Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Grunnen til at man har en sikker blokkjede er at den har en token som fungerer som Þkonomisk insentiv for Ä sikre den. Er man skeptisk til valutaen mÄ man ogsÄ vÊre skeptisk til blokkjeden og teknologien.

3 Likes

Gammel men har ikke sett den fÞr nÄ

En liten heads up til folk med Digitex (DGTX): den trades for ganske heftige summer nÄ.

Jeg solgte akkurat 100.000 tokens kjĂžpt for ca 0,7 ETH til over 1,3 BTC!

3 Likes
1 Like
2 Likes

Alle som er interessert i krypto vet antagelivis hva Tether er og hva som har vĂŠrt den store snakkisen siden i gĂ„r morges. Ingen vet om Tether kommer til Ă„ gĂ„ konk, men risikoen i krypto for tiden er skyhĂžy (om den ikke alltid har vĂŠrt det). Vil anbefale folk om Ă„ tenke seg om mer enn to ganger fĂžr man tar langsiktige posisjoner – uavhengig av tidshorisont. Har man alt posisjoner med tap, har man for lengst innsett at man bare mĂ„ vente til markedet snur, sĂ„ dette er ment for folk som ikke har innvestert sĂ„ mye enda, og tenker Ă„ kjĂžpe mer.

Kirby som er en trader jeg har fulgt i et par mÄneder har vÊrt like bearish som meg til hele kryptomarkedet generelt, og han har noen veldig gode poeng ifht. hva som kan skje dersom Tether kollapser.

Ikke meningen Ä spre FUD men jeg er oppriktig bekymret. Personlig har jeg tatt ut 2/3 av det jeg hadde som tradingkapital i krypto og satt dem tilbake pÄ aksjekontoen. Hvis man skal leke mÄ man forstÄ reglene, og reglene er i ferd med Ä endres.

3 Likes

Er nÄr blodet flyter i gatene at man skal kjÞpe


Jo, jeg er enig i det, jeg er bare ikke lenger like trygg pÄ at vi har sett det virkelige blodbadet enda. - Jeg tror Tether kan bli en nuke hva konsekvenser angÄr. Anbefaler Ä lese denne:

Using algorithms to analyze the blockchain data, we find that purchases with Tether are timed following market downturns and result in sizable increases in Bitcoin prices. Less than 1% of hours with such heavy Tether transactions are associated with 50% of the meteoric rise in Bitcoin and 64% of other top cryptocurrencies. The flow clusters below round prices, induces asymmetric auto-correlations in Bitcoin, and suggests incomplete Tether backing before month-ends. These patterns cannot be explained by investor demand proxies but are most consistent with the supply-based hypothesis where Tether is used to provide price support and manipulate cryptocurrency prices.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3195066

Er vel derfor de fleste ikke kjÞper nÄr blodet flyter i gatene.

feil trÄd

Interessant om jobbsituasjon innen blockchain fra thebitdaily:

“An analysis from Glassdoor revealed that crypto job opportunities are at record levels despite skepticism and slumping prices of digital currencies. Additionally, companies are paying well for talent. “Overall, we found a median base salary of $84,884 per year for open blockchain-related jobs on Glassdoor,” the report said, “That’s a staggering $32,423 (61.8%) over the U.S. median salary.” As of August 2018, there were 1,775 blockchain-related job openings in the U.S., up from 693 at the beginning of the year and 446 at this time last year. That marks a near 300% increase year-over-year.”

Nevnes ogsÄ i marketwatch:

2 Likes

Det kan neppe komme som en overraskelse. Allerede i 2016 var det vanskelig Ă„ rekruttere kompetente krypto-programmerere. Med kompetent mener jeg her folk som kan vise til erfaring og resultater fra krypto. 2017 slukte de ikke fullt sĂ„ kompetente. Hvor programmererne til alle nye prosjekter i 2018 kommer fra kan vi bare gjette pĂ„. Kompetent er de ihvertfall ikke hvis du legger ovenstĂ„ende definisjon av kompetent til grunn. Faktisk ville tallet vĂŠrt ekstremt mye hĂžyere hvis det hadde vĂŠrt mulig Ă„ rekruttere de kompetente veteranene. Åpningstilbudene til dem ligger ofte i omrĂ„det 1-5 millioner dollar i Ă„rslĂžnn + div bonuser. Til tross for svimlende lĂžnnstilbud, kan jeg i farten ikke komme pĂ„ en eneste en som har takket ja til noen fulltidsengasjement de siste 18 mĂ„neder.

1 Like

Ja jeg tenkte vel ogsÄ litt pÄ at det skjer mye i kulissene: mange tror liksom at kryptodÞden er nÊr mens den bare kommer til Ä komme sterkere tilbake. Tror i hvert fall jeg!

Mange av dise prosjektene er ren blockchain uten tanke pÄ valutaer, men jeg tipper det kommer til Ä bli en viktig del av teknologien Ä kunne betale i kryptovaluta for ulike lÞsninger i form av swaps fra en tjeneste til en annen osv.

Spennende tider egentlig, men folk flest tror at bitcoin og krypto generelt var en flopp som ikke kommer tilbake.

Hadde vÊrt interessant med noen andres synspunkter rundt markedet, kryptovalutaenes fremtid, evt bare blockchain, og ikke minst sentimentet i markedet. Personlig synes jeg det virker som at det rÞrer seg litt nÄ.

Jeg er veldig usikker pÄ Är det snur. Frykter bull trap hver gang jeg ser bevegelse opp hehe.
Men det er ingen tvil om at prosjektene nÄ begynner Ä fÄ mer utvikling utfÞrt, og jeg tror fremtiden er lys. Det er nok gode muligheter for profit om man satser pÄ rett hest! Men plutselig halveres btc i en ny bear. Er elendig pÄ timing og trading med mindre jeg har flaks :stuck_out_tongue: Derfor er jeg investert der jeg er :slight_smile:

1 Like

Frykt er et godt stikkord. Frykt og grÄdighet er driverne. Dette gjelder selvfÞlgelig i ethvert marked, men det blir ekstremt i kryptovaluta. Det er flere Ärsaker til dette, men her er noen viktige:

  1. Kryptovaluta er et uregulert marked. Kursmanipulasjon er regelen snarere enn unntaket. Og manipulasjonen foregĂ„r ikke bare pĂ„ bĂžrsene. PR-byrĂ„ er billig. Du kan fĂ„ tremĂ„neders kampanjer som gir deg 10-15 nyhetsartikkler i etablerte nyhetskanaler helt ned i 5000-6000 dollar. Gang det med 10, og du dominerer nyhetsbildet ganske bra. 50k-60k dollar er smĂ„penger nĂ„r vi snakker om Ă„ flytte kursen pĂ„ en valuta 3-10 gangen. PR-byrĂ„ kombineres gjerne med en gruppe innleide “shills” som skal snakke kursen opp eller ned pĂ„ forum og sosiale medier. Du trenger forbausende fĂ„ av dem da de gjerne har 20-100 brukernavn hver. 10 stykker er ofte nok til Ă„ utgjĂžre en stor forskjell. For en amatĂžr som gĂ„r til bitcointalk for Ă„ finne info, kan det fort se ut som om “alle” er enige om at en coin skal opp eller ned. Jeg er litt usikker pĂ„ hva de koster nĂ„, men de har ihvertfall pleid Ă„ vĂŠre veldig billig. SĂ„ legges det gjerne til noen “bjellekuer” fra youtube, twitter, etc. De fleste av dem er til salgs, og for en etablert marketmover er de ofte gratis hvis de fĂ„r beskjed tidlig nok til at de rekker Ă„ kjĂžpe seg opp. For Ă„ toppe det hele tar man tak i noen av de indirekte signalene som f.eks kjĂžre roboter for Ă„ fĂ„ opp antall google-sĂžk (nĂ„r pris skal opp) eller Ăžke antall “brukere” ved Ă„ fordele coinene sine over noen tusen adresser.
  2. Det finnes fĂ„ fundamentale forhold Ă„ stĂžtte seg til for Ă„ finne riktig pris. Teknisk analyse er derfor nesten enerĂ„dene for de fleste tradere. Det er lett Ă„ “tegne inn” de riktige signalene. Med 50 bitcoin (smĂ„penger for mange veteraner) kan du gjĂžre det i ganske mange mellomstore coiner. I low-cap coiner (under 1 mil dollar markedsverdi) kan du ofte klare deg med 5-10 bitcoin.
  3. Krypto-markedet er unikt i den forstand at det er usedvanlig mange amatÞrer som deltar der. Selv om noen av dem etterhvert har blitt flinke tradere,mangler de som gruppe betraktet verktÞyene som profesjonelle bruker til risikostyring, portefÞljejustering etc. De handler som regel basert pÄ magefÞlelse, en nyhetsartikkel, en twittermelding, eller et tips fra en venn. Og da de mangler systemer, blir frykt og grÄdighet veldig dominerende beslutnings-parametre. Med andre ord, det er lett Ä bedrive den manipulasjonen jeg har nevnt. De siste par Ärene har vi ogsÄ sett en Þkende tilstrÞmming av profesjonelle investorer til krypto-sektoren. SÄ langt har det endret spillereglene veldig lite. Hvilket vel er som forventet. Fond med relativt lav risikovilje sprer seg godt utover, og er dermed prisgitt manipulatorenes spill. Den eneste forskjellen mellom disse fondene og amatÞrer er at de kanskje er tÄlmodig nok til Ä vente pÄ en god avkastning. Fond med relativt hÞy risikovilje har funnet sitt drÞmmemarked. Hva er vel bedre for dem enn et uregulert marked der de kan bruke sine Þkonomiske muskler til Ä diktere prisene i utvalgte valutaer ganske lett?

Noen vil nok bruke ovenstÄende som et argument for at man ikke skal investere i kryptovaluta. Selv trekker jeg motsatt konklusjon. OvenstÄende er en vesentlig Ärsak til at investeringer i denne sektoren er noe av det mest lÞnnsomme du kan gjÞre. Du mÄ bare gjÞre det riktig! Her er noen tommelfingerregler for den uerfarne kryptoinvestor:

  1. UnngÄ fÞlelser. Et vanlig rÄd er at du ikke skal investere mer enn du har rÄd til Ä tape. Jeg anbefaler at du reduserer det til 25-50% av det du har rÄd til Ä tape. Det gjÞr det mye lettere Ä unngÄ dumme handler som fÞlge av frykt eller grÄdighet.
  2. Langsiktig perspektiv. NÄr kursene presses ned som fÞlge av gevinstsikring, fÄr vi en dip. Med et langsiktig perspektiv kan det ignoreres. Hvis de presses ned som fÞlge av manipulasjon (manipulasjon av utvalgt coin eller markedet som helhet) er det fordi noen har planer om Ä kjÞpe billig fÞr de sender kursene opp igjen. Med et langsiktig perspektiv nyter du her godt av noen andres manipulasjon. 2-3 Ärs perspektiv er et minimum. Hvis det kommer en ekstrem oppgang (10x eller mer) bÞr gevinsten sikres helt eller delvis.
  3. UnngÄ fÞlelser. Ikke sjekk kursen flere ganger om dagen. Det eneste du oppnÄr med det er at du blir mer fÞlelsesmessig engasjert. Bruk heller tiden pÄ Ä lÊre mer om teknologien. Hvis du har et langsiktig perspektiv holder det godt med noen ganger i mÄneden.
  4. Aksepter at du er amatÞr. Ikke tro at du skal klare Ä profittmaksimere ved Ä kjÞpe pÄ absolutt bunn og selge pÄ topp. Profittmaksimering er for proffene. Du er bedre tjent med Ä redusere risiko. KjÞp litt om gangen. La det gÄ tid mellom hvert kjÞp. 1-3 mÄneder er ofte passelig tid. Salg mÄ skje fortere hvis prisen begynner Ä gÄ i en parabolsk kurve. 2-4 uker er ofte et greit tidsperspektiv, men hold et Þye med volum. Selg litt hver dag, og ha som mÄlsetning at du skal selge 75% pÄ vei opp og 25% pÄ vei ned.
  5. Det gÄr alltid et tog. Haster det med Ä kjÞpe fordi en valuta fÄr mye oppmerksomhet og medvind? La den gÄ. Du er sannsynligvis for sent ute allerede hvis du har en fÞlelse av hastverk. NÄr hypen endelig nÄr deg er de store aktÞrene mest sannsynlig allerede i gang med Ä selge seg sakte ut. Finn et lovende prosjekt som ikke har hatt hype pÄ en stund istedet.
  6. Forvent at markedet vil modnes. Etterhvert vil vi fÄ reguleringer og mer kompetente investorer. Det vil (hÄper jeg) fÞre til at kvaliteten pÄ prosjekt og team blir mer avgjÞrende for fortjenestepotensial. UndersÞk derfor nÞye hva du kjÞper. Med nye prosjekter kan det vÊre vanskelig for et utrenet Þye Ä vurdere, sÄ det kan vÊre lurt Ä se pÄ valutaer som har eksistert en stund. Der er det mulig Ä se om de har et stabilt team, leverer det de lover, etc.

Det ble visst en hel avhandling av dette, men forhÄpentligvis kan det bidra til Ä lÞfte diskusjonen ut av for eller imot krypto sporet. SpÞrsmÄlet er ikke om det er mulig Ä tjene penger pÄ krypto. Det er bevist for lenge siden at det er det. Og selv innbitte motstandere anerkjenner ofte at teknologien har en fremtid. SpÞrsmÄlet er heller hvordan man kan tjene penger pÄ det uten Ä vÊre ekspert pÄ teknologien og markedet.

11 Likes

Meget bra skrevet Munti!

Hvem hadde trodd

2 Likes

De tittet blant annet pÄ Blockchain og DLT (Distributed Ledger Technology), men dette har ikke kommet langt nok i utviklingen til Ä kunne brukes enda. Men de utelukket det ikke i fremtiden.


fra: https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/e-krona/2018/the-riksbanks-e-krona-project-report-2.pdf

Tar det med en klype salt

1 Like