Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Det er vel ikke pengesystemet som er problemet i de landene? Hallo? Hyperinflasjon er jo bare et symptom.

2 Likes

Ja jeg tviler pÄ at myndighetene noen gang vil akseptere en desentralisert valuta.
Men hva skal stoppe oss forbrukere Ä gÄ sammen Ä gi tillit til noe annet?
Det brukes jo bare i byttehandel, sÄ det kan i teorien vÊre hva som helst. Men krypto vil fungere meget bra. Men Goldmoney opplegget kan ogsÄ fungere bra, det blir mer som en gullbacket krypto, men basert pÄ dagens teknologi.

1 Like

Enig. Penger har jo bare den verdien som tilskrives. Hva tilsier at en dollar er verdt x antall kroner? Enighet. SÄ lenge man er enig er prisen det den er (forenkler her). Men man kan bytte ut papirseddelen med et esel og fÄ samme resultat sÄ lenge mottaker er villig til Ä bytte det du Þnsker med eselet. Krypto er kanskje ikke lÞsningen men det er det beste alternativet pr. i dag. ForhÄpentligvis vil vi fÄ noe enda bedre i fremtiden.

1 Like

Det der har kommunister, anarkister og generelt anti-amerikanere hĂ„pet og trodd i mange tiĂ„r
 Realiteten er at USA og dollaren fortsatt stĂ„r som verdens klart stĂžrste og foretrukne valuta og som er gangbar mynt i sĂ„ godt som HELE verden. Økonomien i USA gĂ„r ogsĂ„ sĂ„ det griner i motsetning til hva en kanskje kan fĂ„ inntrykk av i media noen ganger. Det er EUROPA som sakker etter og som med god sannsynlighet kommer til Ă„ slite bigtime og kanskje rakne helt i sĂžmmene om 10 Ă„r!

2 Likes

Les artikkelen jeg postet, sier litt om hvorfor krypto snarere er et ELENDIG alternativ. Jeg skjÞnnet ikkr hva du konkret mener er et sÄ stort problem med dagens pengesystem!?

Ja selvsagt sÄ lenge dollaren er reservevaluta sÄ har de en enorm mulighet til Ä trykke penger Ä la de gÄ til utlandet.
Men har du sett hva som foregÄr med Kina og Russland? De jobber iherdig for Ä kvitte seg med dollaren, da innen oljehandel som forelÞpig er ulovlig. Men vil fÞre til total kollaps.
Samtidig har Kina begynt Ä involvere seg utrolig sterkt i Afrika og Asia. PÄ sikt vil de ogsÄ fÄ desse til Ä bytte. Pakistan har offisielt sagt all handel skal kunne gjÞres i Yuan. Deres egen valuta kollapser akkurat nÄ, men tenk hvor alvorlig dette er.
Har du sett hvor mange dollar det finnes nÄ?

Et av de store problemene med pengesystemet er rett og slett at sentralbankene fÄr styre renten slik de vil. Det skaper ufattelige bobler, samtidig som de lÄner direkte ut til de som allerede er rike. De vet ikke engang hvor de skal gjÞre av alle pengene.
Samtidig sĂ„ har vi da “fractional reserve banking” som betyr at bankene skaper penger ved utlĂ„n. HĂžres ikke lurt ut i fĂžlge meg. Det gir selvsagt en eksplosiv vekst, men til hvilken pris i fremtiden?
Det blir de fattige som mÄ betale igjen, det er farlig!

2 Likes

Jo, mye av det du nevner her er faktisk svĂŠrt lurt. Dette systemet skaper Ăžkonomisk vekst og velstand.

Hville vanvittige bobler er det du fabler om?

Har ikke tid til Ă„ forklare veldig dypt.
Men jo, vi lever pÄ lÄnt tid. Den raske velstandsÞkningen vi har hatt vil ta oss igjen etterhvert. OgsÄ mye pÄ grunn av at stimulansen fra sentralbankene er nÊrmest en direkte overfÞring fra folk(skattepenger, eller betalt som inflasjon senere) til de rike. Som skaper ulikhet og ustabilitet etterhvert. Jeg er kapitalist sÄ har ingenting i mot ulikhet, men den skal skapes av innovasjon og hardt arbeid. Ikke ved Ä stjele fra andre gjennom skatt eller inflasjon.

Hvilke bobler? Det meste er bobler nÄ til dags. Vi har gravd oss sÄ dypt at dersom vi forsÞker Þke rentene sprekker hele verdens Þkonomien. Dersom du fortsatt ikke tror at USA vil gÄ pÄ sinnsyke problemer, da syntes jeg synd pÄ deg. Det er ikke engang en konspirasjon. https://www.usgovernmentspending.com/federal_deficit_chart.html
Gjelden i USA vil fortsette Ä vokse i en ukontrollerbar mÄte. Det er snakk om one trillion dollar, selv uten Ä beregne inn en finanskrise som er dÞmt til Ä skje. ( Historisk er vi snart lengste perioden uten resesjon, dvs sannsynligheten er stor). Dermed mÄ det ytterligere stimulanser til for Ä redde Þkonomien. Ser vi pÄ finanskrisen ble det flere QEs, totalt pÄ flere trillion dollars. Skal vi nÄ legge til dette + allerede gigantiske underskudd? Hva skjer da med dollaren?
Den amerikanske Ăžkonomien vokser ikke nĂŠr raskt nok engang til Ă„ forsĂžke dekke kostnadene. De har allerede problemer med social security!
Dette drar resten av verden med.
Kinas ufattelige boble er jo en helt annen sak. https://cdn1.i-scmp.com/sites/default/files/images/methode/2017/08/08/c7c5959e-7c2e-11e7-83c9-6be3df13972a_image_hires_195210.JPG
https://snbchf.com/wp-content/uploads/2017/07/china-debt4-17.jpg
https://www.caixinglobal.com/2018-04-25/fintech-focus-the-fall-of-peer-to-peer-lending-in-china-101239224.html
De har sÄ mye gjeld og store problemer i vente det er ikke til Ä tro. Vi vet ogsÄ de stortstilt manipulerer tall, sÄ vi har all grunn til Ä forvente det er verre enn vi fÄr vite.
De har en eiendomsboble som vil sprekke. Samt P2P lÄne galskap som nÄ ser ut til Ä mÞte store problemer. PÄ fÄ Är har det allerede rukket Ä bli 1 trillion dollar i gjeld gjennom ulike apper.

5 Likes

Du peker pÄ noen viktige utfordringer. Men gjeld generelt er ikke farlig sÄ lenge det holdes under en viss kontroll. Men lÞsningene pÄ utfordringene du skisserer er jo ikke teknologi!? Det er sÄ utrolig naivt Ä tro det
 LÞsningene er politiske!

Det er jo ikke kontrollerbart.
Husk nÄ, jeg sier ikke krypto er lÞsningen.
Jeg sier jeg tror mange vil ty til krypto uansett.
Jeg Ăžnsker bruke krypto som maktmiddel til Ă„ presse frem reform.
Vi trenger en mer bĂŠrekraftig monetĂŠr politikk. Har ingen illusjoner om at regjeringer vil gi fra seg makten. Makt over penger er den ultimate makten. Derfor kan vi heller ikke la sentralbankene styre det. Det er ikke demokratisk drevet. Politisk styring har ikke noe sĂŠrlig Ă„ si.
Derfor er det enklere basere seg pÄ transparent matematikk/kode, enn Ä stole pÄ mennesker. Da vi vet vi er lette Ä korruptere.
Derfor mener jeg krypto har en fordel pÄ det punktet.

2 Likes

SelvfĂžlgelig er det kontrollerbart, ved Ă„ politisk innfĂžre Ăžnskede reguleringer. SĂ„ lenge en lever i et demokrati. SĂ„ kan det jo diskuteres formen og effektiviteten av ulike typer demokratier da.

Det er jo kun i totalitére regimer regjeringer ikke vil gi fra seg makten
 og da er det jo, igjen, ikke akkurat pengesystemet som er deres stþrste problem


Les artikkelen jeg postet, du virker har en ganske mangelfull foestÄelse av kryptovaluta sine mange problemer. Tillitt til mennesker og 3. parts lÞsninger er et av de!

Ingen Ăžnsker Ă„ gi fra seg makten over penger.
Politikere er generelt maktsyke. Legg merke til at vi nÊrmest aldri har folkeavstemninger. Har vi det er de rÄdgivende ikke bindende. Erna har uttalt selv vi ikke kan stole pÄ folkeavstemninger.
Demokratiet er derfor begrenset.

Men poenget er at det allerede er ute av kontroll, gjeldsoppbyggingen er sÄ vanvittig det kan ikke kontrolleres. Det mÄ krÊsje.
Hvordan verden ser ut nÄr vi mÄ innse at USA ikke kan betale gjelden pÄ en normal mÄte grur jeg meg til Ä oppdage. De kan selvsagt printe seg ut av problemet da de er reservervalutaen. Problemet er hva som skjer etterpÄ! Det blir mye verre enn finanskrisen

NÄ er boblene mye stÞrre enn under finanskrisen samtidig som verktÞyene er for det meste brukt opp. Økt gjeld og pengetrykking/lavere rente er normalt verktÞyene. NÄ har mange allerede skyhÞyt gjeld, fleste land har rekord lav rente og pengetrykking gÄr utover befolkningen. Samt ikke alltid gunstig ettersom valutaen kanskje allerede er svak.

1 Like

Veldig enig i det du skriver @RedEnergy :+1: NĂ„r det er sagt sĂ„ tror jeg USD er en av de siste fiatvalutaene som vil kollapse. Vi ser jo starten i dag i de periferere valutaene og dette vil etter hvert bevege seg inn mot USD. Blir spennende Ă„ se hva sentralbanken i Norge gjĂžr. De kan jo hive seg pĂ„ bĂžlgen eller sette renten opp til 30% i et forsĂžk pĂ„ Ă„ berge systemet. Å sette renten opp er dog bare et alternativ for de landene som ikke har massiv statsgjeld.

1 Like

Har sÄ smÄtt begynt Ä tenke pÄ Ä undersÞke land med mer Ä gÄ pÄ rentemessig og kanskje ogsÄ pengetrykking messig.
Var desverre alt for ung under finanskrisen til p kunne klare spÄ hva som ville skje og agere deretter.
Noe vi har lÊrt nÄ er vertfall at Kina tok over rolleb etter finanskrisen og Þkte sin gjeld. SÄ tok EU over med stimulanser og Japan har ogsÄ hele tiden gjort det samme.
Hvem vil neste gang ta over?
Jeg oppdaget f. Eks ar India ikke har nullet ut deres rente. De har faktisk vĂŠrt raske Ă„ skru opp igjen hver gang.


SÄ en spekulasjon kan da vÊre at India tar over stafettpinnen og ofrer seg. SelvfÞlgelig veldig spesiell mÄte Ä analysere verden pÄ, men slik ser jeg det.

Som du nevner, lurer jeg fryktelig pÄ hva Norge kommer til Ä gjÞre.
Oljefondet vil potensielt gÄ pÄ eb vanvittig smell. Uansett vil vi fortsatt vÊre i en bedre posisjon enn mange andre til Ä drive med stimulanser. SÄ hvem vet, kanskje begynner Norges Bank Ä kjÞpe opp selskapobligasjoner o.l?
Usa har vertfall begrenset med bevegelse omrÄde. NÄ er de pÄ 2% og vil sannsynligvis hvertfall vÊre pÄ 2,5 +fÞr krisen gjÞr at de snur. SÄ de har mer rom pÄ renten. Men underskuddene og balanseheftet til FED er latterlig fra fÞr.

De fleste land er allerede fortsatt pÄ full stimulanse. Det jeg kunne tenkt meg at vi gjorde var Ä grave frem land som har mulighet til Ä kjÞre pÄ igjen. For det ser ut til at vi kommer til Ä kjÞre pÄ til alle er out of gas.
Eller at alle landa fiat valuta gÄr i null som du sier. Det skjer fÞr eller senere, men flere og flere land opplever nÄ rask devaluering!

Spennende tider. Klarer ikke Ä se hvilken fiatvaluta som kan ta over for USD. Derfor vil USD holdes oppe av folk som rÞmmer andre fiatvalutaer pÄ kort sikt.

Ja fÞrste delen av krisen vil nok ikke dollar svekkes. Tror det blir mer nÄr QE 4 introduseres og det plutselig er snakk om 2+ trillion dollar underskudd! Da vil vertfall jeg finne en mÄte tjene pÄ dollarfall.
Akkurat nÄ ser vi tendensen du snakker om. Flykt til dollar fra andre valutaer. Naturligvis som fÞlge av handelskrig og renteÞkningene.

1 Like

OK, sÄ hvis etterspÞrsel etter dollaren Þker sÄ er det sikkert lurt Ä trade dollar med leverage?
Og sÄ shorter vi dollar nÄr QE 4 introduseres? Men er kanskje ikke vits Ä shorte noe nÄr du fÄr tilbakebetalt i dollar som vil ha 0 verdi? :smile:

@cagey2 - verken jeg eller @RedEnergy sier at krypto er lÞsningen. Men Ä vi spekulerer i at folk, nÄr Þkonomier kollapser, tillitt til regjeringer faller og folk mÄ gjÞre noe for Ä handle med hverandre, sÄ vil de ty til krypto. Zimbabwe og Venezuela er bare to eksempler.

Problemene med dagens pengesystem er mange. Gjeld er ikke negativt i seg selv. Men Ä trykke opp penger hver gang gjeldstaket nÄs er ikke en holdbar strategi. En ting er nÄr Ola Dunk havner i en gjeldsskvis og ikke kan gjÞre opp for seg. Hva nÄr en stat ikke kan gjÞre opp for seg?

Her kan du se USAs gjeld i realtime: http://www.usdebtclock.org/

Anbefaler ogsÄ denne artikkelen:

Utdrag:

Cryptocurrencies are just the tip of an iceberg. According to recent estimates, there are over 6,000 complementary currencies in the world, over 50 times the number of conventional money systems. Most of these are user-controlled and are interest-free. One cannot make money by simply trading in them.

2 Likes

Er nok i linkene som har blitt postet her, men SEC har avvist sĂžknaden om ETF fondet til Fakebook tvillingene Winklevoss.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-26/sec-rejects-winklevoss-twins-request-to-launch-bitcoin-etf