Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Ny stablecoin på gang, laget av Goldmann Sachs:

Ikke så ny nyhet at det gjør noe men det viser jo at ting skjer bak i kulissene.

Hva tror dere, er dette bra eller ikke?

Spennende å se om dette blir noe.

Tipper det går veien.

«At the same time, the ETF will be designed for wealthy and accredited investors, an important point that was marked by the SEC in previous ETF proposals. The regulatory office does not want to allow retail investors to have so easy access to the crypto market.»

De fleste av oss her inne får altså ikke mulighet til å handle. Den samme gamle historien, kun de rike skal enkelt kunne bli rikere… for å handle nå man ha en personinntekt over 200.000$ eller en nettoverdi utenom boligformue på minst 1 mill$.

Husk at dette er ETF i USA. Det finnes vel allerede ETF for BTC og ETH i Europa? BITCOIN XBT og ETHEREUM XBT?

Det stemmer :slight_smile:

Normalt kan man jo handle på de børsene man ønsker, uavhengig av område, bare meglersystemet tillater det.

Jeg nevner det mest fordi det er en stygg tendens, spesielt i USA, å forskjellsbehandle rike mennesker og fattige stakkarer (som eksempelvis bare har 190.000$ i inntekt).

Folk kan kjøpe TV, bil og hus på kreditt, men det er ikke lov å spare penger i produkter der avkastningen kan bli betydelig men som selvsagt har risiko.

Dette er vel tracker sertifikater som kun følger prisen. Med en ETF mener jeg pengene faktisk går inn i kryptomarkedet.

Det viktigste tror jeg nok uansett er signalet dette vil sende med seg. Krypto har tidligere vært totalt uregulert, og dette vil bidra til å få klarhet i reguleringene og gi et grønt lys til institusjonelle investorer som tidligere har holdt seg unna.

Se f.eks denne

BlackRock, the World’s Largest Asset Manager, is Exploring Cryptocurrencies

https://www.ccn.com/blackrock-the-worlds-largest-asset-manager-is-exploring-cryptocurrencies/

@Jadda Jeg er også interessert i krypto, men det hjelper lite å kune poste positive artikler her inne.

2 Likes

@olafg ?

Noen som har erfaringer eller trua på onecoin?
Som forøvrig skal børsnoteres til høsten?!?!

Tror du er litt sent ute for den pyramiden

Har selv ingen tru på den valutaen, men en kompis av meg har satset flere hundre tusen kroner på valutaen, noe jeg trur han kommer til å tape alt over tid.

Men hvorfor skal den noteres på børs?

Ken Griffin driver Citadel, og er en av de største US hedgefondene.

Ja, og han har tydelig snart gått ut på dato.

Det samme ble sagt om Buffett i 1998-2000. Han hadde gått ut på dato og ikke forstod seg på den “nye” økonomien, ble det sagt fra spesielt den yngre garde. I perioden 2000-2002 var det full wipeout, og veldig mange, spesielt blant ikke-profesjonelle rørte aldri aksjer igjen.

Poenget til Griffin om at han ønsket at yngre investere i selskaper framfor å drive med spekulasjon i crypto er veldig legitimt.

Fordi det var en scam. Kompisen din har tapt alle penga sine.

Helt klart legitimt. Det ene trenger jo heller ikke utelukke det andre. Tror uansett de som investerer i crypto vil være mer velstående enn om de kopierer Buffets portfolio av bankaksjer og investeringer i sukkerlake med kullsyre. Han var jo ikke særlig positiv til hverken Amazon eller Google heller. Tror at mange unge blir introdusert for aksjemarkedet nettopp via crypto.

Godt mulig, krypto har potensialet til å bli en ny “aktivaklasse” etter mitt skjønn VEL Å MERKE. Samtidig er det vesentlig større risiko, noe som er både positivt gjennom større oppside, samtidig som risikoen for svindel er høyst reell.