ„ salg av virtuell valuta i lĂžpet av 2017, skal man fĂžre opp tapet i post 3.3.7 – Andre fradrag.

3 Likes

Det er en ganske interessant skattesituasjon nÄ om dagen, om man satt med gevinst 31. desember, men har holdt siden den gang sÄ kan man i noen tilfeller mÄtte selge alt man eier og har av krypto idag for Ä dekke skatteregninga da mange valutaer har sunket med over 77%.

1 Like

Er det noen forskjell pÄ dette og aksjer da? Verdien regnes alltid fra den 31.12?

Forskjellen er vel at aksjemarkedet ikke har gÄtt like brÄtt ned rett etter nyttÄr.

Jeg ser den, men om det hadde det, hadde man ikke hatt samme problem da?

Jo, med mindre man har utsettelse gjennom ASK eller lignende.

Er ingen spesiell skattesituasjon, er heller det at det er tale om et volatilt marked som raskt kan endre skattesituasjonen for den enkelte. Per i dag har man ingen ASK lÞsning for kryptovaluta. SÄ valget stÄr vel mellom Ä melde i fra til Skatteetaten eller Ä ta sjansen.

1 Like

Noen som har plussabonnement pÄ dine penger og kan fortelle oss hva som stÄr her?

Jeg hadde ikke baller til Ă„ vĂŠre med videre i det markedet og har ei heller fulgt med pĂ„ miningmarkedet. Uansett om Norge er en fis sĂ„ er det ikke et godt tegn nĂ„r de smĂ„ “bankene” ikke lenger vil holde pĂ„. Desentraliseringen kollapser?

1 Like

Nja. det er Ä overdrive, selv om utstyret er tilsalgs, sÄ betyr det ikke at det ikke stÄr Ä gÄr mens de venter pÄ Ä fÄ solgt, og enhver kjÞper vil starte de opp igjen.

Ser man pÄ ethereum og bitcoin sÄ mÄ det enorme mengder med maskinvare og strÞm til for Ä fÄ noen som helst kontroll over nettverket (51%)

1 Like

Er vel Ä anta at de som selger, gjÞr dette da de ikke ser sÊrlig lÞnnsomhet framover. Og da er det vel ogsÄ Ä anta at de ikke benytter seg av utstyret, da dette resulterer i utgifter og styr, som ikke lenger tjener seg like lett opp.

Kollapser var nok feil ordvalg, men Ă„ si at “mining” markedet alltid vil ha 100% utnyttelse pĂ„ riggene uansett tilbud/etterspĂžrsel stemmer ikke. Edit: Jeg sĂ„r tvil i stĂžrelsene pĂ„ hvem det er som kommer til Ă„ mine, cloudmining er ikke bare fryd og gammen det heller.

Jeg kjeder meg pÄ jobb og 1 av 6 pÄ finn med rigger pÄ en verdi stÞrre enn 40K er villig til Ä kaste hele framen Ä selge meg grafikkortene hver for seg.

NÄr bitcoin ikke lengre lÞnner seg Ä mine, da vil antall minere og derav hashrate falle, nÄr hashrate faller vil vanskelighetsgraden justeres ned, repeter til det er lÞnnsomt igjen / equilibrium?

2 Likes

NÄr hashrate faller sÄ faller ogsÄ verdien til bitcoin, for desto lavere hashrate desto mindre sikkert er det.

š
Mye tyder vel pĂ„ at de store “bankene” overtar mer og mer av markedet: